71 éves a volt Úttörővasút, lehet mozdonyt tapizni. Kinyitnak egy 50 éves időkapszulát is.
A kisvasút építését 1948. április 11-én kezdték el a budai hegyekben, akkor még Úttörővasút néven. A Magyar Közlekedési Közművelődésért Alapítvány és a budapesti Gyermekvasút közös rendezvénye egyúttal a Kárpát-medencei kisvasúti napok évadnyitója is – közölte a MÁV Zrt. az MTI-vel.
A Széchenyi-hegyen, a Gyermekvasút felső végállomásán szombaton délelőtt térzene várja az érdeklődőket az egykori úttörővasutasokból és jelenlegi gyermekvasutasokból álló fúvószenekar közreműködésével, majd a nyitóünnepség után egy különvonat szállítja a program résztvevőit. Ennek szerelvényét olyan járművek alkotják, amelyeket az elmúlt évben újítottak fel. A vonat élén egy 1980-as éveket idéző színterv szerint átfestett dízelmozdony lesz szolgálatban. A szerelvénnyel közlekedik majd a retró festésű nagy kilátókocsi, és a télen teljesen felújított nagy szalonkocsi is. A különvonat végére a kis kilátókocsi kerül, amely a napokban megújulva érkezett vissza a székesfehérvári járműjavítóból.
A hűvösvölgyi végállomáson a Gyermekvasút múzeumát tekintheti meg a közönség. A programra a részvételi jegyeket szombat délelőtt a különvonat indulásáig, a Széchenyihegy állomáson lehet megváltani.
Ezen a napon a Gyermekvasút hűvösvölgyi járműtelepe díjmentesen látogatható. Az érdeklődők megtekinthetik a ritkábban forgalomba kerülő járműveket, és Magyarország egyetlen motoros keskeny-nyomközű fordítókorongját, valamint megnézhetik közelről a működő gőzöst és a LEGO-ból kirakott C50-es dízelmozdonyt is. Ki lehet próbálni továbbá a kézihajtányt, és a kisgyerekek magukra ölthetik a MÁV egyenruháját is.
Az idei kisvasúti napon a Hűvösvölgy állomás épületének alsó szintjén, a gyermekvasutasok zászlófelvonási helyénél kinyitják azt az időkapszulát is, amelyet 1969-ben falaztak be azzal a kitétellel, hogy csak 2019-ben lehet felnyitni. A gyermekvasutas táborban Sásdi Zoltán, az Úttörővasút egykori üzemfőnöke bontja fel a csomagot.