Bokros: az egészségügyi reform minden lépése szükséges volt
Létkérdés, hogy Magyarország mikor, milyen körülmények között és milyen sorrendben csatlakozik az eurózónához; ez drámai módon meghatározhatja az ország fejlődését - jelentette ki Bokros Lajos volt pénzügyminiszter, a Közép-Európai Egyetem vezérigazgatója szerdán, az MKB Bank által rendezett konferencián. Ő maga lelkes híve az euró mielőbbi bevezetésének - tette hozzá. Később azt is kifejttette: az egészségügyi reform lépései szükséges, de nem elégséges lépések voltak.
A lemaradás azzal a hátránnyal járhat, hogy az ország tőkevonzó képessége romlik, a megtakarítások külföldre mennek, a gazdaságpolitika kiszámíthatósága tovább gyengül, az államháztartás finanszírozási költsége pedig ilyen körülmények között nagyon megnövekedhet, az árfolyamingadozás mértéke nőhet - hívta fel a figyelmet.
Az eurózónából való kimaradás azzal a veszéllyel járhat, hogy kiéleződhetnek a monetáris politika ellentmondásai, a monetáris és a fiskális politika ellentétei fokozódhatnak, az utóbbi mozgástere szűkülhet, a folyó fizetési mérleg sebezhetősége megnő, ami elvezethet oda, hogy a kormány tehetetlenül figyeli a spontán folyamatokat - fűzte hozzá.
A monetáris politika a kicsi, nyitott gazdaságokban Bokros Lajos szerint azzal az alapdilemmával küzd, hogy a következő három feltétel - a teljes konvertibilitás, az autonóm árfolyampolitika és az autonóm kamatpolitika - közül csak kettő teljesülhet. Teljes konvertibilitás mellett a tőkeáramlás a jövedelemtulajdonosok között teljesen szabad. Ilyenkor még lehet autonóm árfolyampolitikát folytatni, lehet különféle intervenciókkal az árfolyamot változtatni, de a kamatpolitika mozgástere ezt követően megszűnik - mondta.
De, mondta Bokros, ez fordítva is igaz: a stabil árfolyamot a kamatpolitika változtatásával be lehet állítani egy viszonylag stabil szintre még akkor is, ha a tőkemérlegen keresztüli pénzáramlásokra nincs teljesen befolyás - tette hozzá. Arra azonban, hogy a jegybank egyszerre tudja meghatározni az árfolyamot és a kamatokat is teljes konvertibilitás mellett, nincs lehetőség. Ez Bokros Lajos szerint azért lényeges, mert a pénzpolitika máris nagymértékben elvesztette önállóságát.
Úgy vélekedett a volt pénzügyminiszter, hogy a nyilvános inflációs célkövetésnek vannak korlátai kiszámíthatatlan költségvetés és jövedelempolitika mellett. Tíz százalék feletti államháztartási deficitet semmilyen monetáris politika nem tud kezelni, ilyen körülmények között a monetáris politika hitelességét is le tudja rontani a gazdaságpolitika egyéb elemeinek a hiteltelensége - mondta.
Az árfolyamsáv Bokros szerint bármilyen széles is, elsősorban egy rögzített középárfolyam cél érzetét kelti, azt, hogy a monetáris hatóságnak van egy elképzelése a kívánatos egyensúlyi árfolyamról, ami körül a forint árfolyamának ingadoznia kell. Annak ellenére, hogy van egy ilyen középárfolyam cél, az árfolyamingadozás nagy, vagy nagy lehet, mert a kamat elégtelen eszköz az árfolyam szilárdan tartására - mondta. Az árfolyamsáv léte Bokros szerint nem igazán korlátozza a monetáris politika mozgásterét, eltörlése nem kívánatos és a sáv mozgatása sem szükséges. "Ha már egyszer meghirdettük és eddig nem okozott gondot, ha hiszünk az eurózónához való (gyors) csatlakozás értelmében és kívánatos voltában, ha képesek vagyunk evégett hiteles gazdaságpolitikát folytatni, akkor maradhat az árfolyamsáv" - mondta.
Hiteles gazdaságpolitika esetén is a forint némi leértékelődése lenne jó - vélekedett. A középárfolyam felértékelése szerinte nem kívánatos, leértékelése pedig egyáltalán nem látszik szükségesnek. A költségvetési kiigazításról szólva úgy vélekedett: a kormány rövid távon komoly eredményeket ért el, a hiány csökkentése azonban nem elég, az újraelosztás terjedelmét is szűkíteni kellene, amihez elsősorban a költségvetési kiadások mérséklése szükséges.
Az egészségügyi reform minden lépése szükséges volt, de korántsem elégséges. Fiskális szempontból eredményeket hozott, ám nem ez a fő szempont - mondta Bokros Lajos -, hanem az, hogy a finanszírozott szolgáltatás minősége javult-e, nőtt-e a hozzáférés esélyegyenlősége, a polgárok választási lehetősége, csökkent-e a betegek kiszolgáltatottsága, megvalósult-e az intézmények költséghatékony, takarékos gazdálkodása. Ha ezek teljesülnek, a fiskális hatás sem lesz rossz - mondta.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.