Autó Németh András 2024. szeptember. 06. 07:10

2028-ban kerülnek a piacra a BMW hidrogén-üzemanyagcellás autói

Németh András
Szerzőnk Németh András

Az iX5-ös SUV hidrogén-üzemanyagcellás autóval folytatott tesztelés sikere után a BMW arra készül, hogy 2028-ban piacra dobja első hidrogén hajtású elektromos autóit. Ez lesz az első alkalom, hogy egy prémiumkategóriás gyártó ilyen járművekkel lép a vásárlók elé.

A német gyár a japán Toyotával együttműködve fejlesztette ki az üzemanyagcellás járművet, és a több mint egy évtizede tartó kooperációt folytatva a jövőben tovább modernizálja a korszerű meghajtás technológiáját. Oliver Zipse, a BMW igazgatótanácsi elnöke elmondta, az üzemanyagcellás motorokat a már létező modellekbe integrálják, azaz nem kerülnek a piacra csak hidrogén hajtással elérhető modellek. A müncheni központú cég vezetői azt nem árulták el, hogy mely modellekben várható az új hajtási lánc megjelenése, ám valószínűnek tűnik, hogy a nagyobb járműveknél egészítik ki a palettát üzemanyagcellás meghajtással. A BMW-t vásárlók így már belső égésű motorral, hibrid, vagy tisztán elektromos meghajtással, valamint üzemanyagcellával is megrendelhetik az általuk választott modellt.   

Oliver Zipse azt is elmondta, hogy a BMW továbbra is elkötelezett az elektromos hajtás mellett – az üzemanyagcellás járművek (FCEV) is villanyautók, a különbség annyi, hogy az energiát nem közvetlenül áram formában kapja a jármű, hanem azt a hidrogénüzemű cellák adják le – s a gyártó „második lábként” tekint az üzemanyagcellákra. A BMW szerint a két elektromos meghajtási lánc nem egymás vetélytársa, hanem kiegészítik egymást. Az üzemanyagcellás hajtásnak számos előnye van: gyorsabb a töltés – egy-egy ilyen jármű feltankolása annyi időt vesz el, mint a belső égésű motorokkal szerelteké – s a hideg környezetben a fűtéshez szükséges energiát nem az akkumulátorok szolgáltatják, hanem a hidrogéncellák üzemi hője.

Az üzemanyagcellás autó tankolásának ára – legalábbis német viszonyok között – hasonlóan alakul, mint a benzineseké és dízeleseké: ötszáz kilométerre elegendő hidrogén 60-80 euróba kerül a kutaknál. Az ár versenyképes az út menti elektromos töltőkével is, ha viszont valaki napelemekből nyert árammal tölti villanyautóját, akkor mindenképpen kevesebbet fizet, mint a többi autós. A FCEV-járművek annak ellenére teljesen biztonságosak, hogy egy-egy méretes gázpalack sok emberben kelt aggodalmat: a BMW által használt palackok akkor sem robbannak fel, ha pisztollyal lőnek rájuk, s egy-egy súlyos baleset esetén is legfeljebb annyi történik, hogy a hidrogén gáz a levegőbe jut.

Kérdés az infrastruktúra

A BMW és az üzemanyagcellás meghajtás alkalmazását fontolgató többi gyártó – például a Toyota – számára az jelenthet kihívást, hogy a hidrogén töltési infrastruktúra még gyerekcipőben jár. A BMW viszont bízik abban, hogy a globális hálózat gyors ütemben fejlődik, így nem okoz majd gondot a járművek töltése. A két cég tenni is akar az infrastruktúra megteremtése érdekében, így részt vesz a töltők telepítésében. (A Toyotának már van FCEV-modellje, a Mirai, ami éppen azért küszködik eladási nehézségekkel, mert jelenleg egyik piacon sincs megfelelő számú hidrogén-töltőpont.)

A hidrogén ugyanis nem csak a járműipar számára fontos, a gáz ugyanis tökéletesen alkalmas a megújuló források által termelt energia tárolására: a csúcsidőszakokban előállított áramot a víz hidrogénre és oxigénre bontására használják, majd a szűkös időszakokban a hidrogénnel üzemanyagcellák segítségével áramot nyernek.

Hirdetés
hvg360 Ballai Vince 2024. december. 23. 17:30

150 millió légy egy csapásra – indul az első hazai lárvagyár, amelyről Áder János is szuperlatívuszokban beszél

Euró tízmillókból épült fel Magyarország első lárvafarmja, ahol légylárvák milliárdjainak segítségével állítanak elő prémium minőségű fehérjét szerves melléktermékekből. Ki fogja felvásárolni tonnaszám a lárvákat? Mitől fenntarthatóbb a rovarfehérje a hagyományosnál? Mit keres egy híresen rovarfób ország exállamfője a lárvagyár átadóján? Egyáltalán, hogyan hizlalják a takarmánylárvát? Ez a gyáravatás más volt, mint a többi.