Pánikrohamról, nyilvános megalázásról és verbális erőszakról beszélt a 24.hu-nak a színház több korábbi alkalmazottja.
Újabb súlyos kritika látott napvilágot a Vígszínház működéséről. Február végén arról írtunk, hogy Eszenyi Enikő riválisa, Csányi János rendező szerint a Vígszínház vezetője hitelességi válsággal küzdött a saját társulatán belül, több alkalommal felmerült a bizalmi szavazás is.
Két héttel ezelőtt a 24.hu készített interjút Eszenyi Enikővel, amelyben arra a kérdésre, miért mehettek el a színházból 47-en az elmúlt tíz évben, a jelenlegi igazgató úgy reagált: „Minden munkahelyen természetes a fluktuáció. Minden eset más, ebből nem lehet általános következtetéseket levonni. Azt azonban hozzátenném, hogy nagyon sokan hosszú évtizedek óta a társulat tagjai, az elmúlt tíz évben pedig számos új és tehetséges kolléga érkezett a színházba.”
Az interjú után megkereste a lapot Fenyvesi Lili, a Vígszínház egyik volt rendezőasszisztense, hogy „beszámoljon a színházban uralkodó légkörről és ott szerzett tapasztalatairól”.
Fenyvesi Lili négy évig dolgozott rendezőasszisztensként diploma- és vizsgafilmekben, mellette szabadúszóként részt vett színházi produkciókban is.
„A Vígszínházban töltött fél évem alatt napi szinten tapasztaltam vagy voltam szemtanúja abúzusnak, a toxikus légkör által kialakult pszichikai nyomás következtében magam is öt kilót fogytam, illetve a kirúgásomat megelőző próbán pánikrohamom volt. Ezt a beteges légkört nagyrészt az igazgatónő viselkedése váltja ki” – mondta a lapnak a színház korábbi munkatársa.
Fenyvesi szerint az utóbbi években, Eszenyi Enikő igazgatása alatt kezdődött fluktuáció főképp az operatív munkaköröket érintette, emiatt pedig állandó bizonytalanság és bizalmatlanság alakult ki. Szerinte ebben komoly szerepe van annak, hogy Eszenyi bárkit, bármikor, bárhogyan kirúg, még ha ezt nem is személyesen teszi, inkább a produkciós igazgatóval végezteti el.
A 24.hu-nak a Vígszínház három korábbi dolgozója is nyilatkozott név nélkül, ők megerősítették, hogy
a nyilvános megalázás bevett eszköz volt Eszenyi részéről, ami elviselhetetlen légkört alakított ki, és kulcsszerepet játszott abban, hogy elhagyták a színházat. Többen arról számoltak be, hogy reggelente gyomorgörccsel mentek be dolgozni, aggódva, hogy vajon milyen megszégyenítésben lesz részük aznap.
A lap egyik megszólalója szerint azért működik mégis a rendszer, mert a megalázó bánásmód néha kedvességbe váltott át, a hangulatingadozás tehát kiszámíthatatlan.
Fenyvesi Lili többek között a próbafolyamatokról is beszélt, szerinte Eszenyi figyelmen kívül hagyja a színház működésének alapvető szabályait, az ott dolgozók munka- és szabadidejét. Fenyvesi azt állítja, Eszenyi egyszer hosszasan ordibált vele Premier című előadás próbáján.
A lap megkereste Eszenyi Enikőt, aki azt mondta, hogy a színház működését és az ő személyét az elmúlt időben sok igaztalan támadás érte, ami szerinte összefügg azzal, hogy az igazgatói posztra pályázókat március 10-én hallgatják meg. „Színházi emberként csak azt mondhatom, hogy egy felfokozott próbafolyamat közben sok minden elhangzik, de mivel profik vagyunk, a helyén kezeljük ezeket a szituációkat, tudjuk, hogy miként kell elválasztani a megszólalásokból a lényegeset a lényegtelentől” – mondta a lapnak Eszenyi a vádakkal kapcsolatban, és hozzátette:
igazgatóként rendkívüli kihívást és felelősséget jelent a különböző színészgenerációk organikus együttjátszásának megteremtése, és a fiatal színészek pályára állítása. Az ilyen vállalások sérülésekkel is járnak, de az emberi méltóság megsértése soha nem következhet be.