132 millió forintos bírság az OTP-nek
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 132 millió forintra bírságolta az OTP-t egyes betétlekötési akcióinak fogyasztókat megtévesztő reklámozása miatt; a nem jogerős döntést a pénzintézet bíróságon megtámadja.
A GVH szerint a szlogen alapján kérdésessé vált, hogy a fogyasztók vajon értesülnek-e arról, milyen feltételekkel érhetik el a beígért kedvező hozamot. Az OTP ugyanis nem minden esetben adott megfelelő tájékoztatást arról, hogy a két hónapos, akciós forint alapú lekötési konstrukcióban a meghirdetett kamat csak úgy érhető el az ügyfél számára, ha megtakarítása meghalad egy bizonyos szintet. További feltétel volt, hogy az új megtakarítás legalább 5 millió forint legyen.
A GVH megítélése szerint a televíziós reklám, az óriásplakát, a kültéri plakát esetében a formai kivitelezés sajátosságai következtében nem válhatott a fogyasztók által ténylegesen észlelhető üzenet részévé, hogy a kedvező kamat csak további szűkítő feltételekkel érhető el. A felsorolt kommunikációs eszközökön ugyanis a fő üzenettől elszakítva, a csillaggal megjelölt lábjegyzetben olvashatók a kiemelt kamat eléréséhez szükséges feltételek.
A bírság megállapításakor a súlyosító körülményekkel szemben enyhítőnek bizonyult ugyanakkor, hogy az ügyfelek számára a szerződés megkötését megelőzően ismertté válhat az akcióban való részvétel valamennyi feltétele. Ugyancsak bírságcsökkentő körülmény, hogy a bank visszalépett egy olyan szlogen alkalmazásától, amelyet a GVH ugyancsak vizsgálat alá vonta. Az OTP reklámjaiban ugyanis többször alkalmazta "Az OTP mindig a legjobb megtakarítási módot kínálja Önnek" mondatot, pedig ez a GVH szerint olyan piacelsőségi állítás, amelyet közzétevőjének hitelt érdemlően igazolnia kell.
A GVH közleményében kitér arra, hogy a fogyasztók pontos, megfelelő tájékoztatása különösen fontos azoknál a pénzügyi szolgáltatásra irányuló szerződéseknél, ahol a felek közötti kölcsönös bizalomnak kiemelkedő szerepe van a termék sajátosságai következtében. Az OTP szerint akcióik során minden marketingkommunikációs eszközön a reklámozás szakmai és etikai szempontjai szerint tüntették fel a betétlekötés feltételeit.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.