A Mol független gázszállítót gründol
A Mol támogatja leányvállalata, a Mol Földgázszállító Zrt. javaslatát, amely a közép- és délkelet-európai gázszállító hálózatok egyesítését célozza egy új, független gázszállító társaság keretein belül.
A cég újságíróknak kiosztott írásos anyaga szerint a jelenleg egymástól elszigetelten működő gázszállító eszközök új, közös tulajdonosi és menedzsment irányítás alatt történő egyesítése és egyben a gázkereskedelemről és -termelésről való leválasztása a részvényesek számára lényegesen több értéket teremtene, mint ha e rendszereket a nemzeti vállalatok továbbra is önállóan üzemeltetnék.
A közlés szerint az új, egyesített vállalaté lenne Európa egyik leghosszabb, 27 ezer kilométeres szállítóhálózata, és könnyebben hozzáférne a nemzetközi tőkepiacokhoz jelentősebb beruházások finanszírozása érdekében.
A javasolt egyeztetések során az is tisztázható lesz, hogy az új vállalatnak bizonyos idő elteltével célszerű lenne-e nyilvános részvénykibocsátás révén emelnie az alaptőkéjét – áll a Mol anyagában. A cég Londonban be tudná vezetni részvényeit - vélik a Mol-nál.
A Mol megkezdte a tárgyalásokat az érintett cégekkel Bulgáriában, Romániában, Szerbiában, Boszniában, Szlovéniában, Horvátországban és Ausztriában - mondta Zsuga Jánosa, a Mol Földgázszállító Zrt. vezérigazgatója.
A kezdeményezés nyitva áll a régió további piaci szereplői előtt - mondta Mosonyi György, a Mol vezérigazgatója. A régióban ugyan ki van építve a földgázellátó-hálózat, de nincs összekapcsolva, és bár minden ország importra szorul, limitált pontokon lehet behozni a gázt az adott országba - ismertette a terveket Zsuga. A vezérigazgató szerint az együttműködés már önmagában is versenyjavító, és alapot biztosít a további növekedéshez. A javaslat részleteit a közeljövőben dolgozzák ki.
Mosonyi szerint a jelenleg egymástól elszigetelten működő gázszállító eszközök új, közös tulajdonosi és menedzsment irányítás alatt történő egyesítése, egyben a gázkereskedelemtől és termeléstől való leválasztása a részvényesek számára lényegesen több értéket teremtene, mint ha ezen rendszereket a nemzeti vállalatok továbbra is önállóan üzemeltetnék.
Hogy létrejöjjön ez a kezdeményezés szükség van egyrészt politikai, tulajdonosi, másrészt a szabályozóhatóságok támogatására - tette hozzá Mosonyi.
A döntést követően egy ilyen nagyságrendű fejlesztés egy-két évet vesz igénybe - mondta Zsuga János.
Az új egyesített vállalat Európa egyik leghosszabb, 27 ezer kilométeres szállító hálózatával rendelkezne és könnyebben hozzáférne a nemzetközi tőkepiacokhoz jelentősebb beruházások finanszírozása érdekében.
A javasolt egyeztetések során az is tisztázható lesz, hogy az új vállalatnak bizonyos idő elteltével célszerű lenne-e nyilvános részvénykibocsátás révén emelnie az alaptőkéjét. A cég Londonban be tudná vezetni részvényeit - mondta Varró László, a Mol vezető közgazdásza.
Varró László elmondta: az elképzelések szerint a mai szegmentált szállítási rendszerirányítók egységes infrastrukturális céget hoznának létre egy holding megalapításával. Kiemelte, hogy szükség lesz eszközértékelésre és a tulajdoni részesedések meghatározására is. Hozzátette, hogy a résztvevő tagállamok képviselői alkotnák a szabályozó bizottságot, amely egyebek mellett a tarifarendszer kidolgozásáért felelne. Alapvető fontosságú egy olyan vállalatirányítási rendszer kialakítása, amely az összes résztvevő ország energiapolitikai célkitűzésével összhangban áll. A társaság tulajdonosi és irányítási rendszere is a régió érintett vállalatainak és szervezeteinek bevonásával alakítható majd ki.
Mosonyi György kérdésre válaszolva elmondta: ezt a kezdeményezést már évekkel ezelőtt felvetették az OMV-nek. A kezdeményezés nincs összefüggésben a Mol és az OMV vitájával. "Mi eszközalapú együttműködésre látunk lehetőséget az OMV-vel, amely nem vet fel versenyjogi aggályokat" - jelentette ki a Mol vezérigazgatója. Hozzátette: "a mi gondunk az volt, hogy a finomítás, a kereskedelem területén (felmerülő) komoly versenyjogi problémák miatt értékrombolónak tartjuk a két cég egyesülését, de együttműködését is. ....... ez zárta ki a tárgyalásokat a két cég között."
Szerinte az OMV a gázipar, a petrolkémia és a kutatás területén nem volt érdekelt az együttműködésben, csak a két cég teljes összeolvasztására törekedett. Ez értékromboló, nem pedig racionális, megfontolt üzleti koncepció - ismételte meg a Mol álláspontját Mosonyi György.
Az OMV ugyanakkor közleményben azt tudatta, hogy a céget "csak tegnap (kedden) kérték fel a részvételre és a felkérést mérlegeljük". Megjegyzik, hogy az elképzelés embrionális fázisban van. A kezdeményezést az osztrák cég úgy értékeli, mint annak elismerését a Mol részéről, hogy Közép- és Kelet-Európa energiaszektorában szükség van regionális konoszolidációra. Az OMV továbbra is azt hiszi, hogy "az OMV és a Mol kombinációja a leghatékonyabb mód az ellátás biztonságának szavatolására".
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.