2007. november. 15. 09:57 MTI Utolsó frissítés: 2007. november. 15. 09:54 Gazdaság

Folytatódik a német vasút történetének legnagyobb sztrájkja

Az áruszállítás után immár a személyszállításra is kiterjedően folytatódott csütörtökön a német vasút (DB) történetének legnagyobb sztrájkja.

A mozdonyvezetők legtekintélyesebb szakszervezete, a GDL szerda déltől szombat hajnalai 2 óráig hirdetett sztrájkot, több mint 30 százalékos béremelést, illetve önálló bérmegállapodást követelve. A DB vezetősége - akárcsak korábban - elutasította a különösen az ország keleti tartományaiban erős szakszervezet követeléseit.
 
Az elmúlt hónapokban immár kilencedik hasonló munkabeszüntetés ezúttal a leghosszabb sztrájk a német vasút történetében, s ezáltal hatásai is minden korábbinál drámaibbak lesznek. Ezt felismerve a német kormány is nyilatkozatban szólította fel a szakszervezetet, illetve a vasút vezetőségét a tárgyalásokra, illetve a lehető leggyorsabb megállapodásra.
 
A GDL sztrájkprogramjának megfelelően csütörtök hajnaltól a mozdonyvezetők jelentős része a személyszállítás valamennyi területén beszüntette a munkát. A sztrájk egyformán érinti a távolsági, illetve regionális közlekedést, valamint a városi vasúti közlekedést. Ennek megfelelően a legtöbb németországi nagyvárosban csütörtök reggel már megismétlődött a korábbi munkabeszüntetések során lassan megszokottá vált "képlet": milliók egyáltalán nem vagy csak késve jutottak el munkahelyeikre, s diákok pedig iskoláikba.
 
A német vasút ezúttal is egyfajta szükségtervet léptetett életbe a "vészhelyzet" enyhítésére. Szerte az országban több száz pótlólagos autóbuszt állítottak üzembe, ugyanakkor - mint az várható volt - rendkívüli módon megnövekedett a közúti forgalom.
 
Az áruszállítás bojkottja a szakszervezet szerda esti értékelése szerint leginkább az egykori NDK-hoz tartozó keleti tartományokat sújtotta és sújtja. A GDL szervezettségéből fakadóan a személyszállítást is megbénító munkabeszüntetés ugyancsak a szóban forgó tartományokat érinti majd, de - már a csütörtök reggeli jelentések szerint is - a sztrájknak az egész országra kiterjedő hatásai vannak. A német vasút arra számít, hogy a munkabeszüntetés következtében szinte teljesen leáll a gyorsvasúti közlekedés, jelentős kiesések, illetve fennakadások várhatók a regionális, valamint a városi vasúti közlekedésben.
 
Az összesen 62 órára tervezett sztrájk eredménytelensége esetére a GDL kilátásba helyezte, hogy meghatározatlan idejű munkabeszüntetésbe kezd.
 
A munkabeszüntetés okozta anyagi károk becslése még korai, ugyanakkor a gazdasági szervezetek több milliárd eurós veszteséggel számolnak.
zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Ligeti Nagy Tamás 2025. január. 05. 19:30

"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is

Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.