Állami tulajdonba kerülnek az új sztrádák?
Magánbefektetők helyett állami vállalkozás kezébe kerülhetnek az autópálya-beruházások. Az új tervek megvalósításához szükség lehet a koncessziós törvény módosítására is.
Hamarosan állást kell foglalnia a kormánynak arról, hogy magánbefektetők kezébe adja-e a már folyamatban lévő, illetve induló autópálya-építéseket - írja a Népszabadság. Eddig csak elvi megoldások születtek arra, miként helyezhetné a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. a 2007-ig szóló, 672 milliárd forintos programjából kiemelt, összesen 546 milliárd forintba kerülő fejlesztéseket a költségvetésen kívülre.
A lap értesülései szerint a gazdasági és a pénzügyi tárca, valamint külső szakértőik legújabb javaslata már csak az autópálya-építésekhez esetleg hitelező pénzintézetekkel számolnak magánbefektetőként. Az új tervben az NA Rt. szerződésállományát, illetve programját egyben vagy autópálya-szakaszonként átvevő koncessziós társaságokra már nincs szükség.
Helyettük a gyorsforgalmi utak beruházói feladatait a működési költségeinek több mint felét üzleti bevételeiből finanszírozó, ezért a költségvetésen kívülinek számító Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. venné át. Ebben az esetben szükségtelenné válna a magánbefektetők kiválasztásához szükséges több hónapig tartó pályáztatás.
A terv több részlete ugyanakkor még kiforratlan. A szakértők még arra sem találtak választ, milyen szerződésekkel alapozhatják meg a több száz milliárd forint költségű beruházáscsomag átadását az ÁAK Rt.-nek.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.