2005. november. 10. 11:15 hvg.hu Utolsó frissítés: 2005. november. 10. 11:25 Gazdaság

Kiegyenlítődnek az árak az euróövezetben

Az ACNielsen piackutató cég szerint az euróövezetben Németország a legolcsóbb ország.

Az euró bevezetése óta közeledtek egymáshoz különböző európai országok fogyasztói árak. Az ACNielsen nemzetközi felmérése azt mutatja, hogy a népszerű, nemzetközi márkás termékeket tartalmazó kosár árai konvergenciát mutatnak.

Norvégia – ahol még nemzeti pénzzel, koronával kereskednek – a legdrágább a kutatásban részt vett tizennégy európai ország közül. A skandináv országban a vizsgált termékek ára 43 százalékkal magasabb, mint a legolcsóbb Németországban. A második legdrágább ország Dánia, amely a legutóbbi, 2003-as felmérés idején még Norvégia előtt vezette a drágasági listát.

– 2002-ben a legolcsóbb és legdrágább ország közti különbség még 71 százalékot tett ki – állapítja meg Frank Martell, az ACNielsen európai vezérigazgatója. – Ma ugyanazok a termékek 50 százaléknál is kisebb árkülönbséggel vásárolhatók meg. A nagy nyugat-európai piacokon a növekedés stagnálása és az alacsony fogyasztói kereslet következtében kiéleződött piaci verseny szorítja mind lejjebb az árakat.

Az ACNielsen euró-árbarométere az első olyan felmérés, amely összehasonlítja tizenöt különböző európai országokban ugyanazon 160 termék fogyasztói árait. A tanulmány összesen 25 ezer élelmiszerbolt árait összesíti.

Ország

Százalék

Németország

85

Hollandia

86

Spanyolország

89

Olaszország

91

Belgium

92

Franciaország

93

Euró-országok

95

Ausztria

96

Görögország

98

Svédország

102

Portugál

103

Nagy-Britannia

104

Svájc

111

Finnország

112

Dánia

120

Norvégia

127

Az egy országon belül mért árkülönbségek Svédországban a legnagyobbak, és elérik az átlag 44 százalékot. Ez a két évvel ezelőtti 52 százalékhoz képest jelentős csökkenés, ami a svéd kiskereskedelemben élesedő verseny következménye.

A skála másik oldalán a legkisebb országon belüli árkülönbségeknek a francia (12 százalék) és a brit (15 százalék) fogyasztók örvendhetnek. Nagy-Britanniában a kiskereskedelem konszolidációja, a promóciók elterjedése és a nagy láncok közötti árháború következtében csökkentek az árkülönbségek 37 százalékról három év alatt 15-re.

zöldhasú
Hirdetés