2007. május. 22. 17:29 MTI Utolsó frissítés: 2007. május. 22. 17:21 Gazdaság

Áruházláncokat faggatott a fogyasztóvédelmi eseti bizottság

Az Országgyűlés fogyasztóvédelmi eseti bizottsága a versenyszférában lévő, a fogyasztók nagy csoportját elérő szereplők meghallgatásával folytatja a munkáját - mondta Alexa György, az eseti bizottság szocialista elnöke.

A fogyasztóvédelmi eseti bizottság kedden az áruházláncok képviselőit hallgatta meg. Alexa György, az eseti bizottság szocialista elnöke emlékeztetett arra, hogy a bizottság legutóbbi ülésén lezárta az állami fogyasztóvédelemmel foglalkozó hatóságok meghallgatását, és a versenyszféra szereplői közül az áruházláncok mellett tájékozódnak a mobilszolgáltatók és a kábel tv-társaságok fogyasztóvédelmi tevékenységéről is.
 
A bizottság elnöke elmondta, hogy a meghívott áruházláncok éves forgalma meghaladja 2500 milliárd forintot, a magyarországi kiskereskedelmi forgalom több mint 40 százalékát teszik ki. A meghívott áruházláncok - a Lidl és az Auchan kivételével - megjelenzek az ülésen. A testületnek tájékoztatást adtak a Tesco, a CBA, a Penny Market, a Cora, a Coop és a Spar képviselői.
 
A bizottság elnöke elmondta, hogy az áruházláncok kritikaként megfogalmazták, hogy a fogyasztóvédelmi egységek eltérő gyakorlatot alkalmaznak az ország különböző részén. A jelenlévő áruházláncok ennek egységesítését szeretnék elérni, illetve azt kérték, hogy a hatóságok folyamatában vizsgálják a fogyasztóvédelmet egyedi esetek helyett.
 
Alexa György elmondta, hogy az áruházláncok különböző gyakorlatot alkalmaznak a fogyasztóvédelemben, van ahol még fogyasztóvédelmi hetet is tartanak, máshol központi ügyintézést alkalmaznak. Az elnök utalt arra, hogy több áruházlánc is csatlakozott a Kereskedelmi Etikai Kódexhez, azonban erről a fogyasztók keveset tudnak, ezért etikai ügyek nem igen fordulnak elő.
 
Az elnök szerint nem lenne jó, ha az áruházláncok úgy éreznék, hogy állandó célpontjai a fogyasztóvédelmi hatóságoknak. Fontos lenne a folyamatos partneri viszony kialakítása a kereskedők és a fogyasztóvédelmi hatóság között.
 
Koszorús László, a Fidesz képviselője arra hívta fel a figyelmet, hogy ezek az áruházláncok érintve voltak az elmúlt időszak élelmiszer-botrányaiban. Sajnálatosnak nevezte, hogy a fogyasztók még mindig kiszolgáltatottak, a békéltető testületek nem önálló jogi személyiségek, amely lehetővé tenné eredményesebb fellépésüket a fogyasztó védelme érdekében.
 
A bizottság ülésén Koszorús László az áruházláncok képviselőitől megkérdezte, hogyan fordulhatott elő, hogy érintettek voltak a MEGA Trade botrányban. A Tesco szerint ilyen ipari méretű hamisításra nem voltak felkészülve. A Penny képviselője szerint későn kapták az információt az ügyről. A Spar és a Coop képviselői azt hangoztatták, hogy az áruk nagy tételben érkeznek és nem tudnak mindent tételesen átvenni. A CBA logisztikai problémákra vezette vissza a történteket. 

zöldhasú
Hirdetés