2007. június. 01. 15:34
MTI
Utolsó frissítés: 2007. június. 01. 15:22
Világ
Először landolt Párizsban az Airbus A380
A világ legnagyobb utasszállító repülőgépe, az Airbus A380 pénteken landolt először a párizsi Charles de Gaulle repülőtéren.
Levegőben az óriás © AP |
Az A380 Toulouse-ból mindennap végez próbarepüléseket, de első párizsi landolása szimbolikus jelleggel bír - jelentette ki Louis Gallois, az Airbus elnök-vezérigazgatója. Frankfurt, Washington, Los Angeles, valamint a világ 45 repülőtere után itt az idő, hogy a gép felfedezze a Charles de Gaulle-t is, hiszen az Air France lesz az új Airbus első európai üzemeltetője 2009-től kezdve - tette hozzá. A francia légitársaság 12-öt rendelt az óriás utasszállító repülőgépből.
2011-re több mint 70 repülőtér lesz majd képes A380-asok fogadására. Párizsban vasárnapig végzik el az új gépen a szokásos reptéri teszteket: utasok és csomagok be- illetve kiszállítása, ételszállítás, üzemanyag-feltöltés. Minderre 89 perc áll a szolgáltatók rendelkezésére.
Jövő nyártól kezdve a Roissy repülőtér 2E és 2F terminálja folyamatosan és egyszerre lesz képes hat A380-ast fogadni és tesztelni.
A párizsi premiert követően az A380 ázsiai-csendes-óceáni térségbeli bemutatkozó túrájának első állomása Narita (Japán) lesz. Itt június 4-6. között tartózkodik majd, június 6-8. között Sydney (Ausztrália) látja vendégül, és a túra Tajpejben (Tajvan) fejeződik majd be június 8-10. között.
Az A380 nemrégiben fejezte be sikeresnek bizonyult indiai útját, ahol Új- Delhiben és Mumbaiban is járt. További tervbe vett úti céljai között szerepel Észak-Amerika, a Közel-Kelet, Kína, és egy másik ázsiai-csendes-óceáni út is. A látogatások a gép sima szolgálatba állását szolgálják.
Az Airbus egyidejűleg az első vásárlójának szánt repülőgéppel is jól áll: a Singapore Airlinesnak szánt A380-as festése május 2-án befejeződött Hamburgban, az első gépeket októberben adják át a megrendelőknek. A soron következő gépek, melyeket rendre a Singapore Airlines, az Emirates Airlines és a Qantas kap majd, szintén menetrend szerint készülnek. Az Air France 2009 nyarán veheti át az első A380-ast.
A korábbi modelleknél tisztább, "zöldebb", csendesebb és ötletesebben megtervezett A380-as új mérföldköve a légi közlekedésnek és a környezet védelmének egyaránt. Üzemanyag-hatékonysága egy utasra számítva egy kis személyautóéval vetekszik; jelenleg - és nagy valószínűséggel még egy jó ideig - a legcsendesebb nagy utasszállító; rövidebb fel- és leszállópályát igényel; a repülések számának emelése nélkül lesz képes növelni az utaslétszámot; ideális megoldás lehet a túlterhelt repülőterek számára; jellemzően 525 utasnak nyújt majd mindhárom osztályán eddig példa nélküli komfortot, de a charterjáratokon egyszerre több, mint nyolcszáz utas foglalhat majd helyet.