Az amerikai népharag a történelem szemétdombjára küldi Ben bácsit és Jemima nénit
A fehéreket szolgáló kedves, lojális feketék sztereotípiájának egyre kevésbé van helye a tengerentúlon. A rasszizmus elleni tüntetések hatására immár az érintett amerikai cégek is úgy látják, hogy egyes élelmiszermárkáik elfogadhatatlanok, így ezek most nevet és arculatot váltanak.
Ben sikeres üzletember, akinek elegáns irodája van, mindig tele a határidőnaplója, sokat utazik, s előszeretettel osztja meg az évek során apró szemenként fölszedett bölcsességét rizsről, valamint magáról az életről. Tisztelete jeléül mindenki Uncle Bennek, azaz Ben bácsinak, Ben nagybácsinak szólítja, ám a családi nevét senki nem ismeri. Afroamerikai, aki sugározza magából a tekintélyt, és ezért afroamerikaiként jómagam is büszke vagyok rá – mondta róla három éve a Mars amerikai élelmiszeripari céghez tartozó Masterfoods USA vezérigazgatója, Vincent Howell. Az alkalom az volt, hogy a piacon megpróbálták újrapozicionálni a Magyarországon is ismert rizstermékeket és szószokat kínáló Uncle Ben's márkát, hogy az annak az arcát adó karakter inkább tűnjön egy igazgatótanács elnökének, mint a fehérek fekete szolgájának.
Nem sikerült. A Minneapolisban rendőri brutalitás áldozatául esett afroamerikai George Floyd halála nyomán az USA-ban elindult – és világszerte folytatódott – rasszizmusellenes tüntetések több olyan amerikai élelmiszermárka birtokosát is változtatásra bírták, amelyek arculata a feketéket szolgaként idézi. Az üzletember Ben nyakában például ott maradt a fekete csokornyakkendő, amely nemcsak a 2007 előtti másának volt az elengedhetetlen kelléke, de annak az öltözéknek is, amelyben filmeken, képeken a felszabadított afroamerikai férfiak, széles mosollyal az arcukon, a fehérek körül sürgölődtek.