Meghirdették a ferihegyi taxis pályázatot, félszáznál több feltétel
A Budapest Airport Zrt. nyilvános, kétfordulós pályázatot hirdetett a Ferihegyi Repülőtér taxi-szolgáltatásának üzemeltetésére. A júliusban lezáruló pályázatot az a társaság nyeri, amelyik megfelel a 60 minőségi feltételnek, és "a legalacsonyabb árért a legmagasabb szintű szolgáltatást nyújtja".
Mivel a tenderen konzorcium is indulhat, így a szigorú követelmények - például az 5 éves folyamatos működés - elvileg egyetlen céget sem rekeszt ki a jelenleg bejegyzett 20-30 taxis társaság közül. A BA 4 plusz egy évre köti meg a szerződést a nyertes társasággal, amelytől a szolgáltatás nyújtása jelentős beruházást igényel - hangsúlyozta Chris Woodruff, a társaság vezérigazgatója.
Követelmény ugyanis, hogy a legalább 150 gépkocsiból álló járműpark életkora ne haladja meg az öt évet, és egy éven belül ezt három évre kell csökkenteni.
Chris Woodruff hangsúlyozta, hogy a pályázat a reptéri utasfelvételre vonatkozik, nem érinti tehát a rendelt taxikat. A győztes társaságnak garanciát kell vállalnia egy előre rögzített, méltányos, és átlátható tarifarendszerre. Az árakat egy évben egyszer, legfeljebb a KSH által közölt inflációval emelheti a cég, de különleges körülmények esetében megvitatják az elfogadható szintű árváltoztatás mértékét. Ilyen rendkívüli körülmény lehet az üzemanyag jelentős árváltozása.
Szigorú feltételek vonatkoznak nem csak az autókra, hanem a sofőrökre is. Nekik olyan átvilágításon kell átesniük, mint más repülőtéri dolgozónak, további követelmény az angol nyelv alapfokú ismerete. A szolgáltatási szerződésben vállaltak teljesítését rendszeresen ellenőrzi a BA és a nyertes társaság, például próbavásárlásokkal - avatott be a részletekbe a vezérigazgató.
A Ferihegyi Repülőtérről taxival közlekedők számának becslésére a vezérigazgató nem vállalkozott, de szavai szerint tükrözi a piac nagyságát, hogy egy felmérés szerint a tranzitutasok nélküli, 7 milliós, éves utasforgalom 25 százaléka választja a taxit. A tervezett vasúti összeköttetés kiépítése elsősorban nem a taxitól, hanem a sajátautós közlekedéstől von el utasokat - vélte Chris Woodruff.
Az új, augusztus 15-étől működő rendszerben alapvetően megváltozik a taxi szolgáltatás igénybevétele is. A rendeléseket két diszpécserpult dolgozói kezelik majd. Így az utasoknak ezeknél a pultoknál kell megrendelniük a taxit, ahol tájékoztatást kapnak a fuvardíjról is, és egy voucherben megjelölt taxihoz irányítják őket. A vezérigazgató szerint nem lesz jelentős a tumultus, mivel a rendelés csak rövid időt vesz igénybe.
Az első nyílt fordulóra valamennyi taxi társaság, vagy konzorcium jelentkezhet, a pályázatok benyújtási határideje június 19-e. Az első fordulót kizárólag az ár alapján, június 29-én értékelik ki, és a második zárt fordulóra legfeljebb 3 társaságot hív meg a BA. Az eredményhirdetés július 21-én lesz.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.