2007. november. 15. 09:57
MTI
Utolsó frissítés: 2007. november. 15. 09:54
Gazdaság
Folytatódik a német vasút történetének legnagyobb sztrájkja
Az áruszállítás után immár a személyszállításra is kiterjedően folytatódott csütörtökön a német vasút (DB) történetének legnagyobb sztrájkja.
A mozdonyvezetők legtekintélyesebb szakszervezete, a GDL szerda déltől szombat hajnalai 2 óráig hirdetett sztrájkot, több mint 30 százalékos béremelést, illetve önálló bérmegállapodást követelve. A DB vezetősége - akárcsak korábban - elutasította a különösen az ország keleti tartományaiban erős szakszervezet követeléseit.
Az elmúlt hónapokban immár kilencedik hasonló munkabeszüntetés ezúttal a leghosszabb sztrájk a német vasút történetében, s ezáltal hatásai is minden korábbinál drámaibbak lesznek. Ezt felismerve a német kormány is nyilatkozatban szólította fel a szakszervezetet, illetve a vasút vezetőségét a tárgyalásokra, illetve a lehető leggyorsabb megállapodásra.
A GDL sztrájkprogramjának megfelelően csütörtök hajnaltól a mozdonyvezetők jelentős része a személyszállítás valamennyi területén beszüntette a munkát. A sztrájk egyformán érinti a távolsági, illetve regionális közlekedést, valamint a városi vasúti közlekedést. Ennek megfelelően a legtöbb németországi nagyvárosban csütörtök reggel már megismétlődött a korábbi munkabeszüntetések során lassan megszokottá vált "képlet": milliók egyáltalán nem vagy csak késve jutottak el munkahelyeikre, s diákok pedig iskoláikba.
A német vasút ezúttal is egyfajta szükségtervet léptetett életbe a "vészhelyzet" enyhítésére. Szerte az országban több száz pótlólagos autóbuszt állítottak üzembe, ugyanakkor - mint az várható volt - rendkívüli módon megnövekedett a közúti forgalom.
Az áruszállítás bojkottja a szakszervezet szerda esti értékelése szerint leginkább az egykori NDK-hoz tartozó keleti tartományokat sújtotta és sújtja. A GDL szervezettségéből fakadóan a személyszállítást is megbénító munkabeszüntetés ugyancsak a szóban forgó tartományokat érinti majd, de - már a csütörtök reggeli jelentések szerint is - a sztrájknak az egész országra kiterjedő hatásai vannak. A német vasút arra számít, hogy a munkabeszüntetés következtében szinte teljesen leáll a gyorsvasúti közlekedés, jelentős kiesések, illetve fennakadások várhatók a regionális, valamint a városi vasúti közlekedésben.
Az összesen 62 órára tervezett sztrájk eredménytelensége esetére a GDL kilátásba helyezte, hogy meghatározatlan idejű munkabeszüntetésbe kezd.
A munkabeszüntetés okozta anyagi károk becslése még korai, ugyanakkor a gazdasági szervezetek több milliárd eurós veszteséggel számolnak.
Az elmúlt hónapokban immár kilencedik hasonló munkabeszüntetés ezúttal a leghosszabb sztrájk a német vasút történetében, s ezáltal hatásai is minden korábbinál drámaibbak lesznek. Ezt felismerve a német kormány is nyilatkozatban szólította fel a szakszervezetet, illetve a vasút vezetőségét a tárgyalásokra, illetve a lehető leggyorsabb megállapodásra.
A GDL sztrájkprogramjának megfelelően csütörtök hajnaltól a mozdonyvezetők jelentős része a személyszállítás valamennyi területén beszüntette a munkát. A sztrájk egyformán érinti a távolsági, illetve regionális közlekedést, valamint a városi vasúti közlekedést. Ennek megfelelően a legtöbb németországi nagyvárosban csütörtök reggel már megismétlődött a korábbi munkabeszüntetések során lassan megszokottá vált "képlet": milliók egyáltalán nem vagy csak késve jutottak el munkahelyeikre, s diákok pedig iskoláikba.
A német vasút ezúttal is egyfajta szükségtervet léptetett életbe a "vészhelyzet" enyhítésére. Szerte az országban több száz pótlólagos autóbuszt állítottak üzembe, ugyanakkor - mint az várható volt - rendkívüli módon megnövekedett a közúti forgalom.
Az áruszállítás bojkottja a szakszervezet szerda esti értékelése szerint leginkább az egykori NDK-hoz tartozó keleti tartományokat sújtotta és sújtja. A GDL szervezettségéből fakadóan a személyszállítást is megbénító munkabeszüntetés ugyancsak a szóban forgó tartományokat érinti majd, de - már a csütörtök reggeli jelentések szerint is - a sztrájknak az egész országra kiterjedő hatásai vannak. A német vasút arra számít, hogy a munkabeszüntetés következtében szinte teljesen leáll a gyorsvasúti közlekedés, jelentős kiesések, illetve fennakadások várhatók a regionális, valamint a városi vasúti közlekedésben.
Az összesen 62 órára tervezett sztrájk eredménytelensége esetére a GDL kilátásba helyezte, hogy meghatározatlan idejű munkabeszüntetésbe kezd.
A munkabeszüntetés okozta anyagi károk becslése még korai, ugyanakkor a gazdasági szervezetek több milliárd eurós veszteséggel számolnak.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.
Itthon
MTI
2007. november. 12. 16:05
Jövő szerdán hat órát sztrájkolnak a vasutasok
Itthon
MTI
2007. november. 07. 08:46
Befejeződött a vasutasok sztrájkja
Karrier
MTI
2007. november. 08. 14:09
A sztrájkoló német vasutasok 31 százalékos béremelést követelnek
Karrier
MTI
2007. november. 06. 15:45