Kormánytámogatás a Budapest Airport értékesítéséhez
A kormány szerdai ülésén egyetértett a Budapest Airport Rt. 75 százalék mínusz egy szavazatot megtestesítő részvénycsomagjának értékesítésével - jelentette be a kormány ülését követően a kabinet szóvivője.
"Az értékesítés pályázat útján történhet, szakmai befektető vagy annak jelentős részvételével alakult konzorcium számára" - közölte László Boglár. Hozzátette: a pályázat kiírásáról az ÁPV Rt. a következő napokban dönt. A döntés azt tartalmazza, hogy a Budapest Airport Rt. üzleti tevékenységet megtestesítő részvénycsomagját értékesítik, a vagyontárgyak az állam tartós tulajdonában maradnak. Kérdésre válaszolva László Boglár azt mondta, "évtizedes mértékű" lehet ez a tartósság. Halász János, a Fidesz országgyűlési frakciószóvivője szerint a kormány ismét a nemzeti, a magyar vagyont herdálja el, a pénzzel a rossz gazdaságpolitikájából származó költségvetési lyukakat akarja betömködni.
A kormányszóvivő közölte: a kormány rögzítette azokat a célokat, amelyek teljesülését várja a privatizációtól. Ezek közé tartozik, hogy megtörténjen a Budapest Ferihegyi repülőtér versenyhelyzetének, szolgáltatási színvonalának, növekedési kilátásainak és hatékonyságának javítása a légi közlekedési iparág és az utazóközönség érdekében. László Boglár kiemelte: a privatizáció célja a biztonságos repülőtéri működés, valamint a nemzetbiztonsági szempontok érvényesíthetőségének fenntartása. Az értékesítéssel minimalizálni akarják a kormányzati kockázatokat és kötelezettségvállalásokat, ugyanakkor optimalizálni az értékesítési bevételeket. A kormány elfogadta, hogy a Budapest Airport és a kormány közötti vagyonkezelői szerződést hosszú távú, határozott idejű szerződéssé alakítsák, ami biztosítja a befektető számára befektetései megtérülését, az államnak pedig garanciális elemeket tartalmaz.
Halász János úgy fogalmazott, hogy a beton és az ingatlanok állami tulajdonban maradnak, de a szolgáltatások lehetősége nem, ami bevételt termelhet, pénzt hozhat az országnak. Az ellenzéki képviselő értékelése szerint mintegy 30 milliárd forintért értékesítheti a kormány a Budapest Airport Rt.-t, amely évi 10 millliárd forintot is termelhetne.
"A polgári repülés túljutott a 2001 szeptemberét követő holtponton, és egyre növekvő a forgalom. Nőtt Ferihegy forgalma is, és várható, hogy ez a folyamat fenn is marad" - mondta a kormányszóvivő. Hozzátette ugyanakkor, hogy a kapacitásokat illetően Ferihegy eljutott teljesítőképessége határáig, ezért jelentős fejlesztésekre és beruházásokra van szükség a versenyhelyzet megtartása érdekében a kereskedelmi és a polgári légi fuvarozásban egyaránt. Ez - mint László Boglár kiemelte - nem történhet meg másként, mint a magántőke bevonásával. A szóvivő kitért arra, hogy a privatizációval Magyarország hosszú távon is jelentős versenyelőnyhöz juthat a régióban, ahol nem történt hasonló értékesítés.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.