Jövőre üzletet nyit Budapesten a Starbucks
Információink szerint a világhírű kávézólánc, a Starbucks legkésőbb 2008-ban megnyitja első üzleteit hazánkban, együttműködve a wroclawi AmRest (American Restaurants) céggel. A vonatkozó előszerződést aláírták, az előkészületek megkezdődtek.
.„A mi üzletünk nem a kávén alapul, amelyet az embereknek felszolgálunk.
A mi üzletünk vásárlóinkon alapul, akiknek kávét szolgálunk fel” – Dave Olsen, a Starbucks alelnöke.
A Starbucks és Howard Shultz története elválaszthatatlanok egymástól. A szegény sorból saját erőből felküzdő Shultznak köszönhető, hogy a kis Seattle-i kávémérésből, a Starbucksból a világ legnevesebb kávéház-lánca fejlődött ki. Történetét megírta „Sztárkávéház – a Starbucks története, csészéről csészére” című önéletrajzi könyvében.
© AP |
Shultz saját, olaszországi tapasztalataira hagyatkozva elkezdte népszerűsíteni a helyben fogyasztást, a többi tulajdonos azonban nem bízott a profilváltásban, úgy vélték, az amerikaiak nem fognak lelkesedni az Európában bevált presszókultúráért. Letiltották Shultzot a további próbálkozásokról. Ő ezért – utólag kiderült, átmenetileg - otthagyta a céget és külső befektetők segítségével vágott bele tervei megvalósításába. Il Giornale néven nyitott kávézókat, amelyek kegyetlen versenyt diktáltak a Starbucksnak. A tulajdonosok egy idő után bedobták a törülközőt, és túladtak üzleteiken. Shultz volt a vevő, kialakította a Starbucks üzletek sajátos arculatát, és a brand elindult ország- majd világhódító útjára. Új városokban, új államokban jelent meg a Starbucks. Kaliforniában hozták ki először a jeges kombinációkat, köztük a a Frappucinot. Amerika-szerte 13 ezer üzletük kínálja a presszókávét és annak százféle variációját.
Sztárkávéház |
A Starbucks-sztorit feldolgozó HVG-könyvet megrendelheti itt. |
© Stiller Ákos |
A Starbucks - jól bevált formulája szerint - nem próbál piacelső lenni, inkább megfigyeli, hogy a hasonló szisztémával dolgozó cégek miként boldogulnak az adott területen. Valószínűleg ezt a sémát követi hazánkban is a sztárkávézó. Valóban, a fővárosban máris több Starbucks-sémára működő kávéház üzemel. Többek között a Stardust (magyar tulajdonú), Cafe Shop Company (osztrák tulajdonú), California Coffee Company (német tulajdonú), Gloria Jean’s (ausztrál tulajdonú). Sikeres a magyar tulajdonban lévő Semiramis és Sir Morik is.
Mateusz Sielecki, az AmRest lengyelországi befektetési menedzsere ennek ellenére optimista. Emlékeztetett arra, hogy cége üzemelteti franchise-ban e három országban a KFC és a Pizza Hut üzletláncokat, továbbá saját FreshPoint és Rodeo Drive éttermeit és számos Burger King fiókot; összesen több mint kétszáz üzletet. „Új piacok meghódítása sohasem megy könnyen” – jegyezte meg.
Mindenesete a Starbucks hosszabb távon csak a külföldi országokban 20 ezer üzletet akar működtetni, és csupán ebben az évben 700 új Starbucks-ot nyitnak. Nem valószínű, hogy a magyar piacot sokáig kihagyhatják számításaikból.
G. Cs.