2006. június. 14. 15:16 Utolsó frissítés: 2006. június. 14. 15:51 Foci-Eb

Mit üzen a 32 csapat a focivébén látható mezek színeivel

A színeknek erős pszichológiai hatásuk van, amelyek különösen felerősödnek az olyan események alatt, mint a mostani focivébé. Az Oki nyomtatócég szakértői a csapatok mezeit a színek alapján vizsgálták, s a következő hatásokat találták.

Beckham a földön, de az angolok  nyerő vörös
mezében. Szín és energia
© AP
Angela Wright, az Oki Printing Solutions házi színszakértője a színek lélektanát kutató elismert pszichológus szerint a csapatok által viselt mezek színe számottevő hatást gyakorolhat a teljesítményükre.

A színek lélektana a pályán, de a civil életben is győztes receptet jelenthet sok olyan vállalkozás számára, amelyek kiaknázzák Angela Wright elméletét arról, hogy az emblémáikban, hirdetéseikben, illetve a kommunikáció más területén alkalmazott színek hatást gyakorolnak az ügyfeleikre.

Wright szerint bizonyos színek nagymértékben befolyásolhatják a játékosok energiaszintjét, az ellenfél reakcióit, sőt, még a szurkolók érzelmeit is. Azt mondja, hogy a francia csapat kiváló üzenetet küld ellenlábasainak, mert felszerelésük királykék, néhány vörös részlettel. A kék az elme színe, így az ellenfelet „idegileg kikészítheti”, mert azt sugallja, hogy stratégiailag alaposan átgondoltan játszik majd a csapat. Ez a gondolatébresztő szín, a vörös agresszivitásával és erejével társítva remek egyensúlyt teremt, minthogy azt fejezi ki, hogy a csapat nemcsak okos, de merész is.

Az üzleti világban sok vállalat választja a kéket vállalati színnek – különösen a technológiai-, illetve pénzügyi társaságok teszik ezt szívesen –, mivel ez a szín elősegíti az intellektus kisugárzását. Az IBM, a Dell és a Citibank a logikus, nyugodt szervezet ábrázolására használja a kék színt.

Wright úgy véli, hogy a Spanyol válogatott vörös-arany felszerelése is nyerő választás. Szerinte a vörös a fizikai erő színe, és mint ilyen, megfélemlíti majd az ellenfeleket. Sőt, a meleg sárgával társítva a Spanyol csapat a magabiztosság érzetét kelti majd.

Ugyanakkor a pszichológus arra int, hogy Anglia sikere a pályaválasztás szeszélyeitől függhet. Úgy véli, hogy az Angol válogatott fehér „hazai” meze passzívnak tűnhet a pályán, így csökkenti majd a csapat energiáját. Ugyanakkor „vendégmezük” vörös színe éppenséggel fokozza fizikai erejüket. A történelem igazolni látszik mindezt, hiszen Anglia legutóbb 1966-ban nyerte meg a Világbajnokságot, az idegenben viselt, győztes vörös mezükben.

A vörös szín serkentő erőteljessége olyan jelentős márkákat fogott meg, mint a Virgin, a Coca-Cola, vagy épp az Oki Printing Solutions, amelyek a vörössel energiát sugalmaznak, miközben megragadják vásárlóik figyelmét.

S bár a Hollandok narancssárga meze arra utal, hogy a válogatott szurkolói jól fogják érezni magukat, mégsem mondható különösen támogató színnek a csapat szempontjából. Wright szerint a Holland játékosok fokozott lelkesedéssel rohannak majd pályára, ám narancsszín mezük arra utal, hogy játékuk mögött nincsen valódi stratégia.

A színek sportban értelmezett lélektanáról így nyilatkozott a színkutató: „A csapat mezének színe drasztikus hatással lehet arra, ahogyan a focisták játszanak. Például a Manchester United az 1996-os évadban, idegenben szürke mezt használt, ez pedig az a szín, amely kivétel nélkül mindig kikezdi a játékosok önbizalmát, lényegében tehetetlenségre és vesztésre kárhoztatva őket! Ilyen érzésekkel aligha lehet eredményesen küzdeni a pályán. Nem kellett sokat várni, hogy lecseréljék, a csapat ugyanis egyetlen idegenben játszott meccsét sem tudta megnyerni ebben a mezben!

„Ám nem csak a labdarúgásban tapasztalható a színek hatása. A golfban jeleskedő Tiger Woods mindig vörös színű inget visel egy-egy bajnokság utolsó napján, ugyanis meg van róla győződve, hogy ebből meríti a győztes ütésekhez szükséges többlet energiát.”

Chris Wright, az Oki Printing Solutions Globális márkaigazgatója szerint: „Napjaink márka-központú gazdaságában a vállalkozások nem engedhetik meg maguknak, hogy ne legyenek pontosan tisztában azzal, amit vállalati színeik elárulnak róluk. Ezért jelent hatalmas lehetőséget a vállalkozásoknak sikereik fokozásában, ha veszik a fáradságot és megismerik az egyes színek lélektani hatását, hiszen így pontosan meg tudják jósolni, hogy vásárlóik miként reagálnak majd az emblémájukban, hirdetéseikben, illetve egyéb kommunikációjukban használt színekre.”


A csoport (Oldaltörés)

Mez

Ország

Felszerelés színei

Hatás

< /><><>

Németország

Fehér, vörös, sárga és fekete részletekkel

Ijesztő

< /><><>

Costa Rica

Vörös, fehér részletekkel

Fizikai erő, józansággal szelídítve

< /><><>

Lengyelország

Fehér, vörös részletekkel

Nem annyira erős, mint amilyen józan

< /><><>

Ecuador

Sárga, kék és vörös részletekkel

Optimizmus, hatékonysággal és fizikai erővel egyensúlyban


B csoport (Oldaltörés)

Mez

Ország

Felszerelés színei

Hatás

< /><><>

Anglia

Fehér, vörös és tengerészkék részletekkel

Fehér? Csak azt ne... a vörös, a kevéske tengerészkékkel erőt, tekintélyt ad

< /><><>

Paraguay

Vörös és fehér csíkozott (50/50)

Mókás

< /><><>

Trinidad és Tobago

Vörös, fekete és fehér részletekkel (2005)

Agresszív

< /><><>

Svédország

Sárga, kék részletekkel (2005)

Kiegyensúlyozott – optimizmus és hatékonyság


C csoport (Oldaltörés)

Mez

Ország

Felszerelés színei

Hatás

< /><><>

Argentína

Világoskék és fehér csíkozott (50/50)

Tisztesség és tisztaság (engem ugyan nem vernek át) J

< /><><>

Elefántcsontpart

Narancssárga

Mókás

< /><><>

Szerbia és Montenegro

Királykék, vörös és fehér részletekkel

Igen hatékony, egy kis fizikai erővel

< /><><>

Hollandia

Narancssárga, fehér részletekkel

Mókás


D csoport (Oldaltörés)


Mez

Ország

Felszerelés színei

Hatás

< /><><>

Mexikó

Sötétzöld, vörös és fehér részletekkel

Megnyugtató magabiztosság – érett, mégsem unalmas

< /><><>

Irán

Fehér, zöld és vörös részletekkel

A zöld valószínűleg az Iszlám vallást tükrözi (hangsúlyozza?). A vörös az erő.

< /><><>

Angola

Vörös, sárga és fekete részletekkel

„Óvatosan kezelendő!”

< /><><>

Portugália

Bordó, zöld részletekkel

Minőségi, felsőbbrendű.


E csoport (Oldaltörés)

Mez

Ország

Felszerelés színei

Hatás

< /><><>

Olaszország

Királykék, zöld és fehér részletekkel

Stratégiai gondolkodás és kiegyensúlyozottság

< /><><>

Ghana

Fehér, zöld, vörös és sárga részletekkel

Minden lehetőséget lefed

< /><><>

Egyesült Államok

Fehér, vörös és tengerészkék részletekkel

Pont olyan, mint Anglia – nacionalista?

< /><><>

Csehország

Vörös, fehér részletekkel

Pont olyan, mint Costa Rica


F csoport (Oldaltörés)

Mez

Ország

Felszerelés színei

Hatás

< /><><>

Brazília

Sárga, zöld részletekkel

Magabiztos és optimista

< /><><>

Horvátország

Vörös és fehér kockás (50/50)

Erőteljes (kicsit agresszív)

< /><><>

Ausztrália

Sárga (arany), zöld részletekkel

Ugyanaz, mint Brazília, de még kiadósabb

< /><><>

Japán

Királykék, világoskék részletekkel

Nagyon hatékony – érzelemmentes


G csoport (Oldaltörés)

Mez

Ország

Felszerelés színei

Hatás

< /><><>

Franciaország

Királykék, vörös részletekkel

Szerbia és Montenegróhoz hasonló

< /><><>

Svájc

Vörös, fehér részletekkel

Ugyanaz, mint Csehország

< /><><>

Dél-Korea

Vörös, fehér részletekkel

Megint csak ugyanaz

< /><><>

Togo

Sárga, zöld részletekkel

Ugyanaz, mint Brazília


H csoport (Oldaltörés)

Mez

Ország

Felszerelés színei

Hatás

< /><>

Spanyolország

Vörös, narancssárga részletekkel

Szenvedélyes és erős

< /><>

Ukrajna

Sárga, zöld részletekkel

Megint csak ugyanaz

< /><>

Tunézia

Fehér, vörös részletekkel

Ugyanaz, mint Lengyelország

< /><>

Szaud Arábia

Fehér, zöld részletekkel

Tiszta, becsületes és biztató (a zöld valószínűleg itt is az Iszlám vallás)