Az egykori botrányhős rapper Párizsban az olimpiai eszme leglelkesebb nagyköveteként tűnt fel. Táncolt, úszott, bohóckodott – és közben alaposan feltornázta a sportközvetítések nézettségét.
“Én vagyok a legnagyobb gyerek a tömegben”
– nyilatkozta Snoop Dogg az NBC Nightly Newsnak arról, hogyan határozza meg magát mint az olimpiát az amerikai nézőknek közvetítő NBC hivatalos nagykövete. Azzal, hogy a tévétársaság beemelte a korábban a botrányairól is ismert rappert egy ilyen szerepbe, elég eredeti és tulajdonképpen rizikós húzás volt, de úgy tűnik, bejött.
A csatorna nézettsége megugrott, olyanok is elkezdték a sportversenyeket nézni, akik egyébként nem különösebben érdeklődtek az atlétika, a lovaglás vagy az úszás iránt.
A „legnagyobb gyerek a tömegben” naivan, kívülállóként, laikus rácsodálkozással és sok humorral vett részt és kommentálta a versenyeket, és ez nagyon sok nézőnek volt szimpatikus. Hiszen a sok száz milliós szurkolói tömegből vajon hányan ismerik részletesen a másodpercek, centiméterek, ipponok és gólok világát?
Snoop Dogg volt minden amerikai versenyző pompomlánya,
aki sportágtól (és hozzáértéstől) függetlenül, hatalmas lelkesedéssel szurkolt a hazai sportolóknak.
Amellett, hogy egy valódi sportriporter Mike Tirico mellett a stúdióból segített a közvetítésekben, foglalt össze versenyeket, „civilként” beszélgetett sportolókkal és családtagjaikkal, ellátogatott a versenyhelyszínekre, táncolt az amerikai női tornacsapat mellett, díjlovagló felszerelésbe öltözve támogatta a lovassportolókat, kipróbálta, mennyire lenne jó a dzsúdóban, edzett vívókkal, vagy a világ leghíresebb úszójától, Michael Phelps-től vett leckét, stb.
És persze mindig megtalálta a kamera, amikor a leglelkesebb szurkolóként kiabált a lelátón, vagy elsírta magát az amerikai himnusz alatt. Egész nemzetét képviselte.
Pedig – bár volt némi előzménye a fura sportkommentátori szerepének a tokiói olimpián -, amikor feltűnt a párizsi megnyitóünnepségén az olimpiai láng hordozójaként, akár lehetett volna abból is botrány, hogy egy olyan, korábban kétes hírű botrányhős népszerűsíti a magasztos olimpiai eszméket, mint ő.
Hiszen az 1990-es és 2000-es években egy sor törvénytelen dologban vett rész különböző bűnöző bandák tagjaként, sőt kokain és fegyver birtoklása miatt le is tartóztatták, többször börtönbe is került. Sikeres rapper és filmszínészi karrierjében valószínűleg közrejátszott ez a megélt, vagy csak megénekelt gengszter világ imázs is.
Hogy egy korábban börtönt járt bűnöző most az olimpiai eszme képviselőjeként tűnik fel, az nagyjából olyan, mint amikor egy másik zenész, Ozzy Osborne – aki saját bevallása szerint a hetvenes évek végétől a nyolcvanas évek végéig nem emlékszik semmire, annyira szétcsapta magát alkohollal, drogokkal és a legkülönbözőbb toxikus anyagokkal – ad tiniknek életvezetési tanácsot.
Ez még akkor is igaz, ha Snoop már rég nem a botrányairól híres: az agresszív, gengszter, ultramacsó, nőverő stílust átállította a felelős családfő szerepre, aki a dühös kirohanások helyett akár a hátrányos helyzetű fiatalok támogatásával kerül a hírekbe.
„Ez a lehetőség egy esély számomra, hogy megmutassam a világnak, hogyan is néz ki az, ha a megfelelő embert a megfelelő környezetbe helyezzük” – jelentette ki magabiztosan az olimpiai megnyitó után.
Az NBC a nem épp olcsó ötletével (egyes hírek szerint napi félmillió dollárt keresett a rapper az olimpián, a Bild szerint összesen 15 milliót kapott a párizsi napokért) tulajdonképpen médiatörténetet is írt, amikor Snoop Dogg személyében sikeresen beemelte az influenszervilágot a professzionális televíziózásba.
Snoop ugyanis az utóbbi években már nemcsak a zenéje, hanem olyan – tévékben vagy a 90 milliós követővel rendelkező Insta-oldalán feltűnt – megnyilatkozásaival is nagy port vert fel, mint amikor a maga sajátos stílusával természetfilmeket kommentált, gasztroműsorokban celebeskedett, vagy épp bejelentette, hogy végképp leáll a fűvel.
Az ilyen, a klasszikus televíziózásba nemigen beleilleszthető stílusú produkciók kaptak most teret egy olyan hagyományos televíziós műfajban, mint az olimpiai közvetítés.
Mondjuk az olimpiai eszmény B-közepes híveinek azért biztos nehéz megmagyarázni, hogyan illeszthető ebbe bele az az olimpiára készített, Coco Gauffnak ajándékozott olimpiai kitűzője, amin a rapper olimpiai karikák formájában ereszti ki a füstöt, vagy hogy a Phelps-úszóleckék során féreérthetetlen célzást tesz a füvezésre a tüdőkapacitásáról szóló kiszólásával, de ez legyen az ő gondjuk.
Összességében Snoop Doggnál jobb kabalafigurát nehezen találhatott volna az NBC.
„Sportok, szórakoztatás – ezt csinálom minden nap. Ezért nem olyan nehéz nekem ez a szerep, nem játszom meg semmit. Jól érzem magam a felvételeken, ezek a szkeccsek egyáltalán nem erőltettek vagy stresszesek. Ez vagyok én” – intézte el egyszerűen Snoop Dogg, akinek a nézettség megugrásában okozott szerepe kellemesen meglepte az NBC-t is. Ezt Molly Solomon, az NBC olimpiai ügyvezető producere jelentette ki, aki Snoop Doggot „a boldogság nagyköveteként” jellemezte.
A nézők pedig hálásak voltak ezért.
“Csodás versenyek lesznek, és természetesen beleviszem majd mindebbe a Snoop-stílust. Ez lesz minden idők legemlékezetesebb olimpiája, szóval maradjatok velünk.” – ígérte, amikor bejelentette a közreműködését a közvetítésekben.
Természetesen nem hiányzott a párizsi olimpia zárásáról: már Los Angelesből jelentkezett egy dallal és Dr. Dre-vel.
És természetesen nem fog hiányozni ezek után a következő – Los Angeles-i – olimpia tévés-stábjából sem.
Németh Róbert