Bárki, aki egy áruház parkolóházában körülnéz, láthatja, milyen probléma lett mostanra az autók mérete.
Kétévente egy centivel szélesednek az új autók az EU-ban és az Egyesült Királyságban – írja a Guardian a Transport and Environment (T&E) tanulmánya alapján. James Nix, a szervezet elemzője szerint mindez ördögi kör, mert a legnagyobb SUV-k annyira sikeresek, hogy a gyártók folyamatosan egymásra licitálnak, és mindig nagyobb és nagyobb autókat dobnak piacra és húzzák maguk után az egész piacot.
A jelentés szerint az új autók olyannyira nagyok már, hogy majd minden második kocsi túl széles ahhoz, hogy elférjenek a minimális utcai szabványoknak megfelelően kialakított parkolóhelyeken. Az új autók átlagos szélessége az EU-ban és az Egyesült Királyságban 2023 első felében meghaladta a 180 centit, miután 2001 óta évente átlagosan fél centimétert nőtt. Mindez, ha elsőre nem is hangzik fenyegetően, hacsak nem lesz a kérdésben reform, a luxus-SUV-k olyan szélesek lesznek, mint egy teherautó vagy busz. A mostani „mega SUV-k" szélessége tükrökkel már elérheti a 220 centimétert is.
Mint a Guardian írja, a kilencvenes évek közepén az EU elrendelte, hogy a teherautók és buszok nem lehetnek 2,55 méternél szélesebbek, de a jogszabályban nem volt határérték a személyautóra. De nemcsak a szélességgel van gond, hanem balesetelemzések azt mutatják, hogy a járművek elejének 10 centis emelkedése 30 százalékkal növeli a halálozás kockázatát gyalogos vagy kerékpáros baleseteknél.
Az autók méretének növekedése pedig előbb-utóbb a sofőrjeik számára is problémás lesz, mert a nagyméretű, körülbelül 2 méter széles luxus SUV-k már nem férnek el a szabványos parkolóhelyeken sem. Egy átlagos, 2,4 méter széles helyen alig lehet kiszállni, ha beállnak egymás mellé ezek a hatalmas városi szabadidő-autók.