2006. március. 02. 16:32 MTI Utolsó frissítés: 2006. március. 02. 17:05 Gazdaság

Enyhülő feltételek a vállalati és a lakossági hitelezésben

A bankok több mint fele a vállalati hitelkereslet növekedésére számít 2006 első félévében, míg a lakáshitelek iránti kereslet valószínűleg nem változik. A fogyasztási hitelezésben élénkülést várnak a tavalyi második félévhez képest.

A Magyar Nemzeti Bank a hitelezési vezetők körében végzett felmérést. A vállalati hitelek piacát vizsgálva hét  –  a vállalatihitelpiac 85 százalékát és az üzleti ingatlanhitelek piacának 94 százalékát lefedő - bankot kérdezett meg, a háztartási szegmensben pedig tizenkettőt.

A hitelezési vezetők általános véleménye szerint 2005 második féléve az előző félévhez képest élénkülést hozott a vállalati hitelezésben. Folytatódott a nyitás a kis- és középvállalati (kkv) szektor felé, és az erősödő verseny hatására a bankok enyhítették a hitelképességi standardokat és hitelezési feltételeket.

A kkv szektor esetében a bankok szerint főként az ügyfelek követelés- és készletfinanszírozási szükségletének növekedése miatt emelkedett a hitelkereslet, amit elsősorban a költségvetési elszámolási rendszer sajátosságaira és a körbetartozásokra vezettek vissza. A kis- és mikrovállalkozások esetében emellett továbbra is fontos szerepet játszott a saját források csökkenése.

Az üzleti célú ingatlanhitelek területén tavaly a második félévben az egyes piaci szereplők igen eltérő keresletet észleltek (két bank csökkenésről, kettő emelkedésről számolt be), az idei első félévben pedig zömük az érdeklődés élénkülésére számít.

A háztartási hitelek piacán csak a fogyasztási hitelezésben tapasztalták a hitelkereslet növekedését a bankok. A hitelezési feltételek a lakáshitelezésben és a fogyasztási hitelezésben egyaránt enyhültek. Az idei első félévben a lakáshitelezésben a kereslet stagnálására, illetve csökkenésére, a fogyasztási hitelezésben pedig élénkülésre számítanak a felmérésben részt vevők.

A lakáshitelek területén a tavalyi második félévben négy bank enyhítette a hitelképességi standardokat, szigorítást nem vezettek be.

A felmérésből kiderül: a lakossági hiteltermékek értékesítésénél a bankok szerint a termékek árazása a döntő, de a marketingnek és a reklámnak is jelentős befolyása van a hiteldöntésekre. A vállalatok esetében a kamatok mellett a fedezetek mértékével (vagy éppen a fedezet nélküli hitelezéssel) tudnak versenyezni leginkább. A kisebb cégeknek a fedezet és az önrész nagysága, a nagyvállalatoknak az árazás mellett a bankok rugalmassága, a termékek testre szabottsága a legfontosabb.

zöldhasú
Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.