2007. augusztus. 17. 15:55 Szikora Katalin Utolsó frissítés: 2007. augusztus. 17. 15:35 Gasztro

Mindenki iszik valamit

Egyre többen, egyre többet, egyre gyakrabban isznak valamilyen alkoholos italt a hazai háztartásokban. A Gfk Hungária legfrissebb háztartáspanel vizsgálatának eredményei azt mutatják, hogy egyre inkább a hétköznapi fogyasztási szokások része lett például a borozás. Az utóbbi három évben minden szeszes italnak nőtt a forgalma, köztük a boroké is. A vevők igényessége pedig átformálta a piacot. A borkultúra mára valóban föllendült: a minőségi termékekből vásárolnak többet az „otthonivók”.

© Gyimesi Zsuzsa
A GfK Hungária Piackutató Intézet a háztartások privát fogyasztását monitorozta háztartáspanel vizsgálatával. Ennek adatai szerint tavaly csak a száraz borokból vásároltak kevesebbet otthoni fogyasztásra, a csökkenés egyébként is minimális. Viszont a drágább, jobb minőségű borokból több fogyott. Érdekes viszont, hogy nem szaküzletekben, hanem elsősorban diszkontokban és hipermarketekben, szupermarketekben veszik meg az emberek. Általában a családi nagybevásárlás alkalmával. Ez jelzi, hogy a bor beépült az alapvető beszereznivalók közé.
  A fogyasztási szokásokat felmérő vizsgálat azt mutatja, hogy a magyar vásárlók ötöde legalább hetente egyszer iszik otthon bort, de előfordul, hogy többször is. Ezek után nem meglepő, hogy a válaszadók növekvőnek tartják a borok kedveltségét, és kifejezetten vonzó számukra, hogy ennek az italnak komoly hagyományai vannak Magyarországon. Egyre kevesebben vannak, akik nem élnek vele: 2005-ben még a lakosság 41 százaléka mondta, hogy soha nem iszik bort.Az idén viszont már csak 38 százalék választ más italt.

  Mert valamit mindenki iszik. A vizsgálat arra is bizonyíték, hogy az ivás gyakoribb otthon, mint például két évvel ezelőtt volt. S italra évről évre többet költenek a háztartásokban. 2004-ben 4 százalékos, 2005-ben 5 százalékos volt a fogyasztás növekedése, tavaly pedig kiugoróan magas: 13 százalékkal emelkedett az otthoni fogyasztásra megvásárolt bormennyiség. Ezzel egy időben sörből 5 százalékkal, égetett szeszes italokból 14 százalékkal vásároltak többet.
 A vizsgálat elemzői tehát azt szűrték le az összesített adatokból, hogy Magyarországon egyre több háztartásban vásárolnak egyre gyakrabban bort.
 És ez egyre több pénzt visz el a családi kasszából: a tavalyi, 13 százalékos forgalomnövekedésnek 16 százalékos értéknövekedés volt az ára, mivel literenként átlagosan 3 százalékkal drágultak a borok. Az átlag úgy jön ki, hogy a minőségi borok 10 százalékkal kerültek többe. Viszont a minőségre nem kényesen ügyelők által fogyasztott, úgynevezett asztali borok – és ezek adják a piac valamivel több, mint 40 százalékát – ára 6 százalékkal lett olcsóbb. A vásárlói szokások átalakulását, az igényesség térhódítását jelzi, hogy 2006-ban az egy évvel korábbihoz képest kevesebben választották az asztali borokat, a minőségi italt választók száma viszont növekedett. 

Tavaly minimálisan, de csökkent a száraz borokból megvásárolt mennyiség. A piaci elemzők szerint azért, mert ebből a bortípusból a hazai háztartások az egyre jobb minőségűt, ám drágábbat választották. Ami az ízléseket illeti: továbbra is a félédest és az édest kedvelik a legtöbben. De lassan felzárkóznak a félszárazok, míg a kedveltségi lista sereghajtói a száraz borok.
 Ami nem jó hír a kistermelőknek s forgalmazóknak: tavaly az előző évhez képest már ötödével kisebb mennyiséget vásároltak közvetlenül tőlük a fogyasztók.
 Viszont 50 százalékkal emelkedett a szupermarketekben a borvásárlás, ahol nagyobb a választék. És nemcsak borból.
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.