Ami skandináv, az szent.
„Mi igazán skandináv? Abszolút semmi. Mindent másoltunk”
– ezzel az önreflexív felütéssel kezdődik a SAS légitársaság reklámja, amely olyan felháborodást váltott ki, hogy vissza is kellett vonni.
A reklámban azt fejtegetik, hogy az olyan, hagyományosan skandinávnak gondolt dolgok is máshonnan erednek, mint a svéd húsgolyó, a dán keksz vagy a skandináv szülési szabadság – ezek konkrétan Törökországból, Ausztriából és Svájcból. A reklámban szintén utalnak arra, hogy a szélmalmokat Iránban találták fel, az északi országok progresszív politikájának a gyökereit pedig Görögországban és az Egyesült Államokban kell keresni.
„A külföldi útjainkról hazahozzuk, amit szeretünk, kicsit magunkhoz igazítjuk, és egyedi skandináv dolog lesz belőle” – állapították meg a reklámban. A hirdetést azzal próbálta védeni a cég, hogy csak azt akarták bemutatni, miként inspirálja az egyes embereket és a társadalmakat is az utazás. A dán és svéd bevándorlásellenes populista pártok viszont nem vették az üzenetet, és bojkottal fenyegették meg a légitársaságot.
A SAS szerint szélsőséges online csoportok túszul ejtették a reklámot, és mivel nem akarnak olyan nézeteknek a platformjává lenni, amelyet nem képviselnek, inkább visszavonták a reklámot.
Még több Élet + Stílus a Facebook-oldalunkon, kövessen minket: