2007. július. 30. 12:55 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. július. 30. 13:02 Gazdaság

A nyugati cégfőnökök szerint a vodka Oroszország fő terméke

A nyugati világ üzleti szereplői nem készültek fel a fejlődő országok világgazdaságra gyakorolt hatására – derült ki a BT (korábban British Telecom) nagyszabású, nemzetközi kutatásából. Míg az amerikai, brit, francia és német nagyvállalatok vezetőinek többsége (64 százaléka) egyetért azzal, hogy a fejlődő országok jelentősen átalakítják a nemzetközi üzleti életet, sokan közülük meghökkentően tájékozatlanok a témában.

Indiai call-center. Nyugatról sokan nem látják
a potenciált
© AP
Bár többségük (61 százalékuk) szerint az üzleti siker szempontjából kulcsfontosságú Brazília, Oroszország, India, Kína és Dél-Afrika (angol rövidítéssel az ún. BRICS-országok) kiszámítható fejlődése, 88 százalékuk képtelen megnevezni Brazília pénznemét, 14 százalékuk szerint pedig Oroszország fő terméke a vodka.

A BT megrendelésére készült felmérés során 800 amerikai, brit, német és francia vállalatvezetőt kérdeztek a BRICS-országokkal kapcsolatban. A válaszadók 72 százaléka szerint a „fejlett világ” vállalatai technológiai értelemben jobban felkészültek a globális gazdaság támasztotta kihívások kezelésére.

„A kutatás szerint aggasztóan keveset tudunk a fejlődő országokról. Kevesen ismerik fel, hogy a BRICS-országok technológiai értelemben már utolérték a fejlett világot. Ennek egyik fő oka, hogy az új, együttműködésen alapuló technológiákat rendkívül gyorsan készek bevezetni, sokszor megelőzve az amerikai és európai vetélytársaikat is” – kommentálta a kutatás eredményeit Francois Barrault, a BT Global Services ügyvezető igazgatója. „Ma már nem az a kérdés, hogy elég fejlett-e a BRICS-országok információs infrastruktúrája, hanem hogy lemarad-e a fejlett világ a technológiai versenyben” – tette hozzá a szakember.

Bár a válaszadók 80 százaléka egyetért ugyan azzal, hogy az informatikai és telekommunikációs hálózat megfelelő ahhoz, hogy hatékony együttműködés alakuljon ki a BRICS-országokkal, az adatbiztonságot illetően komoly kételyeket hangoztattak. További együttműködést nehezítő tényezők között említették az üzleti élet átpolitizáltságát és a törvényi szabályozás visszásságait.

A már említetteken kívül a felmérés a következőket hozta még felszínre:

  • A válaszadók 35 százaléka nem tudta megnevezni Oroszország, 55 százaléka India, és 65 százaléka Dél-Afrika pénznemét.
  • A cégvezetők Indiát (30 százalék) és Kínát (23 százalék) tartják a leginkább vállalkozásbarát országnak. Oroszország az utolsó helyen végzett.
  • Az ipari szektor vállalatai ismerték fel leginkább az együttműködés előnyeit: 82 százalékuk már létesített üzleti kapcsolatot valamelyik BRICS-országgal.
  • A pénzügyi és egyéb szolgáltató vállalatok 51 százaléka aktív a BRICS-országokban. A BRICS-országok gazdasága kiváló terep a szolgáltató vállalatoknak, hogy a nyugaton kifejlesztett technikákat és tudást gyorsan fejlődő gazdasági-társadalmi modelleken teszteljék.
  • Csupán néhány kormányzati, non-profit, oktatási és egészségügyi vállalat van jelen a BRICS-országokban.
  • A BRICS-országokban az évi 1 milliárd dollár árbevételt elérő nagyvállalatok a legaktívabbak. A globalizálódó gazdaság ezeket a nagyvállalatokat kényszeríti leginkább arra, hogy új piacokat keressenek és csökkentsék a munkaerő-költségeket.
zöldhasú
Hirdetés