2008. április. 08. 13:14 MTI/hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. április. 08. 13:24 Gazdaság

A Tesco vezeti a boltláncok rangsorát

A Tesco, a CBA és a Coop áll az élelmiszert és vegyiárut értékesítő legnagyobb forgalmú kiskereskedelmi láncok tizenötös ranglistájának élén – közölte a felmérést készítő ACNielsen Piackutató Kft.

Hipermarket pénztársora. Tovább terjeszkednek
© hvg.hu
A Tesco 554,9 milliárd forint forgalmat ért el tavaly, míg az előző évben 544 milliárd forintot. A Tesco-Global Áruházak összesen 122 üzletet, köztük 76 hipermarketet működtetett a múlt év végi adatok szerint. A cég az elmúlt évben is terjeszkedett, tizenegy hipermarket mellett kilenc szupermarketet, továbbá három S-market élelmiszerboltot nyitott.

Az elemzés szerint a legnagyobb eladóterű láncok közül a Tesco mellett csak az Interspar terjeszkedett tavaly hasonlóan expanzív módon. A rangsorban ötödik Spar éves forgalma a múlt évben 284,5 milliárd forintot tett ki, szemben az előző évi 245,7 milliárd forinttal. A vállalat a három új Interspar mellett tizenhárom szupermarkettel bővítette hálózatát. (Egy év múlva a rangsor várhatóan a Spar további erősödését mutatja majd – vélik a szakértők – hiszen azzal, hogy a Spar megvette a Plus lánc 172 egységét, jelentősen megnövelte boltjainak számát a magyar piacon.)

A CBA-nak 2924, a Coopnak 5283 és a rangsorban utánuk következő Reálnak pedig 2310 üzlete van, így a magyar tulajdonban lévő láncok a teljes magyarországi élelmiszerbolt hálózat felét képviselik. A hazai tulajdonban lévő boltláncok előkelő magyarországi pozíciója fehér hollónak számít Közép-Európában. Hasonlóan magas forgalmakat, illetve piaci részesedéseket ugyanis ebben a régióban egyetlen más országában sem érnek el a nemzeti tulajdonú láncok – állapítják mag a felmérés készítői.

A második helyen álló CBA forgalma tavaly elérte az 525 milliárd forintot, míg a harmadik Coop Csoport forgalma a Nielsen becslése szerint mintegy 440 milliárd forintra rúgott 2007-ben.

A rangsorban hatodik és kilencedik Auchan – 10 hipermarket –, illetve Cora – 7 hipermarket – üzleteinek száma tavaly nem változott. Előbbi 212, utóbbi a Nielsen becslése szerint 118,8 milliárd forint forgalmat könyvelhetett el.

A Penny Market és a Lidl áll a ranglista hetedik és nyolcadik helyén. A belföldi diszkont hálózat egyik évről a másikra 35 egységgel bővült, és így 498 üzletet számlált 2007 december végén. Közülük is kiemelkedik a Lidl, amely kicsivel több, mint három év alatt jutott el a 90-es boltszámig. A Lidl nem kevesebb, mint 22 diszkontot nyitott tavaly Magyarországon. A német cég tavaly 124,1 milliárd forint árbevételt ért el a Nielsen becslése szerint.

A Penny Market hálózata nyolc diszkonttal bővült, forgalma pedig 132,4-ről 145,1 milliárd forintra emelkedett. A lista végén álló Héliker 9,2 milliárd forint bevételt könyvelhetett el. (A Nielsen piackutató vállalat rangsora, a vállalatok saját közlése, illetve becslések alapján készült.)

Összességében a Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória forgalma értékben 11, míg a 60 háztartási vegyiárué és kozmetikumé 10 százalékkal emelkedett tavaly, az előző évhez képest.

A cég által vizsgált bolttípusok közül a hipermarket erőssége a háztartási vegyiáru. A legnagyobb eladóterű üzletek piaci részesedése évek óta növekszik háztartási vegyiáruból, illetve kozmetikumból, és tavaly elérte a 39 százalékot. Ugyanakkor élelmiszernél is erősödik a hipermarket pozíciója a felmérés szerint. A magyar láncok boltjai az élelmiszer kiskereskedelmi forgalmából 28 százalékos részarányt értek el, míg háztartási vegyiáruból 15 százalékost.

A szupermarket láncok erőssége szintén az élelmiszer, amelynél érzékelhetően növelték piaci részesedésüket. Az önálló kis boltok száma, és vele együtt piaci részesedése is évek óta csökken. Eddig jórészt az ő kárukra növelték mutatóikat a nagy eladóterű, modern bolttípusok.

Figyelemre méltó háztartási vegyiárunál és kozmetikumnál a szaküzletek, drogériák folyamatos térnyerése. Tavaly 2 százalékponttal emelkedett a piaci részesedésük, és elérte a 24 százalékot. A dm-Drogerie Markt 206 üzlettel 53,1 milliárd, a Rossmann 180 üzlettel 40,5 milliárd forint forgalmat ért el tavaly.

Az összegzést végző szakértők megítélése szerint említést érdemel még két nagykereskedelmi – úgynevezett Cash and Carry – lánc pozíciója. A Metro tizenhárom áruháza 232, az Interfruct 23 egysége 46,3 milliárd forintos forgalmat bonyolított le 2007-ben.

zöldhasú
Hirdetés