Autó László Ferenc 2024. december. 10. 08:41

802 lóerő mire jó a havas Alpokban? A rekorderős új Mercedes-AMG S-osztályt vallattuk

László Ferenc
Szerzőnk László Ferenc

Sosem készült még olyan erős S-Klasse, mint a Mercedes-AMG S 63 E Peformance, de vajon mennyire uralható egy ilyen 1430 Nm nyomatékú luxusromboló egy frissen behavazott alpesi szerpentinen? Kipróbáltuk!

A Timmelsjoch egy 2509 méteres legnagyobb magasságú alpesi hágó, melyen található Ausztria legmagasabban fekvő határátkelőhelye. A harminc elképesztő kanyart felvonultató, káprázatos panorámájú szerpentinen a szomszédos Olaszországba lehet átautózni.

Némi üröm az örömben, hogy a zord időjárási viszonyok miatt csak június közepe és október közepe között van nyitva ez az Ötz- és Passeier-völgyet összekötő fizetős útszakasz.

Télen semmi esélyünk a hágó meghágására, a Mercedes azonban elintézte, hogy december elején csapathassunk a frissen behavazott elképesztő útszakaszon.

Télen kevesen juthatnak fel a hágóra
László Ferenc

4Matic

A Timmelsjoch téli meghódítását a Mercedes 4Matic nevezetű összkerék-hajtása ihlette, melynek gyökerei egészen 1903-ig nyúlnak vissza, amikoris Paul Daimler először papírra vetette a négykerék-hajtás ötletét. Négy évvel később aztán elkészült a világ első összkerék-hajtású és összkerék-kormányzású személyautója, a Daimler-Motoren-Gesellschaft nevével fémjelzett Dernburg-Wagen.

Innen egy nagy ugrással jutunk el 1985-be, amikor is a Mercedes-Benz előrukkolt első 4Matic modelljével: a csillagos márka Steyr-Daimler-Puchhal közösen fejlesztett összkerék-hajtása először a később E-osztállyá avanzsált W124-es sorozatban vált elérhetővé.

Az osztrák Alpokba ilyen modellt sajnos nem hoztak el a gyáriak, de egy 126-os szériájú második generációs S-osztályt igen. Ez az 1979 és 1991 között gyártott csúcsmodell még nem volt elérhető 4Matic rendszerrel, így az aktuális útviszonyok ismeretében nem meglepő, hogy a sílécekkel felvértezett példány hátsó kerekeire hóláncot szereltek.

Mercedes S-osztály (126)
László Ferenc
Mercedes S-osztály (126)
László Ferenc

A házon belüli csúcsot jelentő S-Klasséba csak két generációval később, az ezredforduló környékén érkezett meg az összkerék-hajtás, mely azóta folyamatosan elérhető a kínálatban.

E tekintetben jelenleg a Mercedes-AMG S 63 E Performance jelenti a plafont, melynek 4Matic+ rendszere jelentősen túlmutat a már a kis A-osztálytól kezdődően elérhető egyéb polgári 4Matic megoldásoktól.

Merthogy például nem egy alapvetően elsőkerék-hajtású, és a hátsó kerekeit csak szükség esetén gyötrő rendszerhez van szerencsénk. Hanem egy olyan technikához, mely az unalmasan biztonságos trakción alaposan túlmutatva táncos játékra hívja a tapasztaltabb sofőröket.

A cikk szerzője és a Mercedes-AMG S 63 E Peformance
László Ferenc

Tekintélyt parancsol

Jelen tesztalanyunk több fronton is igyekszik felhívni a figyelmet arra, hogy ő itt bizony maga a csúcsragadozó.

Az egyedi AMG hűtőrács közepén jókora csillag trónol, a sportos lökhárítókon méretes légbeömlők figyelnek, oldalt szolid V8 Biturbo E Performance logóra lehetünk figyelmesek, hátul pedig két-két trapéz formájú kipufogóvég ad látványos keretet a helyre kis diffúzornak.

Mercedes-AMG S 63 E Peformance
László Ferenc

Alapáron 20 colos felnik járnak, de érdemes megrendelni a fotókon is látható 21 colos kovácsolt példányokat, melyek sokküllős kialakítása igazi vizuális felüdülést jelent a közelmúltban napvilágot látott bazári Maybach felnik után.

Az AMG csúcsmodell nem kevesebb, mint 5,33 méter hosszú, vagyis picit még a nyújtott tengelytávú normál S-nél is méretesebb, de az általunk korábban alaposan letesztelt 5,47 méteres Maybach puccparádénál azért kisebb.

Mercedes-AMG S 63 E Peformance
László Ferenc

Luxust diktál

A 80-as években nem igazán akadt a 126-os sorozatú S-osztályénál otthonosabb, ergonómikusabb, szerethetőbb luxus utastér:

Mercedes S-osztály (126)
László Ferenc

Négy évtizeddel később pedig már itt tartunk:

Mercedes-AMG S 63 E Peformance
László Ferenc

A rengeteg kijelző első blikkre sokkolhatja a régivágású konzervatív autósokat, de nyugalom, ergonómia és minőség fronton 2024-ben is etalonnak számít az S-osztály, ami házon belül köröket ver a sokkal sci-fibb, triplakijelzős Hyperscreenes villany tesóra, az EQS-re.

Szuperfinom klíma, fedélzeti parfüm, masszírozás, elképesztő hangzású hi-fi, és olyan hangszigetelés, ami képes teljesen kizárni a külvilág zavaró zajait. Ha a maximális kényelmet vadásszuk, akkor érdemes a főnöki fotelben, vagyis a jobb hátsó ülésben utazni, fejünket a puha-pihe párnára hajtva, időnként pezsgőt kortyolgatva.

Mercedes S-osztály (126)
László Ferenc
Mercedes-AMG S 63 E Peformance
László Ferenc

Hacsak a sofőr nem provokálja szándékosan az autót, a nemes ital jó eséllyel nem löttyen ki a kristálypohárból, ugyanis a szuperokos légrugós aktív felfüggesztés fékezéskor és kanyarodáskor is vízszintezi a kasztnit.

Louis Vuitton bőröndökből viszont a vártnál kevesebb példány fér az alig 305 literes csomagtérbe, ami a plugin hibrid hajtáslánc és a pezsgőhűtő számlájára írható.

Mercedes S-osztály (126)
László Ferenc
Mercedes-AMG S 63 E Peformance
László Ferenc
Mercedes-AMG S 63 E Peformance
László Ferenc

Brutális erő

6 literes V12 már nincs az S-Klasséban (csak a Maybachban) és a V8-as erőforrás sem 5,5 literes, mint régen, hanem „csak” 4 literes. A két turbó persze megteszi a maga hatását, az alaphelyzetben selymes járású, bajszát húzogatva pedig kellően vérmes hangzású motor 612 lóerőt, illetve 900 Nm-t szabadít rá az aszfaltra.

A hátul elhelyezett villanymotor 190 lóerővel és 320 Nm-rel száll be a buliba, a végeredmény pedig földöntúli 802 lóerő és 1430 Nm. Sosem készült még ennyire erős S-osztály, bár megjegyzendő, hogy a négyajtós AMG GT hasonló plugin hibrid technikája picit még potensebb, 843 lóerős és 1470 Nm-es.

Mercedes-AMG S 63 E Peformance
László Ferenc

Azonban míg a GT-ben csak egy 6,1 kWh-s, addig az S-ben egy 13,1 kWh-s akkumulátor rejtőzik a csomagtér alatt, ily módon jelentősen nagyobb, 33 kilométer körüli az elektromos hatótáv. Persze nem télen, és nem a tempó hajszolása mellett.

A villanymotor egy kétfokozatú automata váltón keresztül hajtja a hátsó-, vagy adott esetben mind a négy kereket, a második fokozat 140 km/h-nál kapcsolódik. Elektromos módban szintén 140 km/h jelenti a plafont, vagyis maximum ekkora sebességig suhanhatunk a belsőégésű motor segítsége nélkül.

Mercedes-AMG S 63 E Peformance
László Ferenc

Katapult

Az S 63 nemcsak száraz, hanem nedves aszfalton és még hóban is brutálisan gyorsul, amiben nemcsak a nyomatékkal a négy kerék között mindig optimálisan sakkozó összkerék-hajtásnak, hanem a Michelin prémium téligumiknak is komoly szerepe van.

Az öltönyös formában egyfajta kimért eleganciával ordító V8 ideális körülmények mellett 3,3 másodperc alatt katapultál bennünket álló helyzetből 100 km/h-ra, és a Mercedes 941 ezer forint ellenében 250-ről 290 km/h-ra emeli meg az elektronikusan korlátozott végsebességet.

Az Autobahn kompatibilitás biztosított.

Mercedes-AMG S 63 E Peformance
László Ferenc

A Comfort módban puhán és kimérten, szuperbiztonságosan viselkedő csúcs S-t elég a kormányon lévő szatellit gombbal Sport+ módba tenni ahhoz, hogy teljesen megvaduljon. Ha ezenkívül még az ESP-t is kikapcsoljuk, akkor kezdődik csak az igazi móka, a hatalmas és nem könnyű test pillanatok alatt játékos táncba hozható, de a megfelelő vezetési tudás hiánya gyorsan végzetes problémákba futhatunk bele.

Hóban elég szinte csak gondolni a gázpedál lenyomására, az S 63 instant keresztbe áll, úgy riszálja a farát, mint a legjobb brazil táncosnők.

Ez nem meglepő, az viszont már annál inkább, hogy finom kormánymozdulatokkal mennyire pajkosan terelgethető a vas, mely a fizikát meghazudtoló módon játékos egy szerkezet hozzáértő kezekben.

Mercedes-AMG S 63 E Peformance
László Ferenc

Persze mondhatjuk, hogy egy hátul kaparó Zsiguli sokkal kevesebb lóerővel hasonlóan fickósan viselkedik a Mátrában, de a szovjet technikával valahogy kevésbé vágnánk neki egy Budapest-Stuttgart távnak, mint ezzel a Mercedessel.

És az S 63-ban talán pont ez a legérdekesebb: az izompólós hülyegyerek üzemmódtól az öltönyös puccoskodásig megannyi különböző karakter rejtőzik benne.

Mercedes-AMG S 63 E Peformance
Mercedes

Palástolás

A 3,21 méteres tengelytávot remekül palástolja a hátsó kerekeket 3 fokkal elfordító összkerék-kormányzás, mely a nem AMG kivitelek esetében 4,5 fokos tartománnyal bír. A 2,6 tonnás tömeget már nehezebb elrejteni az érzékszerveink elöl, elképesztően tapadó gumik ide vagy oda, hóban masszívan meg kell tisztelni a féktávokat.

A szintén V8-cal és összkerék-hajtással szerelt, de plugin hibrid varázslat nélküli polgári csúcsmodell, az S580 több, mint 450 kilogrammal könnyebb, ami komoly fegyvertény. Ezért kár, hogy az S 63-ból nem létezik normál benzines változat, mezei és őszinte 612 lóerővel, sokkal könnyebb formában.

És ha már itt tartunk, ez esetben némileg könnyebb elnézni a hatalmas tömeget, mint az új C 63 esetében, ami ugyebár elvileg egy sokkal filigránabb AMG kellene legyen. Arról nem is beszélve, hogy a C 63 lökettérfogat és hengerszám fronton is 50 százalékban hozza az S63 szintjét.

Mercedes-AMG S 63 E Peformance
László Ferenc

Nem mintha a fogyasztás a tipikus vásárlóközönséget túlságosan érdekelné, mindenesetre a hibridség miatt akár 10 liter körüli, vagy ez alatti fogyasztást is el lehet érni, már amennyiben gyakorta élünk az egyébként mindössze 3,7 kW-os AC-töltési lehetőséggel.

Minden más esetben simán belefuthatunk a 20 literes fogyasztásokba, de a Mercedes sem titkolja, hogy ez az AMG nem annyira a fogyasztás csökkentése, hanem sokkal inkább a teljesítmény növelése miatt lett plugin hibrid.

Az elektrifikáció kapcsán megjegyzendő, hogy Stuttgartban remek munkát végeztek a rekuperáció finomhangolása során, a négy fokozatban állítható rendszer teljesen észrevétlenül teszi a dolgát. A fékérzet tökéletes, a fékerő remekül adagolható, a 3,7 millió forintos kerámia kompozit fékrendszer nemcsak erős, hanem még tartós nyúzás során sem mutatja fáradás jeleit.

Mercedes-AMG S 63 E Peformance
Mercedes

Konklúzió, árak

Merészség. Ez a szó jutott eszünkbe, amikor kiderült, hogy a Mercedes-AMG súlyos plugin terhet ró a legsportosabb új S-osztály nyakába. És ugyanez a szó villant át az agyunkon, amikor a gyáriak ezzel az autóval rászabadítottak minket egy havas alpesi szerpentinre, és arra bíztattak, hogy nyugodtan kapcsoljuk ki a menetstabilizátort.

Túléltük, és közben saját érzékszerveinkkel bizonyosodtunk meg arról, hogy az S-osztály elképesztő csúcsmodellje nemcsak ideális körülmények mellett számít etalonnak, hanem akkor is, ha a tapadási együttható közelít a zéróhoz.

Arról pedig csak perverz elképzeléseink vannak, hogy mit tudna az S 63 hibrid technika nélkül, sokkal könnyebb formában, simán beáldozva azt a nem kevés villany lóerőt.

Mercedes-AMG S 63 E Peformance
Mercedes

Nem meglepő módon a Mercedes-AMG S 63 E Peformance orbitálisan drága. 92,3 millió forinton nyit a típus, ami bár alapvetően igen jól felszerelt, néhány további extra megrendelésével pillanatok alatt bőven 100 millió forint fölé lőhető. Egyetlen példa: a látványos Manufaktur fényezések potom 4,9 millió forintot kóstálnak.

Summa summarum, az AMG nem feszítette meg olyan ordenáré módon a húrt, hogy a méregerős S 63 esetleg elveszítette volna luxustól tocsogó S-osztályos karakterét, a havas alpesi hágókra termett 4Matic+ rendszer pedig szerencsére nem változtatta unalmas sínautóvá az über S-t.

Gut gemacht.

Mercedes S-osztály (126)
László Ferenc
Mercedes S-osztály 126
László Ferenc
Hirdetés
hvg360 Kiricsi Gábor 2024. december. 11. 19:30

„Egy 50-es kollégának mindez felfoghatatlan, szerinte ez így nem korrekt" – miért szoronganak a férfiak a munkahelyükön?

Ha egy férfi kevésnek érzi magát a pozíciójához, nem fog beszélni róla, ahogy arról sem, hogy igazából szeretné, ha a főnöke megdicsérné. A munkahelyi szorongások ellenszere az önazonosság lenne, de ennek elérése sem könnyű, ráadásul már szőke nős vicceket sem lehet mesélni. Miért szorong sok férfi amiatt, hogy mindene meglegyen, amikor már mindene megvan? Mit éreznek a női vezetők jelenlétében? Milyen, amikor az X-generációsok „no pain no gain” világa összefeszül a becsvágyó fiatalokéval? Újabb cikkünket olvashatják a férfiszorongásokról.