Az önismeret sokat segít, ha nemcsak az életben, hanem a boltban is elveszítenénk a kontrollt.
Van abban valami, hogy hajlamosak vagyunk többet költeni, ha stresszesek vagyunk. A vásárlói szokásokat kutató szakemberek szerint ha az emberek úgy érzik, hogy elveszítették a kontrollt a környezetük felett, az befolyásolja azt is, hogy mire költik a pénzüket. A Journal of Consumer Research című szaklapben megjelent kutatás szerint viszont meglepő, hogy mit vesznek ilyenkor: főleg tisztítószereket, illetve fájdalomcsillapítókat, papír- és írószereket, valamint tejet.
A vizsgálatban a részvevőket arra kérték, hogy írjanak egy dolgozatot arról, hogy milyen volt, amikor urai voltak egy helyzetnek, például jól sikerült egy vizsgájuk, vagy arról, amikor épp ennek az ellenkezőjét érezték, például lekésték a gépüket vagy elveszítették a munkájukat. Majd elküldték őket bevásárolni, és megvizsgálták a számlákat, amelyekkel elhagyták a boltot.
A kontrollvesztésről író csoport tagjai több mint a kétszeresét költötték háztartási eszközökre, mint a másik csoport tagjai. A kutatók így azt a következtetést vonták le, hogy a kontrollvesztők hajlamosabbak funkcionális tárgyakat vásárolni, mint amilyen a csavarhúzó vagy a mosogatószer, mert ezeket a tárgyakat általában a problémamegoldással kapcsolják össze, és így hozzájárulnak a kontroll megtapasztalásához. Nyilván a konkrét problémát, mint a munkahely elvesztése nem oldják meg, de a stresszes embereknek segíthetnek abban, hogy kicsit urai legyenek a helyzetüknek.