A kőröshegyi völgyhíd © Gőgh Csilla |
A 2007-es év a beruházások körüli botrányok mellett néhány kuriózummal is szolgált. Az egyik nagy figyelemmel kísért beruházási projekt a kőröshegyi völgyhíd volt. A nyáron adták át a forgalomnak az M7-es autópályának ezt az új, Zamárdi és Balatonszárszó közötti 14,7 kilométeres szakaszát, amely a méreteit tekintve Európában egyedülálló. A Zamárdi és Balatonszárszó közötti autópályaszakasz és a híd összességében 76 milliárd forintba került, kivitelezője a Hídépítő-Strabag konzorcium. Az 1872 méter hosszú völgyhíd 17 évi előkészítés után 41,5 milliárd forintból épült meg, valamivel több mint három év alatt. A vasbeton szerkezetű viadukt legmagasabb pillére 88 méter, szélessége 23,8 méter. A két hídfőre és az egymástól 120 méterre lévő 16 tartóoszlopra épült pálya kétszer kétsávos, amelyet kétszer másfél méteres biztonsági sáv övez.
Aréna Pláza - Közép-Európa legnagyobbja
Az Aréna Pláza - képgaléria © Stiller Ákos |
Az év végén, a karácsonyi vásárlórohamot tekintve éppen az utolsó előtti pillanatban nyílt meg Budapesten Közép-Európa legnagyobb bevásárló- és szórakoztatóközpontja, az Aréna Pláza az egykori Ügető helyén. A beruházás kivitelezése nem ment könnyen. A telekre az ingatlant megvásárló francia Bouygues eleve bevásárlóközpontot tervezett, ám a beruházás a sorozatos jogviták miatt olyannyira elhúzódott, hogy végül elment a kedve az egésztől, és 2005-ben 21 millió euróért eladta a Kerepesi úti területet a Plaza Centers N. V.-nek, amely most év végén 380-400 millió euróért továbbadta az aAIM Symmetry Fundnak, amelyet az aAIM nevű befektetési társaság hozott létre a Bank of Scotlanddal együtt.
Az aAIM-be olyan hírességek fektették a pénzüket, mint a Manchester United labdarúgócsapat edzője, Sir Alex Ferguson és Sir David Frost televíziós műsorvezető.
Az Aréna Pláza építkezése egy 2007 januári nyilatkozat szerint 250 millió euróba került, amelyen a Plaza Centers 180 ezer négyzetméteres komplexumot álmodott meg 67 ezer négyzetméter bérbe adható kereskedelmi területtel. A létesítmény fő attrakciója az a 22 termes Cinema City multiplex lesz, amelyben helyet kap Magyarország első 3D Imax mozija.
Eurovegas - megmozdult valami?
Eurovegas. A helye már megvan. © Marton Szilvia |
Már évek óta nagy várakozás övezi a Bezenye határába tervezett Eurovegas gigantikus kaszinóvárosát. A projektben idén történt némi előrelépés: az év elején arról értesülhettünk a médiából, hogy bejegyezték Eurovegas Hungary Szórakoztató és Kaszinó Zrt. néven a Győr-Moson-Sopron megyei Bezenyére tervezett kaszinókomplexum üzemeltetésére szánt céget.
A 700 millió eurós összköltségű szórakozóvárosban ötcsillagos szálloda, kaszinó és szórakoztatópark valamint 48 ezer négyzetméteres grandiózus bevásárlóközpont épül.
Az év első felében a hírek arról szóltak, hogy az építkezés már ősszel elkezdődik, ám a beruházás megkezdéséhez elengedhetetlen 20 plusz 10 évre szóló koncessziós szerződést az Eurovegas Hungary Zrt. és a Pénzügyminisztérium képviselői csak szeptember végén írták alá. Akkori lapértesülés szerint azonban ezzel még mindig nem hárult el minden akadály. A koncessziós szerződés ugyanis akkor lép hatályba, ha a beruházásban részt vevő befektetőcsoport tagjai mindenben megállapodnak egymással, s ezt jelzik a Pénzügyminisztériumnak is.
Könyvpiaci leg
A könyvpiacon jelentős átrendeződés indult meg ebben az évben. Nobilis Kristóf vállalkozó egyik cége, a Közép-európai Média és Kiadó Szolgáltató Zrt. nyilvános vételi ajánlatot tett a Bookline.hu-ra, amelyet a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete jóvá is hagyott.
Ezt az év második felében a mintegy 70 milliárd forintos forgalmú ágazat eddigi legnagyobb fúziója követte: mintegy félmilliárd forintért megvásárolta a
Líra és Lant a rivális Sunbooksot és a cég online értékesítéséhez informatikai hátteret nyújtó BMS Kft. 70 százalékát, így erősítve pozícióit a hipermarketek könyvszállítói között és az internetes kereskedelemben. A tranzakció alaposan átrendezi a könyvpiaci erőviszonyokat, hiszen ezzel a Líra-csoport a második-harmadik legnagyobb szereplővé válhat a hazai piacon a tavaly 16 milliárd forintos forgalmú Pécsi Direkt Kft. után - amely Alexandra néven működteti hálózatát, és kiadókat is birtokol -, de befoghatja az eddigi második helyezettet, a tisztán kereskedelemből élő Libri Kft.-t is, amely az idén 10 milliárd forintos árbevételre számít.
Négyes metró - 2009-re már biztos nem (Oldaltörés)
A 4-es metró alagútja. Lassan halad - képgaléria. © Stiller Ákos |
A főváros gigaprojektje, a négyes metró beruházása körül viszont idén nem ment minden simán. Már év elején lehetett tudni, hogy 2009-re nem lesz kész a 4-es metró, amelynek kivitelezését telektulajdonosi viták, félkész tervek és finanszírozási bizonytalanságok késleltetik. Sőt, úgy tűnik, egyre drágábbá válik a projekt: a legutóbbi híradások szerint a márciusban elfogadottnál 25 milliárd forinttal több pénzre, 511 milliárd forintra van szükség a 4-es metró I. és II. szakaszának megépítéséhez, amelyhez természetesen uniós forrást is felhasználnának. Egyes sajtóértesülések szerint 2009-re az alagútfúró pajzs maximum a négyes metró Fővám téri állomását érheti el – legalábbis így gondolja a kivitelező Hídépítő a jelenlegi feltételek mellett.
Hankook, az évtized beruházása
A Hankook üzem látványterve. Koreai minta |
Az előző évben az évtized nagyberuházásának kikiáltott Hankook körül idén tornyosultak a viharfelhők. A koreai gumiabroncsgyár dunaújvárosi üzemében a termelés az év közepén indult el. A gyár összesen 26 milliárd forintos állami támogatásban részesült a beruházás miatt.
A koreai vállalat az év során azonban többször is kereszttűzbe került, mert nem tartotta be a magyar szabályozásokat. Ennek következtében átmenetileg megvonták a munkaügyi támogatásokat is a Hankook Tire Magyarország Kft.-től, miután a munkaügyi szabályok megsértése és engedély nélküli foglalkoztatás miatt a munkaügyi felügyelőség többször is elmarasztalta a dél-koreai cég dunaújvárosi leányvállalatát. A cég vitatja a 140 millió forintos képzési támogatás visszatartásának jogszerűségét, és tárgyalásokat kezdeményezett a munkaügyi és a gazdasági miniszterrel, mondván, dolgozóit megfelelő képzésben részesítette, és komoly erőfeszítéseket tett a rendezett munkajogi kapcsolatokért. Változatlanul érvényben van ugyanakkor az az egyedi kormánydöntés, amely több mint 15 milliárd forintos fejlesztési támogatást ítélt meg a Hankook nyolcszáz munkahelyet létrehozó, 132 milliárd forintos beruházásához.
Malév - lezárult privatizáció
Borisz Abramovics. Nyélbe ütött üzlet. © Stiller Ákos |
Tavaly szintén nagy visszhangot kapott a
Malév privatizációja, amelyet idén év elején ütöttek nyélbe. A magyar légitársaság eladásából befolyó bevétel az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. (ÁPV) első félévben lebonyolított négy tranzakciójából egyben a legnagyobb összegű is volt. Az első hat hónapban befolyt 220 millió forintos bevételből 200 millió forint a Malév eladásából származott. A 3,5 milliárd forint jegyzett tőkéjű magyar nemzeti légitársaság közel 100 százaléknyi részvénycsomagját a Borisz Abramovics orosz üzletember érdekeltségébe tartozó, Magyarországon bejegyzett Airbridge Zrt. vette meg, átvállalva a légitársaság több mint 30 milliárd forint hitelét is.
Karcsúsító MÁV, védekező Mol (Oldaltörés)
A MÁV konténer pályaaudvara. Elkelt a Cargo © Dudás Szabolcs |
A MÁV háza tájékán szintén voltak mozgolódások. A vállalat az idei évet várhatóan 27 milliárd forint csoportszintű veszteséggel zárja, a tavalyi 83 milliárd forintos negatív eredményéhez képest. Ez a vállalat vezetése szerint egyrészt annak volt köszönhető, hogy a kormányzat 2007-ben 116,7 milliárd forintos tőkerendezést hajtott végre és 184,1 milliárd forintnyi költségtérítést és fogyasztói árkiegészítést nyújtott. Másrészt pedig a menedzsmenti filozófiában történt változás eredménye. Az év során a vasúttársaságnál több vonalon futottak az átalakítási projektek. Ennek keretében például utasbarát intézkedéseket ígérve az államvasutak július 1-jétől önálló cégbe szervezte a személyszállítási üzletágát, felszámolás alá került a MÁV Hídépítő Kft. és az Utasellátó Zrt., illetve eladták a MÁV Cargót. Utóbbi privatizációs pályázatát eddigi szerződéses partnere, az osztrák állami vasútból kivált
Rail Cargo Austria AG és a hazai piacon eddig konkurens GYSEV Zrt. konzorciuma nyerte meg. 102,5 milliárd forintos vételi ajánlatukkal több mint 16 milliárd forinttal előzték meg a másik két pályázót. A MÁV Zrt. részint beruházásokra, részint hitelállományának csökkentésére fordítja a várhatóan jövő év közepére befolyó vételárat. Mindezek ellenére a magyar vasúttársaság adósságállománya még mindig meghaladja majd 400 milliárd forintot.
Lex mol - rég nem látott egység
A százhalombattai kőolajfinomító esti kivilágítása. Nemzeti fények © Túry Gergely |
Az idei év emlékezetes dobása volt az OMV-Mol ügy is – igaz nem beruházási szempontból, hanem sokkal inkább egy felvásárlási kísérlet kivédése szempontjából. Az OMV az év közepén ajánlatot tett a Molra, amelyet a magyar olajipari cég ellenséges felvásárlási kísérletként értelmezett és minden lehetséges fronton ellentámadásba lendült. A protekcionizmus zászlaja alatt a politika is felsorakozott más területen nem tapasztalható egyetértésben. A Mol védelmében meg is született a lex Molként emlegetett, sokak által erősen kritizált törvény. Egyes vélemények szerint ugyanis az olajcég menedzsmentjének e törvény nélkül is számtalan piaci eszköz állt volna a rendelkezésére, hogy felvegye a kesztyűt a barátságtalan felvásárlók ellen. A hazai stratégiai cégeket az ellenséges felvásárlástól megóvni célzó törvény elfogadása ellenére azonban a Mol és társai csak akkor lélegezhetnek fel, ha majd az Európai Bizottság sem talál kivetnivalót a menedzsmentek mozgásterét tágító paragrafusokban. Ez a procedúra azonban akár egy-két évig is elhúzódhat.
Az ügynek viszont még koránt sincs vége, hiszen az OMV magyar bíróságok előtt pert indított a Mol Nyrt. ellen, mert szerinte a magyar cég alapszabálya három ponton is ellentétes a magyar joggal. Az osztrák olajipari cég amellett, hogy úgy véli, a Mol menedzsmentje a cég részvényesei többségének érdekét figyelmen kívül hagyva "értékromboló tranzakciókat köt", hogy egy felvásárlást megakadályozzon, azt is kijelentette, hogy továbbra is keresi a párbeszéd lehetőségét a Mol igazgatóságával.