2006. november. 23. 10:30 euractiv/hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. november. 23. 10:36 Gazdaság

Minden nőtt a szállításban, csak a új személyautók száma nem

Az idén az első háromnegyedévben a szállított áruk tömege az egy évvel korábbihoz képest 6 százalékkal, 241 millió tonnára nőtt, az árutonnakilométer-teljesítmény 14 százalékkal, 35 milliárd árutonna-kilométerre bővült – közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Csak látszólag üres autópálya.
Növekvő forgalom
© Nemzeti Autópálya Rt.
A távolsági személyszállításban az utasok száma kismértékben, az utaskilométer-teljesítmény – elsősorban a légi szállítás folyamatos térnyerésének köszönhetően – 7 százalékkal nőtt. A helyi személyszállítás utasszáma 2 százalékkal csökkent.

A szállítási ágazatokhoz tartozó vállalkozások az idén az első félévben 132 millió tonna, az egy évvel korábbinál 3 százalékkal kevesebb árutömeget szállítottak, míg az árutonna-kilométerben mért teljesítmény 9 százalékkal, 21 milliárdra nőtt.

Tavaly az első háromnegyedévben a szállítási ágazatokhoz tartozó hazai vállalkozások 6 százalékkal több árutömeget szállítottak, mint az előző év első kilenc hónapjában, az árutonna-kilométerben számított teljesítmény pedig 16 százalékkal nőtt.

Budapest-Ferihegy repülőtér utasforgalma – 5 százalékos növekedés mellett – 6,5 millió fő volt. A repülőtér áruforgalma csaknem 47 ezer tonna volt, 19 százalékkal nagyobb az egy évvel korábbinál.

Vasúton és közúton egyaránt 8-8 százalékkal nőtt, ugyanakkor a belvízi szállításban 13 százalékkal, a csővezetékes szállításban pedig 5 százalékkal csökkent az áruszállítás volumene.

A vasúti áruszállításban 12 százalékos, a közúti áruszállításban 21 százalékos volt a bővülés; a vízi és a csővezetékes szállításban 9 százalékos, illetve 3 százalékos volt a visszaesés. A közúti áruszállítás részesedése az összes teljesítményből 64 százalék, a vasútié 21 százalék, a vízi áruszállításé 4 százalék.

Belföldi viszonylatban a szállított árutömeg 5 százalékkal, az árutonna-kilométerben mért teljesítmény 7 százalékkal nőtt. A nemzetközi áruszállításban a szállított áruk mennyisége 10 százalékkal, az árutonna-kilométer teljesítmény 18 százalékkal volt nagyobb az egy évvel korábbinál.

A közúti fuvarozásban a szakágazathoz tartozó és a szakágazaton kívüli vállalkozásoknál az átlagos szállítási távolság 12 százalékkal, a futásteljesítmény 17 százalékkal volt magasabb a bázisidőszaknál.

A belvízi áruszállításban a magyar és a külföldi hajók által a belvizek magyarországi szakaszán szállított áruk tömege – a bázisidőszak magas értékéhez képest – 13 százalékkal, 5,6 millió tonnára, az árutonnakilométer-teljesítmény 9 százalékkal 1499 millióra csökkent. A szállított áruk tömege jelentősen csökkent mind a kiviteli, mind a behozatali áruforgalomban, a mértéke 24, illetve 25 százalék volt. Viszont kismértékű, 1 százalékos emelkedés történt a tranzitforgalomban.

A távolsági személyszállításban az utasok száma kismértékben, az utaskilométer-teljesítmény 7 százalékkal nőtt. Az utaskilométer-teljesítmény belföldön nem változott számottevően, nemzetközi viszonylatban – mindenekelőtt a légi személyszállítás több éve tartó térnyerésének köszönhetően – 22 százalékos volt a bővülés. Az utaskilométer-teljesítmény tekintetében a légi szállítás részesedése 29 százalék, az autóbuszé 38 százalék, a vonaté pedig 32 százalék volt. A helyi személyszállítás utasszáma és utaskilométerben mért teljesítménye egyaránt 2 százalékkal csökkent.

A Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma 154 ezer volt, 11 százalékkal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában. A forgalomba helyezett gépjárművek közül a leggyakoribb személygépkocsi-gyártmányok továbbra is a Suzuki, az Opel és a Ford.
zöldhasú
Hirdetés