Csökkentik a cseh Skoda-árakat
Csökkenti az egyes modellek árait a nemzetközi pénzügyi válság miatt a Skoda autógyár Csehországban - jelentette be csütörtökön a Skoda Auto szóvivője, Jana Skocdopolová.
Az árcsökkentés alapvetően a Fabia, a Roomster és a Superb modelleket érinti. Az Octáviák ára nem változik. "Néhány esetben az árcsökkenés eléri a 100 ezer koronát (egymillió forint)" - jegyezte meg a szóvivő. A rendszerváltás után nagyon jól menő, és sikeresen növekvő Skoda gyárnak ez az első komoly árcsökkentése.
A legnagyobb cseh autógyár - a Volkswagen csoportba tartozó Skoda Auto Mladá Boleslav - már szeptember végén bejelentette: tekintettel a nemzetközi pénzügyi válságra, az idén néhány ezerrel kevesebb autót fog gyártani az eredetileg tervezettnél. Ennek érdekében október végén egy hétre leáll a munka a Skoda gyárban. Később megszüntették a korábban betervezett szombati műszakokat is.
A problémák ellenére a Skoda vezetése továbbra állítja, hogy a gyár az idén is majdnem 650 ezer gépkocsit fog gyártani. A cég azt azonban elismeri, hogy a válság következtében csökkenőben a kereslet a Skoda kocsik iránt a hazai és a nemzetközi piacon is.
Míg a Skoda korlátozza a gyártást és árat csökkent, addig a TPCA, amely a Toyota, Peugeot és a Citroen autógyárak közös csehországi vállalkozása, a jövő évben 20 ezerrel több autót akar gyártani - jelentette be október elején Jirí Cerny, a TPCA elnökhelyettese.
A cégvezetés tervei szerint a TPCA jövőre 340 ezerre emeli a legyártott autók számát. Idén várhatóan 320 ezer kiskocsit gyárt a Prágától keletre fekvő Kolínban székelő autógyár. Az idei szám is már 11,5 ezerrel magasabb, mint a 2007-es termelés. "Az emberek egyre inkább kedvelik az alacsony fogyasztású és a minimális szennyezettséget kibocsátó kocsikat" - fejtette ki Cerny.
Piaci elemzők rámutatnak: a drága üzemanyagok és a gazdasági válság miatti aggodalom mellett a kevésbé szennyező gépkocsik használatának állami támogatása is közrejátszik abban, hogy az emberek egyre inkább előnyben részesítik a kis fogyasztású gépkocsikat. A kevésbé szennyező gépkocsik használatának állami támogatása általánosan elterjedt Nyugat-Európában. A TPCA autóinak döntő része éppen ezeken a piacokon kerül eladásra.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.