Enyhülő feltételek a vállalati és a lakossági hitelezésben
A bankok több mint fele a vállalati hitelkereslet növekedésére számít 2006 első félévében, míg a lakáshitelek iránti kereslet valószínűleg nem változik. A fogyasztási hitelezésben élénkülést várnak a tavalyi második félévhez képest.
A Magyar Nemzeti Bank a hitelezési vezetők körében végzett felmérést. A vállalati hitelek piacát vizsgálva hét – a vállalatihitelpiac 85 százalékát és az üzleti ingatlanhitelek piacának 94 százalékát lefedő - bankot kérdezett meg, a háztartási szegmensben pedig tizenkettőt.
A hitelezési vezetők általános véleménye szerint 2005 második féléve az előző félévhez képest élénkülést hozott a vállalati hitelezésben. Folytatódott a nyitás a kis- és középvállalati (kkv) szektor felé, és az erősödő verseny hatására a bankok enyhítették a hitelképességi standardokat és hitelezési feltételeket.
A kkv szektor esetében a bankok szerint főként az ügyfelek követelés- és készletfinanszírozási szükségletének növekedése miatt emelkedett a hitelkereslet, amit elsősorban a költségvetési elszámolási rendszer sajátosságaira és a körbetartozásokra vezettek vissza. A kis- és mikrovállalkozások esetében emellett továbbra is fontos szerepet játszott a saját források csökkenése.
Az üzleti célú ingatlanhitelek területén tavaly a második félévben az egyes piaci szereplők igen eltérő keresletet észleltek (két bank csökkenésről, kettő emelkedésről számolt be), az idei első félévben pedig zömük az érdeklődés élénkülésére számít.
A háztartási hitelek piacán csak a fogyasztási hitelezésben tapasztalták a hitelkereslet növekedését a bankok. A hitelezési feltételek a lakáshitelezésben és a fogyasztási hitelezésben egyaránt enyhültek. Az idei első félévben a lakáshitelezésben a kereslet stagnálására, illetve csökkenésére, a fogyasztási hitelezésben pedig élénkülésre számítanak a felmérésben részt vevők.
A lakáshitelek területén a tavalyi második félévben négy bank enyhítette a hitelképességi standardokat, szigorítást nem vezettek be.
A felmérésből kiderül: a lakossági hiteltermékek értékesítésénél a bankok szerint a termékek árazása a döntő, de a marketingnek és a reklámnak is jelentős befolyása van a hiteldöntésekre. A vállalatok esetében a kamatok mellett a fedezetek mértékével (vagy éppen a fedezet nélküli hitelezéssel) tudnak versenyezni leginkább. A kisebb cégeknek a fedezet és az önrész nagysága, a nagyvállalatoknak az árazás mellett a bankok rugalmassága, a termékek testre szabottsága a legfontosabb.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.