GfK Hungária: a nyugdíjasok keresik a vásárlói akciókat
Kis mértékben, 1,4 százalékkal bővült az élelmiszer- és háztartási vegyi árupiac az elmúlt esztendőben - mondta Kozák Ákos, a GfK Hungária ügyvezető igazgatója a cég szerdai budapesti sajtótájékoztatóján.
A piackutató cég GfK Shopping Monitor tanulmányának egyik fő megállapítása szerint 2010 második felében már mutatkoztak a válságból való kilábalás jelei. A vásárlók magatartására a korábbinál jobban hatottak a termékék árai, az árak megnövekedett szerepe várhatóan a következő években is megmarad.
Kovács Krisztina, a GfK Hungária szektormenedzsere elmondta: tavaly a hipermarketek részesedése a az élelmiszerek és háztartási vegyi áruk kiskereskedelmi forgalmából 3 százalékponttal 26 százalékra emelkedett, ezzel párhuzamosan a kisboltoké 13 százalékról 15 százalékra nőtt. Ez valószínűleg abból fakadt, hogy a vásárlók egy része az elmúlt évben jobban figyelt az üzletek akcióira, a promóciókra, amelyeknél az árcsökkentések révén nagyobb tételeket is lehetett vásárolni, míg a vevők másik része csak a legszükségesebb termékeket vette meg a bevásárlások során, és ezeket főleg a kisboltokban vásárolták meg.
A szektormenedzser szólt arról is, hogy 2010-ben fontosabb volt a termékek ára mint az, hogy milyen boltban vették meg az adott árut, vagyis az üzletek minősége háttérbe szorult a vevői megítélésben. Emellett a vevőknek az egyes bolttípusokhoz való lojalitása is csökkent, egy-egy nagyobb akció hatására szívesen pártoltak át egy másik üzlethez.
Az egyes vásárlói csoportok tekintetében a nyugdíjasok kifejezetten keresik az akciókat, és az üzletekbe az előzőleg kinézett akciós termékek vásárlása érdekében mennek be. A fiatalok egy részében ugyanakkor jellemző a "hedonista" vásárlói magatartás, ők zömében az önálló új keresők közül kerülnek ki.
Kozák Ákos megjegyzet: 2011 még nem lesz a teljes kilábalás éve, az elmúlt évhez képest tapasztalható egyfajta mérsékletesség a vásárlásokban.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.