Vándor Éva
Szerzőnk Vándor Éva

Nem volt könnyű, de a Forma–1 eljutott arra a szintre, ahol a feminizmussal nehezen vádolható FIFA tart: a jövőben gyerekek tartják majd a rajtszámokat a futamok indítása előtt. Ezzel nem csak a fiatal rajongók és szépreményű versenyzők kapnak életre szóló élményt, de a nők tárgyiasítása sem zavarja többé a szponzorok szemét (és üzleteit). Igaz, egyelőre a lenge ruhába öltöztetett modelleket követelők hangosabban bőgnek, mint a pályán a motorok.

Se csöcsök, se normális motorok, ez már tényleg gyerekeknek való sport :(

Újabb áldozat a PC oltárán

Most már a rajtot se éri meg majd megnézni....

Ezek buzik!

Íme néhány kiemelt komment a Facebookról.

A Forma–1 sorsát egyengető Liberty Media az elmúlt időszakban nagyon sok helyen belenyúlt a versenyek lebonyolításába és a szabályokba, hogy izgalmasabbá, korszerűbbé, szurkolóbarátabbá tegye a futamokat. Legújabban még az európai versenyek évtizedek alatt megszokott indítási idejét is eltolták 70 perccel. A visszajelzések és kommentek alapján mégis az volt a Liberty legbátrabb, sőt legvakmerőbb döntése eddig, hogy törölte az úgynevezett grid girlöket, vagyis a rajtrácslányokat a hétvégék forgatókönyvéből.

„A grid girlök az évtizedek során hozzánőttek az F1-es nagydíjakhoz, úgy érezzük, hogy ez a hagyomány nem illik össze a márkánk értékeivel, és egyértelműen ellentétben áll a modern társadalmi normákkal. Nem hisszük, hogy ez a gyakorlat helyénvaló vagy lényeges az F1 és a rajongók számára, legyenek régiek vagy újak, szerte a világban” – indokolta a döntést Sean Bratches, a sorozat gazdasági vezetője.

A grid girlök nagyjából a hatvanas évek óta fix kiegészítői az F1-es futamoknak, személyükben (és főleg a testükben) a sportesemény céljainak megfelelően keveredik a funkció és az esztétika. Képviselik az erre a szolgáltatásra igényt tartó szponzorokat, szépek, csinosak, és nincsenek túlöltözve, tehát rengeteg jó fotót lehet készíteni róluk, különösen bizonyos testrészeikről. A tűző napon és az esőben is mosolyogva képesek tartani a rajtszámos táblákat, valamint tökéletes sorfalat képezve köszöntik a pilótákat a versenyek elején és végén.

Sebastian Vettel a sorfal haszonélvezője
AFP / Hoch Zwei

Ha kicsit eltekintünk a hagyománytisztelettől, és mélyebben próbáljuk meg értelmezni, amit látunk, akkor valójában a szexizmus tankönyvi illusztrációjával van dolgunk:

dekorációnak használt nők szexi ruhában, mosolyogva tapsolnak a férfiaknak a teljesítményükhöz.

És mivel több évtizede ott vannak, és mosolyognak, tapsolnak rendületlenül, ma már azt hihetjük, hogy elengedhetetlen kellékei a Forma–1-nek. Hogy az autósport nemcsak arról szól, hogy tehetséges pilóták gyors autókban izgalmas versenyeken mérik össze az erejüket, hanem arról is, hogy lengén öltözött nők combját, mellét és fenekét lehet bámulni. Igazán felháborító, hogy a Liberty Media döntése miatt a rajongók mostantól kénytelenek lesznek a versenyre koncentrálni!

AFP / Hoch Zwei

Nők skatulyában

A Liberty Media döntése után sokan a nők miatt kezdtek el aggódni – miközben valójában a bámulás jogát siratták: megfosztják őket a döntés jogától, az érvényesülés lehetőségétől, a megélhetéstől. „Ismét férfiak döntöttek a nők feje fölött” – kongatta meg a vészharangot a világbajnok Niki Lauda. „Nem értem, kit és miért bánt, ha szép lányok állnak a versenyzőkkel a Forma–1-es autók előtt a rajtszámos táblát tartva – szállt be a vitába Bernie Ecclestone. – Szépen vannak felöltözve, és nem hinném, hogy a Rolex vagy a Heineken alkalmazna nőket, ha nem néznének ki tisztességesen” – tette hozzá az F1 egykor mindenható ura, egyértelműsítve, hogy a sportágnak csak akkor van szüksége nőkre, ha „tisztességesen néznek ki”.

Pedig csak annyi történt, hogy az F1 új vezetése elkezdett önvizsgálatot tartani, és újraértelmezni a kapcsolatát a szurkolókkal – legyenek bármilyen neműek is.

AFP / DPA / Gero Breloer

A Forma–1 csodálatos sport. De a Forma–1-es pályák környéke nem nőnek való vidék. Előítéletek, hagyományok, üzleti megfontolások alakítottak ki egy olyan környezetet, amelyben nagyon korlátozottak azok a szerepek, amelyekben a Forma–1 a nőket el tudja képzelni, és amelyekben a nők el tudják képzelni magukat a Forma–1-ben. Ezek közül a leglátványosabb volt a grid girlöké, ezen kívül főleg a vendéglátásban, és a sajtós munkakörökben találunk nőket, esetleg támogató barátnőként vagy feleségként vannak jelen a paddockban. Egészen az utóbbi évekig kellett várni arra, hogy színre lépjenek az első női csapatfőnökök (Monisha Kaltenborn a Saubernél, Claire Williams a Williamasnél) és tesztpilóták (Susie Wolff, Carmen Jorda vagy a 2013-ban elhunyt Maria de Villota).

A Forma–1 azonban jelenleg azt üzeni a lányoknak, hogy ha érdeklődnek is az autósport iránt, nincs helyük a versenyautókban, de megnézhetitek közelről, ahogy a fiúk beülnek – feltéve, ha csinosak, és ezt hajlandóak meg is mutatni.

AFP / Manan Vatsyayana

Fontos az üzenet

A Liberty Media most szeretne kicsit csavarni ezen az üzeneten, és azt mondja, az F1 a sportról szól, nem a nyálcsorgatásról: nem használunk nőket a saját esztétikai kielégülésünkre és a sikereink kicicomázására.

A döntéssel szemben az egyik leggyakoribb kifogás egy nőbarátnak tűnő érvelés: milyen jogon akadályozza meg a Liberty azt, hogy a nők önszántukból azt csináljanak, amit akarnak? Egy nőnek joga van olyan munkát választani, amilyet csak akar. Ha grid girlként akar pénzt keresni, akkor tegye azt.

AFP / Punit Paranjpe

A Liberty Mediának viszont joga van eldönteni azt, hogy milyen üzenetet akar sugározni, milyen értékeket kapcsol a brandjéhez, hogyan képzeli a sportág jövőjét. Az F1 folyamatosan változik, szinte évente újraírják a szabálykönyvet, a közeg pedig alkalmazkodik ezekhez a változásokhoz.

Tulajdonképpen paradoxonként is lehetne értékelni, hogy miközben a Forma–1 a technológiai fejlődés élvonalában van, addig a társadalmi fejlődésben, különösen a nemek kölcsönös és egyenlő tiszteletét illetően meglehetősen le van maradva. Ez az a közeg, ahol Sergio Perez arra a kérdésre, hogy szeretne-e női csapattársat maga mellé, csípőből azt válaszolhatta, hogy „nem, ők jobban boldogulnak a konyhában”. (De legalább aztán magyarázkodnia kellett, hogy nem is úgy gondolta.)

2018-at írunk, de még a női szurkolók létezése is sokszor sokkolónak számít a Forma–1-ben, egy női pilóta pedig egyenesen elképzelhetetlennek. Az F1 tényleg azt a képet sugallta eddig, hogy a nőket csak akkor fogadja be, ha dekoratívak, és kiteszik a mellüket. Miközben többé-kevésbé elrejtve a háttérben elkötelezett, tehetséges nők dolgoznak ebben a sportágban és készítik elő a férfiak sikereit. Ők a teljesítményük, a mérnöki vagy éppen vezetői képességeik jogán vonulnak fel a rajtrácsra, de mégsem kapnak olyan kitüntető figyelmet, mint a grid girlök, pedig ünneplésre méltó, amit csinálnak.

Niki Lauda és Claire Williams
AFP / DPA / David Ebener

Néhány évvel ezelőtt Susie Wolff-fal, a Williams volt tesztpilótájával próbáltuk megfejteni azt, hogy miért ilyen nagy még mindig a távolság a Forma–1 és a női versenyzők között, és a lehetséges válaszok között ott voltak az üzenetek, amelyeket az F1 sugároz, a lehetőségek, amelyeket felkínál. „Ha a lányok kimennek a versenypályára vagy a tévében néznek egy futamot az apjukkal és a fiútestvéreikkel, nem látnak nőket a versenypályán, így nem érezhetik a késztetést, hogy maguk is kipróbálják az autóversenyzést. És ha nincs elég lány, aki elég fiatalon elkezd versenyezni, akkor a legjobbak nem fognak eljutni a legmagasabb szintekre” – vezette le az összefüggéseket Wolff. Szerinte nincs elég lány, aki fiatalon elkezdene gokartozni, és nincsenek példaképek, akiket követhetnének: „Néha látnod kell, hogy elhidd, sikerülhet.”

Susie Wolff
AFP / Josep Lago

A lányok valójában csak a grid girl perspektívát látják, miközben a tehetségüknek, a képességeiknek, a szenvedélyüknek lenne, lehetne esélye más területeken is. A versenyzők a rajtrácslányok nélkül is megtalálják majd a helyüket a rajtrácson, az autósportért rajongó lányok viszont felfedezhetik, hogy máshol is megtalálhatják a helyüket ebben a sportágban.

AFP / Hoch Zwei

A Liberty Media pedig a lehető legelegánsabban és legokosabban töltötte ki a grid girlök után maradt űrt: 2018-tól jönnek a grid kidek, olyan fiatal gokartosok és feltörekvő tehetségek, akik lehetőséget kapnak, hogy a hőseik mellett felvonuljanak, és akik erőt és inspirációt tudnak meríteni majd abból a pár percből, amíg világbajnokok közelében lehetnek.

Úgy tűnik, a Forma–1 tényleg arccal a jövőnek fordult.