2005. május. 11. 10:12 Utolsó frissítés: 2005. május. 11. 10:25 Gazdaság

Szigorítanák a gyógyszerek reklámozását

Kormánymegállapodás helyett az új gyógyszertörvényben szabályoznák a tb-kassza-túllépés összegének visszafizetését. A hamarosan kormány elé kerülő előterjesztés szigorítaná a gyógyszerpromóciót, OGYI-engedélyhez kötné az orvoslátogatói munkát. A jogszabály októberben lépne hatályba.

A gyógyszercégek véleménye ellenére a gyógyszertörvényben szabályozná a kormány az éves gyógyszerkassza túllépésekor szükséges kockázatmegosztást, ám ez a gyógyszerekről szóló jogszabálytervezet tárcaközi egyeztetésén még változhat - írja a Világgazdaság.

Jelenleg a túllépést csupán egy megállapodás szabályozza. Így ha az egészségpénztár az idei, 284 milliárd forintos előirányzatnál többet költ a patikaszerek ártámogatására, közösen állnák annak pótlását. A múlt nyáron kötött és 2006 végéig hatályos megállapodást a gyógyszergyártók 99 százaléka írta alá a kormánnyal. A gyártók forgalomarányosan fizetik be a túllépés összegét az egészségbiztosítási alapba - teszi hozzá a lap.

A törvény – amely október végén lépne hatályba – előterjesztői szerint a kassza keretösszege nem lehet kisebb, mint az előző évi ténylegesen felhasznált, a gyártók befizetésével csökkentett költségvetés. Tervezésekor az összeget az egészségpolitikai szempontokat és a piaci helyzetet figyelembe vevő algoritmussal módosítanák.

A hamarosan a kormány, majd a parlament elé kerülő előterjesztést készítői szigorú gazdálkodás mellett az európai uniós jogharmonizációval, a betegek megfelelő tájékoztatásával és azzal is indokolják, hogy az orvosságok reklámozásának szabályait át kell emelni a reklámtörvényből.

Ez utóbbi továbbra is tiltja a vényre kapható medicinák reklámozását, s szigorítja a gyógyszerpromóciót. A cégek gyógyszerismertetést végző munkatársai a hatálybalépést követően kizárólag az Országos Gyógyszerészeti Intézet által kiadott működési igazolvánnyal kereshetik föl az orvosokat. Ám tilos a betegeknek közvetlenül gyógyszermintát adniuk - írja a lap.

A promóciós tevékenység kordában tartását célozza, hogy az orvosságok bemutatását célzó rendezvényeken a vendéglátás észszerű mértékét írja elő, a szakmai konferenciákat vagy a tudományos tevékenységet végző orvosokat is csak a rendezvény, illetve a feladat közvetlen költségeinek mértékéig támogathatják a cégek.

zöldhasú
Hirdetés