Az ÁSZ kritikája a 2006-os költségvetésről
Az államháztartási hiány a költségvetési politika központi kérdésévé vált - áll az Állami Számvevőszéknek (ÁSZ) a jövő évi büdzséről kiadott véleményében. A Pénzügyminisztérium válaszában csak a kritikák egy részét fogadta el.
Az ÁSZ-vélemény szövege |
Töltse le az Állami Számvevőszék 2006-os költségvetési tervezetről kiadott véleményének teljes szövegét (pdf)! |
A jövő évi költségvetésben szereplő - nyugdíjreformmal korrigált - GDP arányosan 4,7 százalékot kitevő államháztartási hiánnyal kapcsolatban a testület rögzíti, hogy az elszámolás rendszerét érintő módszertani különbségek - amelyek között szerepel a Gripen szerződésből eredő, 2006-2007-ben a GDP 0,5-0,6 százalékát érintő tételek - a hiány megvalósulásának kockázatát növelik.
"Az államháztartás nagy ellátó rendszereinek reformja az évek óta ismétlődő kormányzati kezdeményezések ellenére sem járt eredménnyel. A reform megvalósításának felgyorsítása azért is indokolt, mivel a költségvetési hiány folyamatos növekedése mellett az ezekre a rendszerekre fordított kiadások aránya gyakorlatilag változatlan, ami azt jelenti, hogy a rendszer jelenlegi struktúrában való működtetése egyre többe kerül" - figyelmeztetnek a számvevők.
Az ÁSZ véleménye szerint a 2006. évi költségvetés vám és adóbevételi előirányzatainak megalapozottsága - az elmúlt évekhez képest - javult.
A költségvetés közvetlen kiadásainak többségénél, továbbá egyes kiemelt jelentőségű előirányzatnál - mint a családi támogatások, lakástámogatások, EU-támogatások - a kiadások előirányzat-módosítási kötelezettség nélkül (az EU-támogatásoknál korlátozásokkal) teljesíthetők - áll az ÁSZ elemzésben.
A jövő évi költségvetés nem számol a 2005. novemberi kiegészítő nyugdíjemelés kiadásaival, az elhatározott özvegyi nyugdíjemelés pénzügyi hatásával, amelynek következményeként a nyugdíjbiztosítási alap 2006. évre tervezett költségvetési egyensúlya nem valósulhat meg - állítja az ÁSZ jelentés.
Az egészségügyi alap tervezett 31,8 milliárd forintos hiányánál nagyobb összeget valószínűsítenek a számvevők, mivel a beszedendő járulékokat felül, a kiadási oldalt pedig alultervezte a költségvetés.
Az ÁSZ kritikája szerint a megalapozott döntéshozatalt nem segíti, hogy a költségvetési törvényjavaslatokban nem jelennek meg áttekinthetően a többéves elkötelezettségek hatásai, illetve a további két évre előretekintő irányszámok.
A Pénzügyminisztérium (PM) megelégedéssel veszi tudomásul az ÁSZ azon megállapítását, hogy a központi költségvetés 2006. évi vám- és adóbevételi előirányzatainak megalapozottsága összességében az elmúlt évekéhez képest javul - közölte a tárca.
A PM hangsúlyozza: az ellenőrzések megállapították, hogy számos adó tekintetében az előirányzatok alacsony kockázatúnak értékelhetők, kedvező, hogy az Állami Számvevőszék nem talált nagyon magas kockázattal minősített adóbevételi összegeket.
A kiadási oldallal kapcsolatban a PM elfogadja, hogy a számvevők szerint a 2006. évi költségvetés tervezése során kiemelt hangsúlyt kapott a fejezetek intézményrendszerének felülvizsgálata. Ugyanakkor megjegyzik: a fejezetek - az előző évek gyakorlatát folytatva - a 2006. évi költségvetés tervezésénél sem vállaltak kezdeményező szerepet ennek végrehajtásában. A tervezőmunka során ezen intézkedések pénzügyi, gazdasági hatása nem volt számszerűsíthető.
A társadalom biztosítási alapokkal kapcsolatos ÁSZ megállapítások közül a PM nem fogadja el, hogy a nyugdíjkiadások tervezése nem volt megfelelő.
Az idevonatkozó számítások, melyek a költségvetési törvényben is megjelentek, tartalmazzák a szükséges összegeket. A 2006-ban felmerülő nyugdíjkiadások fedezete a törvényi szabályozás jellegéből adódóan biztosított - áll a PM reagálásában.
"Egyetértünk az ÁSZ azon megállapításával, hogy a gyógyító-, megelőző ellátások nominális értéke csökkent, de ezt a csökkenést a 2006-ra tervezett struktúraátalakítások hatásai ellensúlyozni fogják" - fogalmazta meg véleményét a szaktárca.
A PM rögzíti, hogy a kormány egyetért az ÁSZ azon megállapításával, amely szerint a nyugdíjbiztosítási alap költségvetési egyensúlyának biztosítását célzó forráskiegészítés után, első alkalommal került sor arra, hogy az állam megtéríti az egészségbiztosítási járulékot nem fizetők meghatározott körének járulékát.
Ebben kifejezésre jut a - társadalom szolidaritását kifejező - szándék, miszerint az egészségügyi szolgáltatások igénybevétele mögött, a biztosítási elv alapján járulékfizetés áll. Ez a szándék a "100 lépés programban" is megfogalmazódott - olvasható a PM közleményében.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.