A Budapest Airport zsarolásnak tartja a sztrájkot
A Budapest Airport (BA) zsarolásnak és felháborítónak tartja a szakszervezeti sztrájkot, amely napi több tíz millió forintos kárt okoz a BA-nak és rendkívül nehéz helyzetbe hozza a légitársaságokat, köztük a Malévet.
A BA szerdai közleményében a cég hangsúlyozza: nem enged a szakszervezeti zsarolásnak és felháborítónak tartja, hogy miközben a vállalat célja a légikikötő biztonságos üzemeltetése, a két szakszervezet kizárólag azon munkálkodik, hogy önös céljaik elérésére használják fel Ferihegyet, és az itt megforduló utasok tízezreit. Kifejtik: a szakszervezetek olyan követelések miatt próbálják megbénítani a repülőteret, mint a takarítás kiszervezésének megakadályozása, vagy a kollektív szerződés aláírása, amelyről folyamatosan tárgyalt a BA.
A sztrájk miatt eddig 22 érkező és 25 induló járatot kellett törölni Ferihegyen, több gép azonban sikeresen elindult, a 2B terminálon lassan ugyan, de folyamatosan jutnak át az utasok a biztonsági ellenőrzésen. A Budapest Airport elfogadhatatlannak tartja, hogy a szakszervezetek csak azért sztrájkoljanak, mert megtehetik, hiszen olyan területen dolgoznak, ahol a munkabeszüntetés utasok ezreinek okoz kellemetlenséget. "A szakszervezeti vezetők néhány órára élvezhetik a nyilvánosság figyelmét, a repülőtérnek, a dolgozóknak és az utasoknak azonban mérhetetlen károkat okoznak" - fűzik hozzá.
Miközben a londoni Gatwick repülőterén hétfőn jelentették be száz alkalmazott elbocsátását és a légiipar soha nem látott válságban van, a BA két szakszervezete azt tekinti a legfontosabb feladatának, hogy akadályozza az ország légi közlekedését - fogalmaz a BA. Emlékeztet arra: ma Magyarországon naponta százak veszítik el állásukat. Hozzáteszik: megértenék a sztrájkolók dühét, ha tömeges elbocsátásokról érkeznének hírek. Ilyesmiről azonban szó sincs, nincs leépítés Ferihegyen - szögezik le.
A BA 2006 óta tervezi a takarítás kiszervezését. Akkor valamennyi érdekképviselet egyetértett ezzel. A kiszervezés célja, hogy ez a terület profi szolgáltató kezébe kerüljön. A vállalat másik terve a létesítmény-fenntartás bizonyos - nem speciális repülőtéri tevékenységeket végző - részlegeinek átadása saját leányvállalatának, amely a BA tulajdonában maradna. Ez az, ami ellen a két szakszervezet tiltakozik - derül ki a közleményből.
Mindkét átalakításról hosszú heteken át tárgyalt a vállalat az érdekképviseletekkel. Minden lépésről és tervről tudnak az érdekképviselők és a dolgozók - fűzik hozzá. A BA azért nem kényszerül drasztikus lépésekre, mert sikeresen hajtotta végre 2 és fél éve a vállalat átalakítást. Folytatni kell a megkezdett munkát. Aki az átalakításra nemet mond, saját és kollégái munkahelyét veszélyezteti - hívják fel a figyelmet.
A BA ezúttal is kész tárgyalni: Jost Lammers vezérigazgató már szerdán is fogadta azt a delegációt, amely a kollektív szerződés öt hónapja tartó tárgyalásának újabb fordulójára érkezett. A dátumban még a sztrájk előtt megegyeztek. A vezérigazgató egyetlen feltétele a sztrájk azonnali felfüggesztése volt. A szakszervezetek nem éltek ezzel a lehetőséggel - áll a közleményben.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.