Légitársaság-gigászok kartellezési gyanúban
Több nagy nemzetközi légitársaságánál folyik már a vizsgálat, mert gyaníthatóan összejátszottak áruszállítási tarifáik kialakításában, amikor ezekre különféle felárat, így például – a dráguló üzemanyag miatt – kerozinpótdíjat vezettek be.
Európai uniós és amerikai kormányzati ellenőrök kezdeményezői az akciónak, amely olyan jelentős légitársaságokat érint, mint például az American Airlines, az Air France-KLM csoport, a British Airways vagy a Japan Airlines. Az árrögzítés gyakorlatát állítólag Európán belüli és kívüli járatokra is alkalmazták, és ilyen irányú együttműködésük 2000-ig nyúlhat vissza.
A légitársaságok illetékesei együttműködési készségükről biztosították az uniós-amerikai vizsgálatban eljárókat. Ha a feltételezés beigazolódik, akkor komoly büntetés elé is nézhetnek a társaságok. Az EU-ban az éves forgalmi érték 10 százalékát is elérheti a büntetés összege, ha kartelezésen, önkényes összehangolt árrögzítési gyakorlaton érik tetten az adott vállalatot, bár a gyakorlat szerint a brüsszeli hatóságok általában 2-3 százalékos büntetéssel is beérik.
Nem csak az üzemanyag drágulása kapcsán emelhették áraikat a légi cégek az utóbbi uidőben: a 2001-es amerikai terrortámadások után a biztonsági intézkedések növelték költségeiket, az Irak elleni 2003-as támadás után pedig háborús kockázati prémiumot érvényesítettek áraikban.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.