Borkóstolás spirituális felhangokkal
Ügyes marketingfogás a villányi borvidék népszerű pincészete, a Vylyan részéről, hogy három ismert ember által patronált jótékony célú árverés kíséretében vezeti be a piacra új zászlósborát, a 2006-os Duenniumot? Nyilván, de attól még több, mint érdekes, sőt, ha nem volnánk cinikus újságírók, azt mondanánk, nemes is. Egye fene, még így is mondjuk.
Idős, jóval hetven feletti úr kacsint ránk, miközben szenvedélyesen kínálja a babpürés, pirított szalonnás falatkákat és a Vylyan-vörösborokat. Látszik, régi motoros a szakmában, nem ma kezdte a sajtótájékoztatós potyázást. A helyszín az Arany János utcai Pomo D’oro étterem, a celeb Gianni birtoka. Már a bejáratnál nagy, Vylyanas poszterek fogadnak, nem is értjük, miért a saját konyhájáról beszél a magyarul kiválóan megszólaló talján étteremtulajdonos. Lesz kerthelyiség nemsokára, jövőre kiülős terasz, majd jön a spirituális twist: a lényeg az, hogy higgyünk Istenben, Gianni is ezt teszi, s ez vezérli a mindennapjaiban. Ja, és az égiekkel a leggyorsabban néhány korty bor lehúzásával lehet kapcsolatba kerülni.
Hogy minden nap spirituálisan vezérelt-e, nem tudjuk, de a mai okvetlenül. A bemutatott új bor, a 2006-os Duennium ugyanis nem véletlenül viseli magán a páfrányfenyő (Ginkgo biloba) jelét: ez az örökkévalóságot hivatott szimbolizálni. Ha örökké nem is, de nyilván jó sokáig érdemes megtartani a bort. A Duennium sorozat ugyanis kizárólag nagy évjáratokban készül, a legszebb hordós tételek szigorú válogatásával. Korábban két fajtából, Cabernet Sauvignonból és Cabernet Franc-ból állították össze, ám e mostani tételbe 40 százalék Merlot is került. Ez persze azt is jelentheti, hogy Debreczeni Mónika, a Vylyan birtokigazgatója poloskaaromát érez majd benne – erről most nem tudtuk megkérdezni, de amint a néhány napon belül megjelenő Bor Plusz kiadványunkból kiderül, nála a poloskaillat sokszor merlot-t jelent.
Hogy ne szakadjon meg a spirituális szál, arról a Vylyan főborásza, Ipacs Szabó István gondoskodik: az evangéliumot emlegeti, amikor a szőlőtő termését az emberi munka gyümölcseként aposztrofálja. Még mindig a főborász mondandójának értelmét keressük, amikor azon vesszük észre magunkat, hogy ösztönösen megfogadtuk az idős gourmet tanácsát, és falatozásba kezdtünk. Gianni konyháját dicséri a parmezán sajtos falatka, ami legnagyobb csodálkozásunkra elképesztően jól illik a Duenniumhoz. Meg a 2007-es Ördöghöz is, s csak a szintén 2006-os Cabernet Franc-nál, a Mandolásnál érezzük azt, hogy ideje váltani: jöhet a bruschettán tálalt babpürés, pirított szalonnás katona. Tapasztaljunk magunkon, hogy egyre folyékonyabban megy a kommunikáció a mennyeiekkel, s ekkor váratlanul belebotlunk a 2006-os Merlot-ba, a Pillangóba. Na, ez tényleg forró drót Istenhez. Már-már meg is feledkezünk a nap igazi céljáról, ám ekkor sikerül félrevonnunk Iványi Emesét, akit alaposan kifaggattunk.
A Vylyan marketingese még azt elmondta, hogyan kerültek a celebek a képbe. Jó, ők afféle komoly, már-már intellektuális celebek, de azért mégis csak ismert arcok, márpedig egy jótékony célú árveréshez az kell, nincs mese. Tulajdonképpen méltánylandó a koncepció és a megvalósítás. A Vylyan – mint mondta Iványi – igazi „tüke”, a tekintetben, hogy pécsi és Pécs-környéki lokálpatriotizmus fűti a keblüket. Ismerték a Gondolkodj Egészségesen! Programot, amely a fiatalokat neveli egészségesebb életmódra, meg a pécsi S.O.S. Élet Telefonszolgálatot – ez ingyenes telefonos lelki segélyszolgálatot nyújt teljesen önkéntes pszichológusokkal. Előbbi „arcának” Benedek Tibort, utóbbinak a maga is értő borissza Csernus Imrét kérték fel. Lovasi András a pécsi Könnyűzenei Kerekasztal célkitűzéseiből kinőtt ZION Zenész Ifjúsági Otthonhoz adta a nevét. Egészen konkrétan úgy, hogy aláírt egy háromliter Duennium cuvée-t tartalmazó palackot. A három palackra szeptember végéig lehet licitálni. A marketinges egyébként nemcsak azon örvendezett, hogy szerinte pár százezer forint be fog jönni a jótékony célokra, ami a kis civil szervezeteknek nagyon jól jön, őt elsősorban az dobta fel, hogy a sok boros tudósítás közben talán életükben először némi médiafelülethez jutnak az autentikus munkát végző civilek. Lám, a mi példánk is igazolja, hogy számítása bejött.
Persze azért a pénzt sem illik lebecsülni. Elsősorban Gianninak köszönhetően már az első fél órában háromszor 350 ezer forint összegyűlt a nemes célokra.
Itt tulajdonképpen be is kellene fejeznünk a cikket, de mivel rosszmájú zsurnaliszták vagyunk, elmeséljük a nap legjobb adomáját is – figyelem, ez sem úszható meg spirituális felhangok nélkül. Ez pediglen a Duennium elnevezésének sztorija, amit Debreczeni Mónika mesélt el, kicsit pironkodva amiatt, hogy rossz fényt vet ezzel Isten egy emberére. Történt, hogy az 1990-es évek végén méltó nevet kerestek a Vylyannél az új, csodaszép cuvée-nek. Mit volt mit tenni, rögvest feltárcsázták Benyik György teológiaprofesszort, szegedi paptanárt. A terv az volt, hogy az új évezredről nevezik el a cuvée-t, de ragaszkodnak ahhoz, hogy a pápa által is használatos latin elnevezés legyen a boron. Nos, a derék professzor nyilván keveset fogyasztott a borból, mert hirtelenjében azt vágta rá, hogy Duennium, ami ugyebár minden, csak nem két évezred latinul. Persze, több se kellett a Vylyannek, gyorsan levédették a Duenniumot, mire Benyik tanár úr remegve telefonált rájuk néhány nappal később: a helyes elnevezés bis duo millecentenarium volna. Ez utóbbi azonban nem mutatott volna elégé jól a címkén, így maradt a Duennium.