Autó automenedzser.hu 2011. október. 05. 16:41

A legdrágább tesztautónk: Rolls-Royce 102EX

A Rolls-Royce 102EX újraértelmezi a zöld autó és újrateremti a luxus fogalmait.

További képek a galériában

A Rolls-Royce 102EX újraértelmezi a zöld autó és újrateremti a luxus fogalmait. Mindkettőt a csúcsra járatja: a legdrágább és legnagyobb luxus zöld autó, illetve a legzöldebb luxusautó. A néni a Phantom orrán (Spirit of Ecstasy, 100 éves Emily) nem ezüstben csillog, nem 223 gramm, hanem kéken világít. Akárcsak egy játékautóban, vagy egy las vegasi kaszinóban.

Hatótávja maximum 200 kilométer. Mire elég ez? Városi kocsikázásra oké. Ám, nem városi furikázásra építették a Phantomot, gondoljunk csak a Nagykörútra. Legyen vidéki portyázás? 200 kilométer még Magyarországon sem nagy távolság. Meddig juthatnánk el? Budapestről Békéscsabára, Hódmezővásárhelyre, Pécsre, Kaposvárra, Kazincbarcikára, Nagykanizsára, Komlóra és Makóra már tolni kellene pár kilométeren át, de Orosházára, Szegedre kényelmesen.

Szép és jó dolog zölddé tenni az egyik leginkább környezetszennyező autót, de ha a Rolls-Royce-nál kíváncsiak a véleményemre, hibrid Rollst építenek, olyant amelyikben hatótávnövelő belső égésű motor egészíti ki az elektromos hajtást.

A sajtóanyagot lapozgatva feltűnik, hogy a Rolls-Royce Motor Cars ügyvezető igazgatója Torsten Müller-Ötvös (ezek szerint nem én vagyok az első magyar, aki vezethette). Kiderül belőle, hogy nem tervezik a kísérleti autó sorozatgyártását. EX jelöli a kísérleti autókat a cégnél, az elsőt 1EX-nek hívták, 1919-ben építették.

A 102EX donorjának 6,75 literes, V12-es szívét és a hatsebességes automatikus váltóját kivették, helyére lítium-ion akkumulátort (líthium-nikkel-kobalt-magnézium-oxid), a hátsó ülés alá-mögé pedig két elektromotort építettek. Váltója egysebességes, integrált differenciállal. Mindkét motorja 145 kW teljesítményű, a jármű maximális teljesítménye 290 kW, legnagyobb nyomatéka 800 Nm (a normál Phantom 338 kW-os, nyomatékcsúcsa 720 Nm 3500-as fordulaton). Nulláról száz kilométer/órás sebességre 8 másodperc alatt gyorsul (a normál Phantom gyorsulása 5,7 másodperc), maximális sebességét 160 kilométer/órában maximálták.

Az autóban valaha alkalmazott legnagyobb akkumulátorban folyó áram erőssége 850 A, 338 V feszültségen. Kapacitása 71 kWh. Tölthető két- és háromfázisú árammal, előbbivel 20, utóbbival 8 óra a töltési idő.

Fényezése atlanti króm, teljesen egyedi, kerámia nano részecskék alkotják. A töltőnyílást átlátszó ablak fedi, ötágú a csatlakozója, LED-ek jelzik a töltést. A beltér exkluzivitását Corinova bőr emeli, sehol máshol nem alkalmazzák. Cserzése és megmunkálása bio. A fa- és alumíniumbetétek is teljesen egyediek.

A kocsi méretei hatalmasak: 5,84 méter hosszú, 1,99 méter széles, 1,638 méter magas, 3,57 méter a tengelytávja, 13,8 méter a fordulóköre. Üres tömege 2720 kiló, terhelhetősége 300 kiló, csomagtartójának űrtartalma 460 liter.

Hogy milyen volt vezetni a csodát? Egy szubjektív utazásból kiderül.

B. Cs.

Hirdetés
hvg360 Lenthár Balázs 2025. január. 09. 19:30

Századfordulós bűnügyek – Az országbíró titokzatos halála

Az alig tíz éve egyesült Budapest első szenzációs bűnügye volt Mailáth György országbíró meggyilkolása, hiszen a korabeli magyar állam legfőbb közjogi méltóságainak egyike vált bűncselekmény áldozatává. A minden információmorzsára éhes közérdeklődés komolyan hátráltatta a nyomozói munkát, amit a sajtó is csak nehezített, ugyanis a legvadabb feltételezéseket is tényként tálalta. Századforulós bűntényekről szóló sorozatunk első része.