2006. december. 19. 11:04 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. december. 19. 11:04 Gazdaság

Élelmiszervásárlás: nagy áruház, nagy elvárás

Élelmiszer-beszerzéseik során a magyar vásárlók a legnagyobb jelentőséget az egyes üzletek által kínált áru minőségének, árának és a választéknak tulajdonítják. Idén kiemelkedő mértékben nőtt a készpénzkímélő – így bankkártyás – fizetési lehetőség fontossága – állapítja meg a GfK Hungária Shopping Monitor tanulmánya.

Hipermarket sajtpultjánál. Más méret, más igények
© Müller Judit
Az idén már nyolcadik alkalommal elkészített felmérés a vásárlás folyamatának különböző fázisairól és jellemzőiről nyújt átfogó képet. A megkérdezés közel 4 millió magyarországi háztartást reprezentáló 1000 fős mintán történt – a válaszadók körét a 15 évnél idősebb, bevásárlásért felelős személyek alkották.

Jó minőségű áru, kedvező áron és nagy választékban – évek óta e három tényező a legfontosabb a vásárlóknak, amikor arról hoznak döntést, mely üzletben vagy üzlettípusban intézzék élelmiszer-beszerzéseiket. A kiskereskedelemi láncok fejlődésével párhuzamosan a fogyasztók elvárásai is folyamatosan nőnek. Idén minden egyes vizsgált szempont – így a fentieken túl az üzlet és környezete, márkás termékek jelenléte, figyelmes és udvarias kiszolgálás, készpénzkímélő fizetési mód (bankkártya) elérhetősége, a kiszolgálás gyorsasága, az igénybe vehető szolgáltatások, jól látható árcédulák, tömegközlekedési elérhetőség, környezet, üzlet ismertsége (márkanév), üzlet közelsége, parkoló mérete, hazai termékek jelenléte – esetében a fontosság „növekedése”, vagy maximum „szinten maradása” jellemző.

A vásárlók számára fontos tényezők közül feltétlenül ki kell emelni a bankkártyás fizetés iránti igény kiugró növekedését, amely tavaly még utolsó helyen állt a rangsorban, azaz legkevésbé sem volt fontos. A készpénzkímélő fizetési módoknak tulajdonított fokozott jelentőség alapvetően a 40 évnél fiatalabb korosztály fizetési szokásainak megváltozását tükrözi.

Az élelmiszervásárláskor legfontosabbnak tartott 15 tényező 1-5-ig terjedő skálán való értékelése

Szempont

2006

2005

áru frissessége és minősége

4,8

4,8

árszínvonal

4,8

4,7

választék

4,7

4,6

üzlet és környezetének tisztasága

4,6

4,6

figyelmes és udvarias kiszolgálás

4,6

4,5

kiszolgálás gyorsasága

4,6

4,5

jól látható árcédulák

4,5

4,5

környezet

4,4

4,3

üzlet közelsége

4,4

4,3

hazai termékek jelenléte

4,3

4,2

az üzlet elrendezése/berendezése

4,3

4,2

nyitva tartás

4,3

4,0

megszokás, „kedvenc bolt”

4,1

3,9

márkás termékek jelenléte

3,9

3,7

készpénzkímélő fizetési mód (bankkártya)

3,7

3,1

Az egyes bolttípusokkal szemben támasztott vásárlói elvárások különböznek. Az első helyeken szinte kizárólag minden üzlettípus esetében a jó minőségű árukból összeálló kínálat, a kedvező árak és a nagy választék szerepelnek.

A hipermarketeknél az átlagosnál magasabbak az elvárások a nyitvatartási időt, az adott üzlet és környezetének tisztaságát, az üzlet által nyújtott extra szolgáltatásokat (gyerekmegőrző, ingyenes szatyor) illetően, továbbá az üzlet elrendezése, a márkás termékek jelenléte, a nagy parkoló, a jó tömegközlekedés, a jól látható árkiírás és az akciók iránt. Ezzel szemben a vásárlók kevésbé igénylik ezekben a nagy alapterületű üzletekben az udvarias kiszolgálást, a hazai termékek elérhetőségét, továbbá nem várják el azt sem, hogy az áruház lakó-, vagy munkahelyük közelében legyen.

A szupermarketek egyéb üzlettípusokkal való összevetésében kiderült, hogy az udvarias és gyors kiszolgálás, az üzlet közelsége, kinézete, a hazai termékek elérhetősége és a bankkártyával való fizetés lehetősége, amit elvárnak a három fő tényezőn túl, s amelyeknek a fogyasztók kiemelt jelentőséget tulajdonítanak. Ez az a bolttípus, melynek esetében a megszokás és az üzlet ismertsége, márkaneve a legnagyobb szerepet játssza.

Összességében elmondható, hogy a hiper- és szupermarketektől a vásárlók általában „többet várnak”, míg a diszkontokkal és a kis önkiszolgáló boltokkal kapcsolatosban sokkal elnézőbbek.

zöldhasú
Hirdetés