A “kívül kicsi, belül nagy” koncepció mentén készült FSM Beskid 106-ból mindössze 8 prototípus készült.
1972-t írtunk, amikor a Fiat piacra dobta farmotoros és hátsókerék-hajtású 126-os modelljét, mely az olasz Sergio Sartorelli által tervezett elérhető árú kisautó a gyártó hazájában 1980-ig készült. Mifelénk azonban nem ez az eredeti típus, hanem a Lengyelországban gyártott kivitel, vagyis a Kispolszki lepte el az utakat.
Az 1973-tól egészen 2000-ig gyártásban maradt Polski Fiat 126p ma már egyre ritkábban bukkan fel Magyarországon, és a közelmúltban tett lengyelországi látogatásunk során sem találkoztunk vele a közutakon.
Az egyik krakkói múzeumban azonban akad belőle egy példány, mely többek közt azért is különleges, mert a gyártás elejéről, 1973-ból való, olasz alkatrészekből összeszerelt eredeti állapotú, tehát nem restaurált darab.
Az FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych, kisautó-gyár) által a Krakkótól 85 kilométerre nyugatra található Bielsko-Białában, illetve a szintén közeli Tychyben is gyártott Kispolszkiból egész pontosan 3 318 674 példány készült 27 év alatt (a 126-osból összesen 4 673 655).
A Niki néven még Ausztráliában is forgalmazott Polski Fiat 126p a 80-as évekre már kezdett elavulni, és kevesen tudják, de 1981-ben a lengyelek elkezdték fejleszteni az utódját. Melyből szerencsére ugyancsak megtekinthető egy 1984-ben készült példány a krakkói műszaki múzeumban.
A mellékelt fotókon látható FSM Beskid 106 a Beszkid hegységről kapta a nevét, és a 126p mellett az 1972-től 1983-ig 511 ezres mennyiségben gyártott FSM Syrena 105 utódjának is szánták.
A 90-es évek elejéig nyolc ilyen prototípus készült, melyeket az eredeti tervek szerint mind bezúztak volna, de végül hat mind a mai napig fennmaradt belőlük.
A Wiesław Wiatrak vezetésével fejlesztett kisautó nem került sorozatgyártásba, az FSM pedig 1991 és 1998 között végül az olasz Ermanno Cressoni által tervezett Fiat Cinquecentót gyártotta Tychyben, közel 1,2 milliós mennyiségben.
A Beskid 106 sokkal modernebb, bár talán kevésbé szerethető külsejű, mint a Kispolszki. A formatervezők odafigyeltek a légellenállás minimalizálásra, és elmondásuk szerint a kisautó beltere még a középkategóriás FSO Polonez utasterénél is tágasabb.
A 3,16 méter hosszú, 150 centiméter széles és 146 centiméter magas prototípus nem sokkal nagyobb a 3,05 méter hosszú, 1,37 méter széles és 1,33 méter magas Kispolszkinál.
Az elöl keresztben beépített erőforrású, elsőkerék-hajtású és elöl tárcsa-, hátul dobfékes Beskid 106 menetteljesítményei ismeretlenek, mindenesetre a fogyasztása csekélyebb az elődjénél.
Az általunk körbefotózott kocsi erősen prototípus állapotú, hiányoznak róla a külső visszapillantó-tükrök, nagyon elnagyoltak az illesztési hézagai és számos helyen látszódnak a csavarfejei. A mindössze 12 colos felnikre szerelt Debica gumik 135 milliméter szélesek.
A Beskid 106 értékét nehéz megbecsülni, a megkímélt állapotú Kispolszki pedig ma már egyre drágábbak. A legnagyobb használt autós portálon cikkünk írásakor 2,5 millió forintos áron kínálnak eladásra egy 1983-as, mintegy 84 ezer kilométert futott 24 lóerős példányt.