Túlnyomó többséggel Kovács Nimródot választották az év gasztro-borászának a Best of Budapest & Hungary idei szavazásán az ország legjobb éttermei. A UPC-vezérből lett egri borosgazda részben pincér múltjával indokolja az elismerést.
hvg.hu: E friss kitüntetés két dolgot is jelez: kiváló kapcsolatokat ápol a hazai csúcsgasztronómia meghatározó szereplőivel, illetve nyilván jól működnek a Kovács Nimród Borászat borai az ételekkel. Melyik a lényegesebb?
Kovács Nimród: Mindenekelőtt hadd jelezzem, hogy igazán komoly megtiszteltetésnek gondolom ezt a díjat. Ifjú koromban pincérként dolgoztam, és ez a szakma, az éttermek világa mindig is a szívem csücske volt. Másrészt sokat járok éttermekbe, így vendégként is belelátok a séfek, sommelier-k, pincérek világába. Tény az is, hogy az éttermekben olyan borok mennek igazán jól, amik szépen passzolnak az ételekhez, és különleges élményt nyújtanak a fogyasztóknak. Szóval mind a két pontot lényegesnek tartom.
hvg.hu: Borszakértők néha azzal írják le a sommelier-ket, hogy ők „elfogult” szájjal kóstolnak: még az igazán furcsa borokat sem a belbecs, hanem a hozzá párosítható étel fényében ítélik meg.
K. N.: Nem feltétlenül értek egyet. Elfogadom, hogy egy-egy sommelier-nek lehet kicsi ezoterikus ízlése, de az ő feladata az, hogy eladja a borokat. Ha a kuncsaft visszaküldi a bort, nem végezte jól a munkáját. Vagyis a jó sommelier-k olyan borokat ajánlanak, amikről tudják, hogy a kedves vevő boldogan megissza az étel mellé.
hvg.hu: Az elmúlt évben szinte elkényeztették a KNW-t az ítészek, legutóbb az amerikai Beverage Testing Institute versenyére benevezett valamennyi bora aranyérmet kapott. Feltételezhető, a mostani sikereket megelőzte valamilyen tudatos építkezés.
K. N.: Amikor 5 éve átvettük a borászatot, akkor a teljes borászati portfóliót visszabontottuk az alapokig. Komoly nagytakarítást végeztünk. Egerben az azonos szélességi kör okán elsősorban a burgundiai és az észak-rhone-i szőlőfajták érzik otthon magukat, a Syrah, a Pinot noir és a Chardonnay, míg a magyar fajták közül elsősorban a kékfrankos és a furmint. Vért izzadtunk, de nagyon következetesen a legjobb fajták legjobb klónjait telepítettük, azért, hogy kimagasló borokat tudjunk készíteni. Talán megint csak a pincér múltamból fakad, hogy elvárom a borainktól: amikor egy átlagember kibontja őket, azonnal rájuk mosolyogjanak. Öt év távlatából azt tudom mondani, mostanában kezd beérni a munkánk gyümölcse.
hvg.hu: Egyik legnépszerűbb bora a Battonage Chardonnay, ennek viszont a helyes írása bâtonnage lenne...
K. N.: Nagyon büszke vagyok erre a borra, talán ez a legismertebb márkánk. Igaza van, a franciák egy t-vel és 2 n-nel írják, de mi átírtuk, mert márkát szerettünk volna építeni belőle. Ma már az emberek többsége nem is Chardonnay-t kér tőlünk, hanem „a Battonage-t”, s így a név és az ízvilág, hála istennek, a mi borászatunkkal van összekapcsolva. Arra törekszünk, hogy a legutóbb 93 pontot kapott Syrah-nk is eljusson erre a szintre – ezt egyébként most már Soul néven forgalmazzuk. A csúcson a Nagy-Eged-hegyről szüretelt NJK, a furmint és a Magyarország legmagasabb kékfrankos-termőhelyéről származó Grand Bleu áll.
hvg.hu: A VinCE Budapesten a Pannon Bormíves Céh számára tartott egy workshopot arról, hogyan lehet érvényesülni az amerikai borpiacon. Mi az a két-három kulcspont, amire muszáj odafigyelni a magyar borászoknak?
K. N.: A magyar boroknak nem nagyon van bevezetett imázsa az amerikai piacon, ezért oda kell figyelni arra, hogy a kiváló minőségű és stílusú, érdekes, különleges borok jó ár-érték aránnyal kerüljenek a polcokra. Az is fontos, hogy muszáj a kinti piacot ismerő helyi emberekkel dolgozni, harmadsorban pedig a türelmet említeném.
hvg.hu: Az amerikaiakról az embereknek nem a türelem szó jut először az eszükbe.
K. N.: Ez így van. Ezért építettük fel úgy a webshopunkat, hogy gyorsan, könnyen lehessen rendelni. Egy kattintás, és a rendelés ott van a kaliforniai raktárban, ahonnan akár 24 órán belül a megrendelő ajtajánál van a bor. A borásznak kell türelmesnek lenni, amíg beindul a piac. Mi is sok év alatt építettük ki a rendszert, de ma már az amerikai eladásaink közel fele online történik.
hvg.hu: Gazdag életút áll ön mögött. 1971-ben szó szerint úszva menekült a szocialista blokkból Jugoszlávián át Olaszországba, volt pincér, fekete mosogató, marketinges és UPC-vezér. Melyik identitása mit tesz hozzá a KNW-hez?
K. N.: Úgy érzem, a mai napig az iskolapadban ülök. A múltam miatt talán értek ahhoz egy kicsit, hogyan kell menedzselni az üzleti folyamatokat, tudatosan dolgoztunk azon, kinek akarjuk eladni a borainkat, hogyan kell azokat prezentálni, és hogyan lehet a legoptimálisabban felépíteni a borászatot.