2007. augusztus. 16. 15:40 Utolsó frissítés: 2007. augusztus. 16. 15:39 Gasztro

Szentesített névházasság?

A világ egyik legismertebb sörmárkája a Budweiser, mivel ezen a néven nemcsak a csehországi Budejovicében, hanem az amerikai Saint Louis-ban is főznek sört. A sörgyártó óriás, az amerikai Anheuser-Busch már régebben szemet vetett a dél-csehországi gyárra.

© sxc.hu
Számára különösen fontos lenne az üzem megvásárlása, hiszen ezzel évszázados névhasználati pereskedésnek vethetnének véget. A csehek azzal érvelnek, hogy a Budweiser név – a város német neve Budweis – csakis a városban főzött söröket illeti meg. Az amerikaiakat azonban nemhogy ez nem hatotta meg, de az sem, hogy  Ceské Budejovicében 1265 óta főznek sört. Arra hivatkoznak, hogy az Anheuser-Busch-t megalapító német bevándorlók már1876-ban főztek ilyen néven árpalevet, míg a csehek csak 1895-óta használják a márkaelnevezést.

A cseh kormány most a sörgyár részvénytársasággá alakítását határozta el, ami valószínűleg az állam kivonulását és a sörfőzde privatizációját is jelenti. A sörgyár 2006-ban 1,15 millió hektoliter sört termelt, amiből 556 ezer hektoliter volt az export mennyisége. A további fejlesztésekhez a cseh ipari miniszter szerint szükséges a gyár privatizációja. Olcsón azonban nem adnák a Pilsner Urquell melletti leghíresebb márkát: a sörfőzde értékét több mint egymilliárd euróra becsülik, s ennyit feltehetőleg csak az Anheuser-Buschnak ér meg, amely így a Budra átkeresztelt amerikai Budweisert korlátozás nélkül árulhatná azokban az országokban is, ahova eddig csak a budejovicei Budvart importálták.