A divatcégek nem először – és valószínűleg nem is utoljára – koppintanak népművészeti motívumokat.
Nemcsak kísérteties a hasonlóság, hanem szinte teljes az egyezés: a Mango egyik hímzett kabátjához egy az egyben kalotaszegi mintát sajátított ki. A Transtelex vette észre a La Blouse Roumaine nevű Instagram-oldal figyelemfelhívását.
Ebben megjegyzik, hogy a fast fashion cég sehol sem jelzi a minta eredetét, márpedig, mint írják „a kabáton látható lenyűgöző hímzés az erdélyi Kalotaszeg néprajzi régió magyar közösségének gazdag hagyományaiban gyökerezik” – még akkor is, ha a Mango weboldala szerint a terméket „Barcelonában tervezték” és „Kínában gyártották”.
A La Blouse Roumaine szorgalmazza, hogy a Mango ismerje el ennek az összetett mintának a kulturális eredetét.
Szintén ehhez az Instagram-oldalhoz köthető egy korábbi hasonló ügy kirobbanása – emlékeztet a Transtelex. Akkor nem egy fast fashion márka, hanem egy luxuscég, a Louis Vuitton koppintotta le a Szeben-Hegyalja régióra jellemző román inget.
Akkor a román kulturális miniszter is felszólalt az ügyben, a Louis Vuitton pedig visszavonta a kollekciójából a ruhadarabot, és a román államtól is bocsánatot kért.