2007. november. 05. 11:22 MTI/hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. november. 05. 10:30 Gazdaság

Most a katonai óriásgép szállítása csúszik az Airbusnál

A nyugat-európai Airbus repülőgépgyár hétfőn bejelentette: 1,2-1,4 milliárd eurós többletterhet jelentett a harmadik negyedévben, hogy az A400M jelű, óriás katonai szállító repülőgép első kiszállítása legalább félévet késik a motor fejlesztésének késedelme miatt. Ebből több mint egymilliárd euró az Airbus eredményét, a többi közvetlenül az anyavállalat, az EADS mérlegét terheli.

Airbus A 400M katonai szállító repülőgép. Turbózni kéne
© Airbus
Ezért az EADS egyszersmind visszavonta előrejelzését, amely eddig úgy szólt, hogy az idei egész évi üzemi eredmény nagyjából "stabil" marad a tavalyi, nem egészen 400 millióhoz képest. Új előrejelzést csütörtökön ad ki az EADS.

Az Airbus október 15-én átadta első A380-as óriásgépét az első tulajdonosnak, a Singapore Airlinesnak. Az első menetrend szerinti út 1,25 millió dolláros bevételét a légitársaság jótékonysági célra fordította.

A gép, listaáron több mint 300 millió dollár, nem csak a megrendelőnek, hanem az Airbusnak is sokba került: a villamos vezetékek szerelési problémái miatt tavaly júniusban és októberben két lépésben meghirdetett, összesen egyéves szállítási késedelem következtében a fejlesztés a 2000-ben tervezett 10 milliárd euró helyett 14 milliárdba került, és ez, a késedelem okozta bevétel-kieséssel együtt, négy év alatt 4,8 milliárd euró az üzemieredmény-kiesést fog okozni az anyavállalat, az EADS repülő-, űr- és védelmi ipari csoport könyveiben.

Az EADS-nál vezetőváltás volt, részlegeket kénytelen eladni a cég, és most újabb fejek hullása várható, még francia kormánykörökben is, ha bebizonyosodik – amint a francia tőkepiaci felügyelet (AMF) állítja –, hogy az EADS teljes vezetősége és minden fő részvényese, összesen 1200 személy, részt vett az EADS-részvények bennfentes kereskedelmében 2005. november és 2006. március között volt. Az AMF szerint a bennfentes személyek azelőtt, hogy az EADS nehézségeit hivatalosan bejelentették, és az EADS részvényének ára lezuhant, eladták részvényeiket.

Idén az első félévben az EADS 85 millió eurós adózott eredményt ért el kisebbségi részesedésekkel együtt, tavaly az első félévben 1,037 milliárd euró volt az adózott eredménye. Az üzemi eredménye 331 millió euróra csökkent 1,622 milliárdhoz képest. A bevétele 18,493 milliárd euró, 3 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbi 18,98 milliárdtól.

Tavaly az EADS, az utolsó két negyedévi veszteség miatt, 99 millió eurós adózott eredményt ért el. 2005-ben 1,676 milliárd euró volt az adózott eredménye. Az üzemi eredmény 399 millió euróra csökkent 2,852 milliárdról. A bevétel 15 százalékkal 39,434 milliárd euróra nőtt 34,206 milliárdról. A csoportnál csak "több mint 37 milliárdra" számítottak a harmadik negyedév után.

Az Airbus részleg tavaly rekord mennyiségű repülőgépet adott át a megrendelőknek, 434-et a 2005-ös 378 után, a teljesítendő megrendelések értéke, az év végén 210,12 milliárd euró az egy évvel korábbi 201,96 milliárd helyett, szintén a legnagyobb volt nem csak az EADS, hanem az iparág történetében, az Airbus bevétele 13,6 százalékkal 25,19 milliárd euróra emelkedett 22,179 milliárdról, azonban az A380-as, az A400M-es és az A350-es repülőgépek fejlesztési és gyártási késedelmei 3,4 milliárd eurós kárt okoztak, így a részleg üzemi mérlegében 572 millió eurós éves hiány keletkezett, a 2005-ös 2,307 milliárdos többlet helyett.

Az EADS többi részlege nyereséges volt, egészségesen növekvő eredményekkel. A helikopter-gyártás üzemi eredménye 21 százalékkal 257 millió euróra, a védelmi-biztonsági részlegé 73 százalékkal 348 millió euróra gyarapodott.

Idén az EADS-nál a bevétel „alacsony egyszámjegyű százalékos” növekedésére számítanak. Az Airbus 440-450 gépet akar átadni a megrendelőknek, köztük az első A380-as óriásgépeket. Az EADS üzemi eredménye várhatóan stabil, ezen belül az Airbusé még negatív lesz. Az Airbus tavaly piacot vesztett értékben: eladott utasszállítóinak listaára összesen 75,1 milliárd dollár volt, ez 40 százalékos világpiaci aránynak felelt meg, a 2005-ös 45 százalék után.

A megrendelőknek átadott repülőgépek számában tavaly még vezetett az Airbus: 434 gépet adott át, a fő versenytárs, az amerikai Boeing csak 398-at. Azonban az Airbus nettó megrendeléseinek száma tavaly 800-ra csökkent a 2005-ös 1055-ről, miközben a Boeingé 1044-re emelkedett 1002-ről: öt év után először ismét győzött az Airbusszal szemben e téren.

Az Airbus viszonylag keveset adott el az A 330/340-es modelljéből, késik a két nagytestű gép, az A 380-as és az A 350-es, miközben a Boeing csak az új hosszú járatú modelljére sokkal több új megrendelést szerzett tavaly. A nagytestű gépek piacán az Airbus novemberig mindössze 18 százalékos részesedést ért el, a Boeing 82 százalékosat.

zöldhasú
Hirdetés