Vajon hátrányt jelent, ha egy rendezőnek van „valamiféle érzete” arról a történetről, amit el akar mesélni a nézőinek?
Azzal, hogy a 2006-os események filmvászonra kerültek, megkerülhetetlenül a múlt részévé válnak
– mondta az ElkXrtuk című film egyik producere az alkotás pénteki budapesti sajtóvetítése után az MTI-nek. „A film, akárcsak a többi művészeti termék, nemcsak a tudatunkra, hanem emócióinkra is hat, ezért minden tekintetben befolyásolni tud akár embereket, társadalmakat” – fogalmazott Helmeczy Dorottya, aki Kálomista Gáborral közösen jegyzi producerként a filmet.
Az ElkXrtuk hazai bemutatója október 21-án volt
Helmeczy elmondta, „a casting más volt, mint általában. Először a szövegkönyv egy részével néztük meg a szereplőjelölteket és aki megfelelt, azzal külön leültem beszélgetni arról, mit jelenhet egy valós, élő karakter megszemélyesítése a vásznon. Külföldön ennek van bizonyos rangja, mi most léptünk erre az útra. Nagyon sok színész jött a castingra, komoly volt az érdeklődés, többen igényelték is a mélyebb beszélgetést a film tétjéről, súlyáról, hatásáról, a művészeti közegben várható utóéletről” – mondta a producer.
Mint fogalmazott, nem kellett kompromisszumot kötniük, nem volt olyan, aki elállt volna a feladattól, végül minden szerepet az játszott el, akit egyébként is kiválasztottak.
A Megafilm gyártásában készült filmet a brit Keith English rendezte, az operatőr a spanyol Josep M. Civit colt. „Mindenképpen külföldi rendezőt akartunk, mert nyitni akartunk Európa felé a történettel. A világban nem biztos, hogy tudják, mi történt 2006-ban Magyarországon, számos értelmezés létezik. Úgy éreztük, külföldi alkotók bevonásával nagyobb lehet a hitelesség. Sok rendezővel tárgyaltam tavaly ősszel, a pandémia miatt Skype-on keresztül. Utánanéztem, kik azok, akik politikai krimit vagy hasonló műfajban jó filmet készítettek, ez volt a kiindulópont” – fejtette ki Helmeczy Dorottya.
Kitért arra, hogy a rendezést lengyel, amerikai, norvég, olasz alkotó is örömmel vállalta volna, ám többségüknek már volt valamiféle érzete arról, mi történt Budapesten tizenöt évvel ezelőtt. A producer hozzátette: amellett, hogy minden szempontból Keith English volt a legmegfelelőbb jelölt, ő kizárólag a forgatókönyvből indult ki.
Még több Élet + Stílus a Facebook-oldalunkon, kövessen minket: