Korábban úgy jósolták, hogy a 100 dolláros kilónkénti akkupakk-árnál kerülhet majd ugyanannyiba egy elektromos autó előállítása, mint egy hagyományosé.
A nyersanyagok árának emelkedése és a gyorsuló infláció először vezetett a lítiumion-akkumulátorok árának emelkedéséhez azóta, hogy a BloombergNEF (BNEF) 2010-ben elkezdte nyomon követni a piacot. Az akkumulátorpakkok mennyiséggel súlyozott átlagára 151 dollár/kWh-ra emelkedett 2022-re, ami reálértéken 7 százalékos növekedést jelent a tavalyi évhez képest – írja a Villanyautósok oldala.
Bár a kulcsfontosságú fémek, például a lítium, a nikkel és a kobalt árai az elmúlt hónapokban kissé mérséklődtek, a BNEF várakozásai szerint az akkumulátorok átlagos ára 2023-ban is magas maradhat, 2022-es reálértéken 152 dollár/kWh-ra számítanak.
A jelenlegi jóslatuk szerint a bűvös határnak tartott, 100 dolláros érték alá 2026-ra eshet az akkupakkok kilowattóránkénti ára, amit sokáig úgy véltek, nagyjából ez jelentené, hogy hasonló áron tudnának adni egy elektromos autót, mint egy hagyományos járművet. A Villanyautósok oldala megjegyzi, hogy mára ez a megközelítés is kérdéses, elsősorban az infláció miatt, ami mind a hagyományos autókat, mind a villanyautókat érinti, és amely az elmúlt hat év alapján 24 százalék volt. Ennek nyomán, mai értéken, 124 dolláron kerülne paritásba egymással a két technológia fajlagos gyártási költsége.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.