2007. december. 21. 12:47
MTI
Utolsó frissítés: 2007. december. 21. 13:35
Gazdaság
132 millió forintos bírság az OTP-nek
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 132 millió forintra bírságolta az OTP-t egyes betétlekötési akcióinak fogyasztókat megtévesztő reklámozása miatt; a nem jogerős döntést a pénzintézet bíróságon megtámadja.
A GVH pénteken közölte a bírság összegének meghatározásakor súlyosító körülményként értékelte, hogy az OTP az elmúlt időszakban többször tanúsított a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas magatartást. A versenyhatóság az OTP két idei kampányát kifogásolta, az "akár 8,5 százalék" kamat, és az "akár 8 százalék" kamat ígéretével népszerűsített lekötési konstrukciók többféle hirdetési csatornán jelentek meg.
A GVH szerint a szlogen alapján kérdésessé vált, hogy a fogyasztók vajon értesülnek-e arról, milyen feltételekkel érhetik el a beígért kedvező hozamot. Az OTP ugyanis nem minden esetben adott megfelelő tájékoztatást arról, hogy a két hónapos, akciós forint alapú lekötési konstrukcióban a meghirdetett kamat csak úgy érhető el az ügyfél számára, ha megtakarítása meghalad egy bizonyos szintet. További feltétel volt, hogy az új megtakarítás legalább 5 millió forint legyen.
A GVH megítélése szerint a televíziós reklám, az óriásplakát, a kültéri plakát esetében a formai kivitelezés sajátosságai következtében nem válhatott a fogyasztók által ténylegesen észlelhető üzenet részévé, hogy a kedvező kamat csak további szűkítő feltételekkel érhető el. A felsorolt kommunikációs eszközökön ugyanis a fő üzenettől elszakítva, a csillaggal megjelölt lábjegyzetben olvashatók a kiemelt kamat eléréséhez szükséges feltételek.
A bírság megállapításakor a súlyosító körülményekkel szemben enyhítőnek bizonyult ugyanakkor, hogy az ügyfelek számára a szerződés megkötését megelőzően ismertté válhat az akcióban való részvétel valamennyi feltétele. Ugyancsak bírságcsökkentő körülmény, hogy a bank visszalépett egy olyan szlogen alkalmazásától, amelyet a GVH ugyancsak vizsgálat alá vonta. Az OTP reklámjaiban ugyanis többször alkalmazta "Az OTP mindig a legjobb megtakarítási módot kínálja Önnek" mondatot, pedig ez a GVH szerint olyan piacelsőségi állítás, amelyet közzétevőjének hitelt érdemlően igazolnia kell.
A GVH közleményében kitér arra, hogy a fogyasztók pontos, megfelelő tájékoztatása különösen fontos azoknál a pénzügyi szolgáltatásra irányuló szerződéseknél, ahol a felek közötti kölcsönös bizalomnak kiemelkedő szerepe van a termék sajátosságai következtében. Az OTP szerint akcióik során minden marketingkommunikációs eszközön a reklámozás szakmai és etikai szempontjai szerint tüntették fel a betétlekötés feltételeit.
A GVH szerint a szlogen alapján kérdésessé vált, hogy a fogyasztók vajon értesülnek-e arról, milyen feltételekkel érhetik el a beígért kedvező hozamot. Az OTP ugyanis nem minden esetben adott megfelelő tájékoztatást arról, hogy a két hónapos, akciós forint alapú lekötési konstrukcióban a meghirdetett kamat csak úgy érhető el az ügyfél számára, ha megtakarítása meghalad egy bizonyos szintet. További feltétel volt, hogy az új megtakarítás legalább 5 millió forint legyen.
A GVH megítélése szerint a televíziós reklám, az óriásplakát, a kültéri plakát esetében a formai kivitelezés sajátosságai következtében nem válhatott a fogyasztók által ténylegesen észlelhető üzenet részévé, hogy a kedvező kamat csak további szűkítő feltételekkel érhető el. A felsorolt kommunikációs eszközökön ugyanis a fő üzenettől elszakítva, a csillaggal megjelölt lábjegyzetben olvashatók a kiemelt kamat eléréséhez szükséges feltételek.
A bírság megállapításakor a súlyosító körülményekkel szemben enyhítőnek bizonyult ugyanakkor, hogy az ügyfelek számára a szerződés megkötését megelőzően ismertté válhat az akcióban való részvétel valamennyi feltétele. Ugyancsak bírságcsökkentő körülmény, hogy a bank visszalépett egy olyan szlogen alkalmazásától, amelyet a GVH ugyancsak vizsgálat alá vonta. Az OTP reklámjaiban ugyanis többször alkalmazta "Az OTP mindig a legjobb megtakarítási módot kínálja Önnek" mondatot, pedig ez a GVH szerint olyan piacelsőségi állítás, amelyet közzétevőjének hitelt érdemlően igazolnia kell.
A GVH közleményében kitér arra, hogy a fogyasztók pontos, megfelelő tájékoztatása különösen fontos azoknál a pénzügyi szolgáltatásra irányuló szerződéseknél, ahol a felek közötti kölcsönös bizalomnak kiemelkedő szerepe van a termék sajátosságai következtében. Az OTP szerint akcióik során minden marketingkommunikációs eszközön a reklámozás szakmai és etikai szempontjai szerint tüntették fel a betétlekötés feltételeit.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.
Cégvilág
2007. december. 19. 00:00
PSZÁF-bírság a Molnak.
Gazdaság
hvg.hu
2007. december. 10. 13:59
Százmilliós felügyeleti bírság a hülyézős reklámokért
Gazdaság
MTI
2007. december. 13. 17:55
BÉT: piaci pletyka hatására tartotta az OTP a piacot
Gazdaság
HavariaPress
2007. december. 13. 16:07
Tizenötmilliós bírság megtévesztő hitelkártya hirdetésekért
Gazdaság
MTI
2007. december. 18. 18:44
Négymilliós bírság a Generali-Providenciának
Gazdaság
MTI
2007. december. 06. 17:52
Az OTP ismét pénzt fizet vissza ügyfeleinek
Gazdaság
MTI
2007. december. 13. 16:13