A cég még tavaly döntött a névváltoztatásról, mivel a régi név és a fekete idős urat ábrázoló logó a felmérések szerint rasszista sztereotípiákat idéz.
Januártól már Magyarországon is Ben’s Original néven kell keresni a korábban Uncle Ben’s néven elérhető rizskészítményeket és élelmiszereket – adta hírül közleményében a cég, hozzátéve, hogy nemcsak a rasszista sztereotípiákat felelevenítő névvel kívánnak szakítani, de támogatni akarják a hátrányos helyzetű közösségeket is.
Ahogy azt már tavaly, a cég döntésekor megírtuk, a márkanévvel kapcsolatos ellenérzések azután erősödtek fel, hogy George Floyd halálát követően tüntetéssorozat kezdődött az Egyesült Államokban tapasztalt, feketékkel szembeni rendőri erőszak és az intézményesített rasszizmus ellen. A termékcsalád logójában látható Uncle Ben (Ben bácsi) a gazdájukat szolgáló feketék régi megszólítására utal; ők nem kaphatták meg az úr/hölgy megszólítást, ehelyett csak bácsik és nénik lehettek.
Így a logóban szereplő afroamerikai férfi sokak számára tűnt rabszolgának, annak ellenére is, hogy a gyorsrizsekben és egyéb instant alapételekben utazó cég már 2007-ben is próbált úgy tenni, mintha Ben bácsi a cég igazgatótanácsának lenne a tagja.
Az amerikai népharag a történelem szemétdombjára küldi Ben bácsit és Jemima nénit
A fehéreket szolgáló kedves, lojális feketék sztereotípiájának egyre kevésbé van helye a tengerentúlon. A rasszizmus elleni tüntetések hatására immár az érintett amerikai cégek is úgy látják, hogy egyes élelmiszermárkáik elfogadhatatlanok, így ezek most nevet és arculatot váltanak.
A cég most azt írja, azután döntöttek a változásról, hogy „2021-ben a márka számos felmérést végzett, a világ minden pontjáról fogyasztók ezreit, munkatársakat és számos érdekelt felet meghallgatva értette meg, hogy milyen egyenlőtlenségre és sztereotípiákra enged következtetni az Uncle Ben’s márka”. Szerintük „a korábbi arckép eltávolítása hozzájárul a méltányosabb ábrázoláshoz, valamint jelzi a márka törekvését egy nyitottabb és elfogadóbb jövő megteremtéséért”.
A hátrányos helyzetűek támogatásáról a cég annyit árult el: „új helyi aktivitásokat” indítanak, „amelyek célja biztosítani, hogy a hátrányos helyzetű közösségek is hozzáférjenek a mindannyiunk által megérdemelt tápláló ételekhez, valamint, hogy az e közösségekben élő emberek is egyenlő esélyt kapjanak a mindennapokban”.