EUrologus #mifolyikbrusszelben

EUrologus EUrologus 2022. május. 12. 15:00

Brüsszel tervet dolgozott ki az ukrán gabona megmentésére

Az Európai Bizottság intézkedéseket javasol és összehangolja a tagállamok fellépését és kapacitásait annak érdekében, hogy Ukrajnából a megtermelt gabonát el lehessen szállítani.

Rendes körülmények között Ukrajna gabonatermelésének 75 százalékát exportálják, és ez az éves ukrán exportbevételek mintegy 20 százalékát teszi ki. A háború előtt Ukrajna gabona- és olajosmag-exportjának 90 százalékát az ukrán fekete-tengeri kikötőkön keresztül szállították ki. Az áru egy-egy harmada Európába, Kínába és Afrikába irányul.

Jelenleg több ezer vasúti kocsi és tehergépjármű vár az ukrán oldalon a vámkezelésre. Az átlagos várakozási idő a vasúti kocsik esetében jelenleg 16 nap, ám egyes határokon akár 30 nap is lehet. Még több kivitelre szánt gabona várja az ukrán silókban, hogy útnak indítsák. Az egyik kihívás a vasúti nyomtávok eltérő szélessége: az uniós vasúthálózat nagy részével nem kompatibilisek az ukrán vasúti kocsik, ezért a legtöbb árut át kell rakodni tehergépkocsikra vagy az uniós szabványos nyomtávnak megfelelő vasúti kocsikra.

Adina Vălean, a közlekedésért felelős biztos Brüsszelben ismertette az Európai Bizottság tervét arra vonatkozóan, hogyan lehet meggyorsítani a szállítást. „Kevesebb mint három hónap alatt 20 millió tonna gabonát kell elszállítani Ukrajnából az uniós infrastruktúra felhasználásával. Ez hatalmas kihívás, ezért össze kell hangolnunk és optimalizálnunk kell a logisztikai láncokat, új útvonalakat kell kialakítanunk, valamint amennyire csak lehet, ki kell küszöbölnünk a szűk keresztmetszeteket” mondta a biztos.

A javaslat részeként a Bizottság felszólítja az uniós piaci szereplőket, hogy sürgősen bocsássanak rendelkezésre további járműveket. A kereslet és a kínálat összepárosítása és a megfelelő kapcsolatok kialakítása érdekében a Bizottság kapcsolatteremtő logisztikai platformot hoz létre. Felszólítják a hatóságokat, hogy részesítsék előnyben az ukrán mezőgazdasági exportszállítmányokat, a pályahálózat-működtetőknek pedig vasúti résidőket kell biztosítaniuk e szállítmányok számára. A Bizottság arra is felszólítja a piaci szereplőket, hogy az átrakodás felgyorsítása érdekében sürgősen helyezzenek át mobil gabonarakodó gépeket az érintett határterminálokra. A Bizottság ezen kívül felméri az EU-ban rendelkezésre álló tárolókapacitást, és egyeztetni fog a tagállamokkal annak érdekében, hogy több kapacitás álljon rendelkezésre az ukrán export ideiglenes tárolására.

Közép- és hosszú távon a Bizottság az új exportfolyosók infrastruktúra-kapacitásának növelésén, valamint Ukrajna újjáépítésének keretében új infrastrukturális összeköttetések létrehozásán is dolgozni fog. Erre uniós forrásokat biztosítanak, mivel a pályázati lehetőségeket kiterjesztik ezekre a beruházásokra is.

zöldhasú
hvg360 Tornyos Kata 2025. január. 07. 12:00

Vészesen terjednek a légúti fertőzések, de honnan tudjuk, hogy coviddal, influenzával vagy megfázással van-e dolgunk?

A téli időszak minden évben egyet jelent az influenzaszezonnal, és ez idén sincs másként. Magyarországon fokozódik a járványhelyzet, szinte mindenki talál a környezetében olyan embert, aki lázra vagy köhögésre panaszkodik, de még nem késő beadatni az influenza elleni védőoltást a HVG által megkérdezett szakértők szerint. Mi a különbség tünet és tünet között, és melyik légúti megbetegedés lehet igazán veszélyes? Erről is beszélt Várdi Katalin pulmonológus és Kemenesi Gábor virológus.