Volt olyan időszak Olaszországban, amikor tíz autóból négy Fiat volt.
Az, hogy az európai autóipart mostanra folyamatosan kihívások elé állítják az olyan új játékosok, mint a Tesla vagy a kínai márkák, mára talán nem újdonság. A nagy márkák piaci súlyának csökkenése ugyanakkor nem az elmúlt néhány évben kezdődött. A Motor1 oldal olasz kiadása azt vizsgálta meg, hogyan változott a piaci szereplők helyzete az elmúlt húsz évben.
Az ezredforduló elején a kontinenst hét nagy, hagyományos autómárka uralta: a Fiat, Citroen, Peugeot, Renault, Volkswagen, Opel, valamint a Ford voltak a királyok. A részesedésük a saját nemzeti piacukon az Opel németországi 10 százalékától, a Renault franciaországi 27 százalékáig terjedt. Ekkoriban a koreai márkák még gyakorlatilag elhanyagolható játékosok voltak a kontinensünkön.
A helyzet akkor kezdett megváltozni, amikor jött a SUV-boom, amelyet a Nissan Qashqai első generációja vezetett fel. Ekkoriban nyitott a Hyundai és a Kia is gyárakat Csehországban és Szlovákiában, és versenyképes autókat kezdtek kínálni az európai vevőknek. Mindez 2003 és 2013 között már jelentkezett eredményekben is: a nagy hetesből hat márka piaci részesedése csökkenni kezdett a teljes európai piacon. Az egyetlen kivétel a Volkswagen volt, amely a 2003-as 9,8 százalékról 2013-ra 12,6 százalékra növelte részesedését.
A folyamat jelenleg is tart: a Fiat, a Citroen, az Opel, a Ford és a Peugeot piaci súlya csökken, a Volkswagen egyelőre tartja magát. A németeknek úgy tűnik, a dízelgate-botrányt sikerült ellensúlyozni és a megfelelő szegmensekben a megfelelő időben jöttek ki új modellekkel.
Az elmúlt évtized nagy nyertesei a német prémiummárkák mellett, a Toyota, a Hyundai, a Kia és újabban a Tesla. Mindegyikük rendelkezik valamivel, amivel a nagy európai márkák nem: nagyobb rugalmassággal – írja a Motor1 cikke. Ez lehetővé tette (és teszi ma is) számukra, hogy gyakrabban kínáljanak friss termékeket, amelyek általában a legújabb fogyasztói igényekhez igazodnak. Az elemzés megállapítja az is, hogy a legtöbbjük kevésbé volt kitéve a 2011 és 2014 közötti európai válságnak, és sokuk kihasználta erős globális jelenlétét a költségmegtakarítás érdekében.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.