Úgy már biztosan nem, ahogy eddig. A ChatGPT elterjedésével új korszak érkezett el a közoktatásban.
„Az a rossz hírem, hogy a különböző esszéket javítgató tanárkollégák kezében lévő dolgozatok egy részét már most is robot írta” – állítja a hvg360-nak Prievara Tibor angoltanár, digitálisoktatás-szakértő, aki szerint épp hogy felocsúdtak a tanárok a Covid-járvány okozta értékelési válságból, máris itt a következő kihívás, már esszéket is megír a robot. De nem csak az értékelés területét forgatja fel az MI, hanem a hagyományos tanítás-tanulási folyamat minden elemét. Ez viszont nem azt jelenti, hogy az új világban ne lenne szükség pedagógusra, csak egészen más szerepekben.
Nem a technológiával kell versenyeznie az embernek. Nem érdemes a monotóniatűrésben versenyre kelni a robottal, mert nem leszünk jobbak nála. Nem fogok több mindent megjegyezni, nem fogok gyorsabban dolgozni, mint az MI. Viszont az ember kíváncsi! A ChatGPT semmire nem kíváncsi.
Az ember olyan dologra is tud gondolni, amire a robot soha, hiszen nem táplálták bele. Lehet, hogy óriási, egy ember számára felfoghatatlan területre rálát a robot, de az véges. Az emberi gondolkodás és vízió viszont végtelen. A robot nem vagy csak korlátozottan képes empatikus lenni, a másik fejével gondolkodni, az ember viszont képes. Ezeket kell erősíteni. Ha ezt nem tanuljuk meg, akkor könnyen találhatjuk magunkat olyan helyzetben, hogy a gépek használnak ki bennünket” – figyelmeztet például Horváth Ádám digitális oktatás szakértő, aki szerint az lesz a lényeg, hogy ki milyen szintű készségekkel és képeségekkel rendelkezik.
Mindketten kiemelik, hogy most újra itt van az a pillanat, amikor valóban átértékelhetjük, mit gondolunk tudásnak, mit gondolunk a diákok teljesítményének, mi az, amit a gép tud tanítani, és mi az, amit a tanárok.
Az oktatásnak tehát egyre inkább az lesz a feladata, hogy az olvasás-szövegértés szintjén a PISA-felmérés hatos skáláján lehetőleg a négyes szint fölé tornázzon fel minden gyereket. „Akinek nincs négyes szint fölötti olvasás-szövegértési képessége, azt helyettesíti tudja egy robot. Akinek van, az pedig tud használni egy robotot. Óriási a különbség.”
A ChatGPT és az MI hatásairól szóló hosszabb cikkünket itt lehet elolvasni, abból az is kiderült, mit gondol maga a ChatGTP a saját szerepéről e téren.
Nem maradnak munka nélkül a tanárok, ha tudják, mire jó a ChatGPT
Tudomásul kell venni, hogy ma már Magyarországon is a ChatGPT állította elő a diákok esszéinek egy részét. A mesterséges intelligencia (MI) viharos elterjedésével új korszak érkezett el a közoktatásban is. Mire jó az iskolában az MI? Szükség lesz-e még tanárra? Megkérdeztünk erről szakértőket, és magát a a ChatGPT-t is.