2006. február. 16. 11:31 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. február. 16. 11:47 Gazdaság

A bulvárújságok a legnépszerűbbek

Jelentős eltérések vannak az európai országok napilap-árai között, legdrágábban Írországban juthatunk kedvenc napilapunkhoz, legolcsóbban pedig Romániában.

A GfK Csoport közzétette az idei év első EuroScan felmérésének eredményeit. Ezúttal 21 európai GfK képviselettel karöltve arra keresték a választ, hogy Európa egyes országaiban euróra átszámítva mennyiért lehet megvásárolni a legolvasottabb napilap hétfői számát. A kutatásból kiderül, hogy nominálisan a legdrágábban az írek jutnak hozzá a legnépszerűbb napilapjukhoz, míg Romániában a legolcsóbb a hétfői újság.

Az európai országok vásárlóerejét érzékletesen összehasonlító EuroScan Project idei első kutatásából az derül ki, hogy a kelet-európai országokban lehet a legkedvezőbb áron hozzájutni a napilapokhoz – ez a térségben megszerezhető jövedelmek szintjének ismeretében korántsem meglepő jelenség. Európa közepén, illetve Nyugat-Európában ennél már kevésbé egyértelmű a helyzet.

A kutatás a legolvasottabb napilapokra terjed ki, és az újságpiac sajátosságaiból adódóan valószínűsíthetjük, hogy minden országban a legnagyobb példányszámú lap egyben a legolcsóbb is az adott piacon. A felmérés eredményei szerint jelenleg Romániában (0,14 euró) és Albániában (0,16 euró) a legolcsóbb egy napilap. A Libertatea című román lap némiképp meglepő módon fele annyiba kerül, mint Magyarország legolvasottabb napilapja, a Blikk. Oroszországban és Törökországban is igen kedvező áron, 0,20 euróért lehet hozzájutni hétfő reggel egy újsághoz. Szerbia és Montenegró sem lóg ki ebből a sorból, a legnagyobb olvasottságot produkáló Blic című bulvárlap ára mintegy 85 százaléka a magyar Blikkének.

OrszágÚjság neveÁra euróban
Írország The Irish Independent 1,60
Németország Sueddeutsche Zeitung 1,50
Norvégia VG 1,24
Portugália Jornal de Noticias/Correio da Man 1,10
Olaszország Corriere della Sera 1,00
Ausztria Kronen Zeitung 0,90
Belgium Het Laatste Nieuws 0,90
Horvátország Jutarnji list 0,82
Lengyelország Gazeta Wyborcza 0,74
Litvánia Lietuvos rytas 0,72
Bosznia-Hercegovina Dnevni Avaz 0,70
Szlovénia Slovenske novice 0,54
Málta The Times of Malta 0,47
Magyarország Blikk 0,27
Cseh Köztársaság Blesk 0,25
Szerbia-Montenegró, Macedónia Blic 0,23
Szlovákia Novy Cas 0,23
Törökország Hürriyet 0,22
Oroszország Moskovsyj Komsomolec 0,20
Albánia Shekulli 0,16
Románia Libertatea 0,14

A napilapok jellemző ára Nyugat-Európában 1,1 euró körül van, ez majdnem háromszor annyi, mint amennyit térségünkben kell fizetnünk. Kiderült az is, hogy a legdrágább újság Írországban kerül a standokra reggelente: az itt élők közel hatszor annyit fizetnek ki a The Irish Independent egy-egy számáért, mint a magyarok a Blikkért, s tizenkétszer annyit, mint a románok a Libertatea-ért. Szintén kiugróan magasak a napilap-árak Norvégiában és Németországban.

Érdekes jelenség az is, hogy Németországban a Süddeutsche Zeitung számít a legolvasottabb napilapnak, míg Közép-Európában szinte mindenhol egy bulvárlap a piacvezető – a nagyobb terjedelmű politikai napilapok pedig törvényszerűen magasabb előállítási költséggel készülnek. Az EuroDaily Index ugyanakkor nem tűzte ki céljául, hogy különbséget tegyen politikai és bulvár napilapok között, kizárólag az olvasottságot és a fogyasztói árat vették figyelembe a felmérés készítői.

Magyarországon a piacvezető bulvárlap egy példánya 0,27 euróba kerül, és ezzel a sorban a 0,25 euróért hozzáférhető cseh Blesk és a 0,47 euróba kerülő The Times of Malta között foglal helyet (a 21 országból emelkedő sorrendben a nyolcadik helyet foglaljuk el). A térség országai közül Lengyelországban majdnem háromszor ennyi (0,74) a Gazeta Wyborcza ára, míg Romániában a Libertatea fele ennyibe kerül.
zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. december. 03. 20:00

„Kib*szott okos vagyok!” – így döntötték be Jeffrey Skilling könyvelési trükkjei a világ egyik legnagyobb cégbirodalmát

Az 1985-ben alakult Enron tizenöt év alatt Amerika ötödik legnagyobb vállalatává nőtt százmilliárd dollár feletti forgalommal, a „nyereségességének pedig nincsenek határai, csak ha te állítod fel azokat” – vélték a vezetők. A hihetetlen eredmények kulcsfigurája Jeffrey Skilling – a vállalat egykori tanácsadójából lett vezérigazgató –, aki kreatív pénzügyi ötleteivel a világ egyik legnagyobb vállalati sikerét, majd végül csődjét hozta össze. Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.