Milyen üzletekben érdekeltek a gárdaalapítók?
A Magyar Gárda Egyesület alapítói közül többen is érdekeltek valamilyen jobboldali szellemiségű bizniszben, s a jelek szerint a gárda maga is széles üzleti vállalkozássá nőheti ki magát.
Új tagok a Magyar Gárdában. Az egyenruhabiznisz is családban marad © Stiller Ákos |
A tervek szerint a következő hónapokban széles körű társadalmi és üzleti vállalkozássá terebélyesedő Magyar Gárda Mozgalom alapítói közül többen évek óta üzletileg is érdekeltek annak a meglehetősen heterogén szellemiségnek a terjesztésében, amelyet - a kifejezést önkényesen kisajátítva - "nemzeti eszmének" neveznek. Bencsik Andrásnak, a Demokrata című hetilap főszerkesztőjének médiabirodalma még az Orbán-kormánytól kapott jelentős szellemi és anyagi támogatást: az 1997 szeptemberétől a hetilap kiadójaként működő Magyar Ház Alapítvány 2001-ben jutott pazar székházhoz, amikor a civil szervezetek számára állami ingatlanokat osztó, Halász János fideszes képviselő által vezetett parlamenti albizottság ingyenes használatába adta az Andrássy út 124. szám alatti villa egy teljes emeletét; a mai napig ott működik a hetilap szerkesztősége. Miután Orbán Viktor a lap előfizetését javasolta a jobboldali érzelmű olvasóknak, a szocialista-liberális kormány időszakában, 2003-ban már heti hatvanezer példányt adtak el az egyre radikálisabb hangvételű Demokratából (HVG, 2003. február 1.).
Országszerte terjeszkedett a Bencsik-féle könyvkereskedelmi hálózat is: 2000-ben még csak három Magyar Ház könyvesbolt hirdetése szerepelt a hetilapban, 2004-ben azonban már mintegy harminc városban vásárolhatott az olvasóközönség többek között a Magyar Fórumban "tiltott gyümölcsként" hirdetett nyilaskeresztes propagandairodalomból, a harmincas-negyvenes évekből származó, reprintben nyomott fajelméleti és antiszemita alapművekből, vagy válogathatott a Waffen-SS, a Wehrmacht, a Hitlerjugend és Mussolini hadseregének indulóit tartalmazó tucatnyi kazettából. Mindazonáltal a fogyasztói igény csökkenésére lehet következtetni abból, hogy 2005 óta zsugorodik a bolthálózat: a portfólióban - a hetilap hirdetései alapján - ma tizenkét saját és négy partnerbolt szerepel. 2005 októberében Bencsik újabb vállalkozásba fogott: egyik cégén, a Nemzeti Reklámügynökség Kft.-n keresztül adta ki és terjesztette dvd-formátumban radikális jobboldali újságírók beszélgetőműsorát, a Demokrata Videó Televíziót, amely 84 kiadást élt meg, de miután a "termék" csak halmozta a veszteséget, idén júliusban a cég beszüntette a kiadást.
A Bencsik tulajdonába tartozó cégek nyilvános adatai amúgy nem tükröznek látványos buktákat. A könyv- és újság-kiskereskedelemmel foglalkozó Szkítia-Ker Kft. a mérlegadatok szerint 2006-ban 170 millió forintos árbevételt produkált, mérleg szerinti eredménye 2,5 millió forint volt. A hasonló profilú Magyar Ház Kft. viszont valamelyest gyengélkedett, a 2005-ös közel 2,5 milliós nyereség után tavaly félmilliós veszteséget hozott össze. A Demokratát ez utóbbi kft-n keresztül kiadó, szintén Bencsik tulajdonolta Artamondo Kft. mérlege néhány ezer forintnyi veszteséget mutat ugyan, ám nettó árbevétele 2005-ben és tavaly is meghaladta a félmilliárd forintot.
A bukás közelébe jutott vállalkozásnak bizonyult a másik gárdaalapító, Usztics Mátyás ötlete nyomán létrejött és általa reklámozott Magor Mozgalom, amelyet az ismert színművész és egy közgazdász kizárólag magyar áruk forgalmazására gründolt 2003 őszén. Az alapítók a hazai termelőket és kiskereskedőket egy országos hálózat kiépítésével kívánták megvédeni a multik inváziójától. A mozgalom 2005-ös fénykorában mintegy hatvan üzletben árusították azt a kilencszáz terméket, amelyet a "Szeretem, mert Magor!" feliratú, sokak szerint Usztics arcképét ábrázoló védjeggyel láttak el, amit "kizárólag 100 százalékban magyar tulajdonú vállalkozások termékei" szerezhettek meg. A használatért a termelők a fogyasztói ár 2, illetve a termelői ár 5-10 százalékát fizették Usztics cégének, a Géniusz Film Kft.-nek - mondta a HVG-nek Dömötör Pál székesfehérvári közgazdász, Usztics munkatársa, aki hangsúlyozza: a Magor politika mentes vállalkozás. A nyáron gárdaalapítóvá, az egyesület elnökségi tagjává, továbbá "tiszteletbeli kapitánnyá" avanzsált Usztics - egykori magoros munkatársai szerint - már egy éve kiszállt az immár saját fenntartását sem fedező mozgalomból.
Az ambíciókkal együtt verbális gyengülés is tapasztalható: tavaly szeptemberben a Kossuth téren tartott beszédében Usztics még annak a reményének adott hangot, hogy a kormány lemondását követelő százezrek országszerte eltorlaszolják a multinacionális cégek főbejáratát. Ám a gárda megalakulása óta a vidéki bemutatkozó, tagtoborzó előadások alkalmával, ennél szelídebb hangszerelésben, csupán a magyar áruk fogyasztására buzdítják a közönséget. Bár a Magor az idén ismét szert tett egy nagykereskedelmi központra - az előző 2006 közepén szűnt meg -, a bolthálózat időközben leépült. "Ha minden nemzeti érzelmű ember csak egy mosogatószert vagy egy karton Magor ásványvizet vásárolna egy évben, a mozgalom megmenekülne" - mondta a HVG-nek Dömötör Pál, aki még megpróbál életet lehelni a Magorba (lapzártánk óráiban Usztics bejelentette, hogy kilép a Magyar Gárdából).
Alighogy megalakult a Magyar Gárda, az interneten megjelent egy új vállalkozás, a Turul márkabolt hirdetése is: "a Magyar Gárdát népszerűsítő termékek megvásárlásával a Magyar Gárda Egyesületet támogatja". Az interneten is megvásárolható gárdás pólókon kívül árpádsávos zászlókat, turulos, csodaszarvasos, nagy-magyarországos díszítésű tárgyakat - a törülközőtől az öngyújtón keresztül a hajcsatig mindenféle csecsebecsét - árusító boltot a tavaly alapított Szkíta Hadúr Kft. működteti, amelynek két tulajdonosa az ősjobbikos gárdaalapító Szabó Gábor és Szegedi Csanád (előbbi a pártigazgató, utóbbi a párt Borsod-Abaúj-Zemplén megyei szervezője). Szegedi a HVG értesülése szerint már gimnazista korában felfedezte a piaci lehetőséget, s maga kezdte gyártatni és forgalmazni az autókon látható nagy-magyarországos matricákat. A Szkíta Hadúr Kft. forgalmazza a Magyar Gárda-pólókat és pulóvereket, a gárda "hivatalos" egyenruháját azonban nem. Egyenruhát csak a felavatott tagok viselhetnek, amennyiben megvásárolták azt. Az egyenruhabiznisz is családban maradt: Bencsik a Hírszerzőnek adott interjúban elmondta, élettársa a kreátor. Takács Zsuzsanna textiltervező iparművész - mint egy interjúban kifejtette - tudatosan "táncházi viseletre hasonlító", "legényesen magyar" ruhát tervezett. A bedolgozó kisiparosokkal varratott, árpádsávos jelvénnyel és fémgombokkal, hátán oroszlánnal dekorált mellény a kollekció egyedi darabja, amelyet 8500 forintért vásárolnak meg a teljes jogú gárdatagok, akik egyébként havi ezer forint tagdíjat (diákok ötszázat, pártoló tagok kettőszázat) fizetnek az egyesületnek. Az egyenruhákból származó bevétel bizonyos része szintén az egyesület kasszájába vándorol.
Az alapítók üzleti érdeklődése nem lankad, Vona Gábor elnök korábban már bejelentette, hogy 2008 tavaszától a magyar termékek terjesztésére piacokat szerveznek, amelyeken "a kisemberek árulhatják a termékeiket". A minap rendezett avatáson pedig már arról beszélt: beszállnak az egészségbiztosításba is, és a gárda tagjai, szimpatizánsai számára saját biztosítót alapítanak.
SÁGHY ERNA
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.