Élelmiszervásárlás: nagy áruház, nagy elvárás
Élelmiszer-beszerzéseik során a magyar vásárlók a legnagyobb jelentőséget az egyes üzletek által kínált áru minőségének, árának és a választéknak tulajdonítják. Idén kiemelkedő mértékben nőtt a készpénzkímélő – így bankkártyás – fizetési lehetőség fontossága – állapítja meg a GfK Hungária Shopping Monitor tanulmánya.
Hipermarket sajtpultjánál. Más méret, más igények © Müller Judit |
Jó minőségű áru, kedvező áron és nagy választékban – évek óta e három tényező a legfontosabb a vásárlóknak, amikor arról hoznak döntést, mely üzletben vagy üzlettípusban intézzék élelmiszer-beszerzéseiket. A kiskereskedelemi láncok fejlődésével párhuzamosan a fogyasztók elvárásai is folyamatosan nőnek. Idén minden egyes vizsgált szempont – így a fentieken túl az üzlet és környezete, márkás termékek jelenléte, figyelmes és udvarias kiszolgálás, készpénzkímélő fizetési mód (bankkártya) elérhetősége, a kiszolgálás gyorsasága, az igénybe vehető szolgáltatások, jól látható árcédulák, tömegközlekedési elérhetőség, környezet, üzlet ismertsége (márkanév), üzlet közelsége, parkoló mérete, hazai termékek jelenléte – esetében a fontosság „növekedése”, vagy maximum „szinten maradása” jellemző.
A vásárlók számára fontos tényezők közül feltétlenül ki kell emelni a bankkártyás fizetés iránti igény kiugró növekedését, amely tavaly még utolsó helyen állt a rangsorban, azaz legkevésbé sem volt fontos. A készpénzkímélő fizetési módoknak tulajdonított fokozott jelentőség alapvetően a 40 évnél fiatalabb korosztály fizetési szokásainak megváltozását tükrözi.
Az élelmiszervásárláskor legfontosabbnak tartott 15 tényező 1-5-ig terjedő skálán való értékelése
Szempont | 2006 | 2005 |
áru frissessége és minősége | 4,8 | 4,8 |
árszínvonal | 4,8 | 4,7 |
választék | 4,7 | 4,6 |
üzlet és környezetének tisztasága | 4,6 | 4,6 |
figyelmes és udvarias kiszolgálás | 4,6 | 4,5 |
kiszolgálás gyorsasága | 4,6 | 4,5 |
jól látható árcédulák | 4,5 | 4,5 |
környezet | 4,4 | 4,3 |
üzlet közelsége | 4,4 | 4,3 |
hazai termékek jelenléte | 4,3 | 4,2 |
az üzlet elrendezése/berendezése | 4,3 | 4,2 |
nyitva tartás | 4,3 | 4,0 |
megszokás, „kedvenc bolt” | 4,1 | 3,9 |
márkás termékek jelenléte | 3,9 | 3,7 |
készpénzkímélő fizetési mód (bankkártya) | 3,7 | 3,1 |
Az egyes bolttípusokkal szemben támasztott vásárlói elvárások különböznek. Az első helyeken szinte kizárólag minden üzlettípus esetében a jó minőségű árukból összeálló kínálat, a kedvező árak és a nagy választék szerepelnek.
A hipermarketeknél az átlagosnál magasabbak az elvárások a nyitvatartási időt, az adott üzlet és környezetének tisztaságát, az üzlet által nyújtott extra szolgáltatásokat (gyerekmegőrző, ingyenes szatyor) illetően, továbbá az üzlet elrendezése, a márkás termékek jelenléte, a nagy parkoló, a jó tömegközlekedés, a jól látható árkiírás és az akciók iránt. Ezzel szemben a vásárlók kevésbé igénylik ezekben a nagy alapterületű üzletekben az udvarias kiszolgálást, a hazai termékek elérhetőségét, továbbá nem várják el azt sem, hogy az áruház lakó-, vagy munkahelyük közelében legyen.
A szupermarketek egyéb üzlettípusokkal való összevetésében kiderült, hogy az udvarias és gyors kiszolgálás, az üzlet közelsége, kinézete, a hazai termékek elérhetősége és a bankkártyával való fizetés lehetősége, amit elvárnak a három fő tényezőn túl, s amelyeknek a fogyasztók kiemelt jelentőséget tulajdonítanak. Ez az a bolttípus, melynek esetében a megszokás és az üzlet ismertsége, márkaneve a legnagyobb szerepet játssza.
Összességében elmondható, hogy a hiper- és szupermarketektől a vásárlók általában „többet várnak”, míg a diszkontokkal és a kis önkiszolgáló boltokkal kapcsolatosban sokkal elnézőbbek.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.